Nem húsvét hétfőn kezd akciózni a rendőrség!
- Egész napos országos közúti ellenőrzést és szondáztatást tart hétfőn a rendőrség.
- Április 14-től 20-ig egész Európában az ittasan és a bódultan vezetőkre vadásznak.
- Ha kicsit ivott, maximum 60 ezer forint közigazgatási bírság, ha sokat, bíróság elé állítják.
– Nem húsvét hétfőn kezd akciózni a rendőrség az ittas és bódult állapotban vezetők kiszűrése érdekében, de még csak nem is vasárnap este kezdődik a sajtóban már beharangozott ellenőrzés sorozat – pontosította a hétfői egész napos közúti ellenőrzésről szóló híreket lapunk megkeresésére Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának a vezetője.
Óberling ezredes emlékeztetett rá, hogy – mint az a police.hu portálon is megjelent – április 14-től (azaz már csütörtöktől) 20-ig Alcohol & Drugs elnevezésű akciósorozat keretében egész Európa rendőrsége az ittasan és bódult állapotban vezető sofőrökre vadászik. Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoportjának (ROADPOL) éves ellenőrzési tervében előre jelzett akcióhoz, mint korábban is minden hasonlóhoz, a magyar rendőrség is csatlakozott.
Az európai akció közben tartanak azonban nálunk még egy „külön” 24 órás koncentrált ellenőrzéssorozatot is, vasárnap (április 17.) este nyolc órától húsvét hétfő (április 18.) este nyolc óráig. Ez idő alatt az egész országban szondáztatják majd a gépjárművezetőket.
Óberling ezredes tájékoztatása szerint húsvét hétfőn mindenféle ellenőrzésre számíthatnak az autósok, ezért azt tanácsolja, hogy aki akár csak egy korty alkoholt is fogyasztott, semmiképpen se üljön autóba. Sokba fog kerülni az a pohár ital, mert sokkal nagyobb eséllyel állítják és szondáztatják meg majd a rendőrök, mint máskor.
A látványosan gyorsan hajtókat és akik nem használják a biztonsági övet, nem ültetik biztonsági ülésbe a gyermeküket, bukósisak nélkül motoroznak (ez sem példa nélküli) alapból megállítják a rendőrök. És akit megállítanak, azt jellemzően máskor is megszondáztatják, ezekben a napokban, és különösen a hétfői akcióban, azonban biztosan.
Lesznek úgynevezett „Finn típusú” ellenőrzések is, amikor egy adott ponton minden áthaladó autót válogatás nélkül megállítanak és megszondáztatják a vezetőjét. Azt, hogy mikor hol tartanak ellenőrzéseket, a rendőrség nem hozza előre nyilvánosságra.
Tavaly a rendőrség több évtizedes hagyománnyal szakítva nem tartott országos húsvéti közlekedésbiztonsági akciót, de mint Óberling ezredes fogalmazott, csalódniuk kellet.
– Húsvét előtt – már évtizedek óta – minden évben külön is felhívjuk a közlekedők figyelmét az ittas vezetés veszélyeire, hogy ez egy orosz rulett, az alkohol tompítja az érzékszerveket, lassítja a reflexeket, túlzott kockázatvállalásra sarkall – magyarázta Óberling. – Elmondtuk, hogy a rendőrség, nemcsak mi, Európa valamennyi rendőrsége egyre határozottabban lép fel az ittas vezetőkkel szemben, még azokban az országokban is, ahol bizonyos mennyiségű alkohol fogyasztását vezetés előtt a sofőröknek is megengedik.
Az Európai Unióban a közlekedésbiztonsági statisztikák szerint a három legfőbb országúti gyilkos egyike az ittas vezetés. A gyorshajtás és a passzív védelmi eszközök, jellemzően a biztonsági öv használatának elmulasztása mellett az ittasan, illetve bódult állapotban vezetés a legfőbb baleseti halálok az utakon. Nem véletlen, hogy az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács mér két évvel ezelőtt felvetette: Egész Európában be kellene vezetni a nulla toleranciát. Becslések szerint az intézkedéssel évente 5 ezer emberéletet lehetne megmenteni az unióban.
Magyarországon 1200 körül mozog évről évre az ittasan okozott közúti közlekedési balesetek száma. Azaz, az összes személyi sérüléses baleset nyolc-kilenc százalékát a részeg és a bedrogozott sofőrök okozzák. Óberling ezredes úgy fogalmazott: ez elfogadhatatlanul sok. És még inkább az, ha tekintettbe vesszük azt is, hogy a részeg vagy bódult sofőrök által okozott balesetek jellemzően súlyosabb kimenetelűek a többinél.
Óberling azt mondja, tavaly csalódniuk kellett. A 2020-as és a 2021-es, a korábbi évekhez képest kedvezőbb baleseti statisztikáiból kiindulva azt remélték, a társadalom már eléggé felnőtt ahhoz, hogy megértse, nem azért nem szabad inni, mert elkaphatja őket a rendőr, ami súlyos tíz- vagy akar százezrekbe is kerülhet még akkor is, ha nem történt baleset, alkalmasint hosszabb-rövidebb időre a jogosítványának is búcsút mondhat az ittas sofőr. Ezért nem szabad inni annak, aki vezet, mert az életével, és mások életével is játszik.
– Becsapva éreztük magunkat, amikor kiderült, hogy szavaink nem találtak meghallgatásra – mondta Óberling. Bár már akkor is voltak aggodalomra okot adó jelek.
Fontos tudni: Aki közúti ellenőrzéskor ittasnak bizonyul aszerint járnak el vele szemben, hogy mennyit ivott. Amennyiben a légalkohol-szintje nem haladja meg a 0,5 mg/litert, közigazgatási eljárásban maximum 60 ezer forint pénzbüntetést szabhatnak ki rá.
Nagyobb mértékű ittasság esetén az ittas vezetés már bűncselekménynek számít, és az ügy bíróság elé kerül. Ott nemcsak jóval magasabb összegű, százezres nagyságrendű bírsággal kell számolniuk a vádlottaknak, de szinte bizonyos, hogy egy időre bevonják a vezetői engedélyét is. Ha a jogosítvány-bevonás időtartama meghaladja a hat hónapot, akkor csak akkor kaphatja vissza, ha részt vesz egy úgynevezett utánképzésen, ami egy több alkalomból álló felmérő-képző folyamat, aminek a költségei 10-20 ezer forintnál kezdődnek, de végösszeg akár a 200 ezer forintot is elérheti, sőt… [Arról, hogy mennyibe kerülnek a jogosítvány visszaszerzéséhez kötelező foglalkozások a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont honlapján tájékozódhatnak.]
Az oldalt azoknak is érdemes tanulmányozni, akik csak annyit ittak, amennyivel még nem állították őket bírság elé. A közigazgatási bírság mellett ugyanis előéleti büntetőpontokat is kaphat a sofőr, hatot, nyolcat, így viszont elég hamar összejön a 18 pont, aminek az elérésekor automatikusan bevonják a jogosítványát.
F.Gy.A.