Nem járnak le a forgalmi engedélyek a veszélyhelyzet alatt, de…

  • A személyi okmányokhoz (személyigazolvány, jogosítvány) hasonlóan a forgalmi engedély is tovább marad érvényes
  • A veszélyhelyzet elmúlta után 15 napig még érvényesek lesznek a március 12. után lejáró okmányok
  • Érdemes azonban időben gondolni a műszaki vizsgára, mert a veszélyhelyzet megszüntetése után zsúfoltság várható

A személyi okmányokhoz hasonlóan a veszélyhelyzet miatt elrendelt rendkívüli jogrend alatt nem járnak le a gépjárművek forgalmi engedélyei sem, azaz érvényesnek tekintendők a műszaki vizsgák. A kormány döntése értelmében a március 12-ét követően lejáró okmányok érvényessége a veszélyhelyzet miatt bevezetett rendkívüli jogrend megszüntetését követő 15 napig még érvényesek.

A veszélyhelyzetre tekintettel, jelenleg a kormányablakok és a kormányhivatalok ügyfélszolgálatai csak az előre foglalt időpontban érkezőket fogadják. Nem lehet személyesen átvenni az elkészült okmányokat, azokat kipostázzák az ügyfeleknek.

Lejárt személyi igazolvánnyal, jogosítvánnyal gond nélkül lehet élni, ügyeket intézni a forgalmi engedélyekkel azonban már más a helyzet. Mert mi történik akkor, ha valaki egy lejárt forgalmi engedéllyel közlekedő autóval szenved vagy okoz balesetet?

Kovács Kázmér, az Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottsága elnöke szerint amíg a veszélyhelyzet tart, semmi. A casco biztosítás ugyan például csak akkor fizet a biztosítottat ért kárért, ha az autónak van érvényes műszakija. De amíg a veszélyhelyzet tart, a rendelet érelmében a lejárt okmányok is érvényesnek tekintendők. Így káresemény esetén a biztosító is fizetni fog.

Ugyanez érvényes a kötelező felelősségbiztosításokra is.

Érdemes azonban előre gondolkodni. Bár az orvosok és a hatóságok egyaránt azt javasolják, hogy aki csak teheti maradjon otthon, mert csak így lehet megfékezni a vírus terjedését, az élet még nem állt le teljesen.

A Magyar Autóklub vizsgabázisai például most is fogadják az autósokat – mondta Kovács Kázmér. Megfelelő védőfelszerelésben – maszkba, kesztyűben – tehát azok, akik nem tartoznak a legveszélyeztetettebb csoportokhoz, megfontolhatják, hogy el tudják-e vinni az autójukat vizsgáztatni vagy sem.

Számítani kell ugyanis arra, hogy a veszélyhelyzet megszűnése után többször annyian jelentkeznek majd műszaki vizsgára, mint a veszélyhelyzet előtt. S bár szükség esetén a kormány minden bizonnyal meghosszabbítja majd a türelmi időt (például, ha kiderült, hogy a műszaki állomások nem győzik munkát és emiatt az a plusz 15 nap nem elég), azért erre nem érdemes bazírozni.

És még ez esetben is érhetik meglepetések a Pató Pál szemléletű autósokat!

Nem, a rendőrök valószínűleg egy ideig nem keménykednek majd még egy ideig a lejárt forgalmival közlekedőkkel, főleg azokkal nem, akik a veszélyhelyzet elmúltával igazolni tudják majd, hogy már bejelentkeztek a vizsgára, s nem rajtuk múlik, hogy még nem kerültek sorra.

Valószínűleg a kormányhivatalok sem fognak bánkódnia amiatt, ha nem rohanják meg őket az autósok útvonalengedélyért. Ha lejár a forgalmi engedély, a járművel csak érvényes útvonalengedéllyel szabad közlekedni. Azonban az kizárólag a jármű javítása, eredetiségvizsgálata vagy hatósági vizsgálata céljából, a vizsgahelyek és az autó telephelye közti közlekedésre jogosít. Arra nem, hogy valaki munkába járjon az autójával.

Más a helyzet azonban a biztosítókkal. Ha a hatóságok el is nézik a lejárt okmányt, a biztosítók már nem feltétlen fogják, még akkor sem, ha a piaci verseny miatt mindent megtesznek az ügyfelek megtartása érdekedben.

Kovács Kázmér szerint azokban az esetekben, amikor egy viszonylag fiatal autót ér baleset, vagy ilyen autó okoz kárt másnak, vélhetően a biztosítók sem kötik majd annyira az ebet a karóhoz. Ha az autós már bejelentkezett a vizsgára, alighanem fizetnek majd, akkor is, ha az illető esetleg kicsúszott a határidőből. (De ez csak egy, a témában sokat tapasztalt jogász feltételezése, korántsem biztos, hogy így is lesz!)

Nagy valószínűséggel más megítélés alá kerülnek majd azok az autók, amelyek már régiek, és amelyekről okkal feltételezhető, hogy olyan műszaki problémáik lehettek, amelyeket a tulajdonosnak, üzembentartónak is észlelnie, éreznie kellett. Ha egy ilyen hiba miatt történik a baleset a biztosító aligha fogja megtéríteni a lejárt forgalmi engedéllyel – tehát jogilag engedély nélkül – közlekedő autókban keletkezett vagy általuk okozott kárt.

Főszabályként most, akinek nem fontos, ne menjen az utcára, közösségbe. Aki teheti, és van védőeszköze annak viszont nem árt tudni, hogy sok műszaki vizsgaállomás (például a Magyar Autóklub hálózata) a veszélyhelyzet alatt is működik és segít az ügyfeleinek. Arról azonban, hogy hol és milyen feltételekkel vállalnak műszaki vizsgáztatást, célszerű előre tájékozódni a 188-as autóklubos segélyhívón.

F.Gy.A.