Nem lehet véletlenül ittasan vezetni!
Noha évek óta tudjuk, hogy a közúti balesetek okai között az első három helyen esztendők óta nincs változás: abszolút és relatív gyorshajtás, az elsőbbségadási szabályok megsértése és a szabálytalan előzés… Halmosi Zsolt vezérőrnagy, országos rendőr-főkapitány helyettes a napokban a lapunknak adott interjújában elmondta: a személyi sérüléses balesetek legfőbb okai a járvány alatt sem változtak.
De ott van még egy szabályszegés, aminek az aránya az összes balesethez viszonyítva ugyan tíz százalék alatt van, de amit ennek ellenére, vagy ha úgy tetszik ezzel együtt is, még a kevésbé szabálykövető autósok is elítélnek, és megvetik az elkövetőit. Ez az ittas vezetés. A gyorshajtókkal ellentétben, akiket sokan bátornak, vagánynak, ügyesnek tartanak, és irigykedve figyelik, hogy „ezt meg meri tenni, ezt képes megtenni”.
Más a helyzet az ittas vezetőkkel. Őket még azok sem értik meg, az ő viselkedésüket az utakon még azok sem fogadják el, akiktől amúgy nem áll távol áthágni a közlekedési szabályokat, levillogni az útról a mazsolákat, és ha „kell” büntetőfékezéssel sújtani őket.
Ennek oka van. Az ittas vezetést a legnehezebb megmagyarázni. Mindjárt el is mondom, hogy miért. Kezdjük a lehetséges okokkal. Nézzük meg, milyen helyzetekben kerülhet az ember ittas vezetés állapotába.
1. helyzet – Amikor előre nem látható helyzetbe keveredik az ember.
Egyik délután, hétvégén (tetszés szerint választható) csakúgy hirtelen jött elhatározásból bekukkantok a barátomhoz egy kávé Gyorsan kiderül, hogy nemcsak én érkeztem hivatlanul, jó néhány cimborát találok már a barátom lakásán. Valamit ünnepelnek. Nem így terveztem, én tényleg csak egy kávéra meg egy kis dumára gondoltam, mert estére már más programom van. Okvetlenül haza kell érnem időben. „Egy pohár pálesztől semmi bajod nem lesz!” – harsogják szinte kórusban a haverok, és már töltik is tele a nekem kínált poharat, függetlenül attól, hogy előre jeleztem, kocsival vagyok.
Mondhatjuk, ez egy véletlen helyzet, amire nem lehet felkészülni. Hirtelen kell döntenem, iszom vagy vezetek…
2. helyzet – Amikor előre tervezhető az a program, amelynek esetében már korábban eldönthető a kérdés, az autózás kényelme lesz-e a fontosabb, avagy ezt leküzdi az alkohol iránti vágy.
Sokkal egyszerűbb döntési helyzet ez, mint az 1. pontban jelzett, hiszen amikor az ember hivatalos egy buliba, egy családi összejövetelre, egy baráti találkozóra, már korábban eldöntheti: otthon marad az autó és inni fog vagy az autózást választja. Semmi esetre sem szabad ezt a döntést elodázni, mert később sokkal nehezebb lesz. A „csak egy pohárral iszom, az meg úgyis kimegy belőlem” kezdetű gondolatsort sokan mondták már maguknak olyanok, akik ma már nincsenek közöttünk.
Mindkét helyzetre van azonban olyan megoldás, amely megkönnyíti a döntést. Csupán egy dolog biztos, véletlenül nem lehet ittasan (vagy bedrogozva) vezetni.
Bár ki tudja. Rendőröktől hallani történeteket, amikor a szemlátomást tökéletesen fitt, szabálykövető sofőrnél elszíneződött a szonda. Nem nagyon, de elszíneződött. A sofőr ittas volt. Később kiderült, hogy az elmúlt 12 órában nem ivott, előtte azonban egy bulin volt, ahol fogyasztott, nem is keveset. Másnapra azonban semmi hatását nem érezte, ezért mert autóba ülni. Meg se fordult a fejében, mondta a rendőröknek, hogy az előző napi ital még nem bomlott le a szervezetében.
Ám az ilyen esetek azok a kivételek, amelyek erősítik a szabályt. A többség azonban nem ilyen. A többségnek a buli előtt, alatt vagy a végén kell dönteni (már, ha az utóbbi esetben képesek dönteni), hogy bármi történjék is, ittasan nem ül autóba. Ha ez a döntés megvan, és a társaság szirénhangjai ellenére is képes kitartani mellette, akkor jöhetnek a következő megoldási lehetőségek:
-Biztosan van olyan a társaságban, aki valamilyen oknál fogva nem iszik alkoholt és van jogosítványa. Kérjük meg őt, hogy a buli, a rendezvény stb. után vigyen minket haza. Legjobb, ha már az első ital után átadjuk neki az autónk kulcsait.
-Ma már az ország legtöbb városában működik sofőrszolgálat, amely nagyjából taxiköltségért szállítja haza az ittas sofőrt az autójával együtt, ha valakinek nincs kedve másnap még egy utat tenni a buli helyszínén hagyott kocsijáért.
-Természetesen hívhatunk taxit is, ám ez esetben másnap lesz még egy utunk a hátrahagyott autónkért.
-Amennyiben a körülmények adottak, megoldás lehet az is, ha a „leittasodás” helyszínén alszunk. Egy felelősségteljes barát vagy rokon biztosan, de legalábbis remélhetőleg nem enged volán mögé ülni egy ittas embert. Jó esetben mi magunk is gondoskodhatunk előre megfelelő szálláshelyről, amely akár gyalogosan is elérhető.
Az alkoholt alkalomadtán nem megvető kollégám mesélte a minap, hogy korábbi lakóhelyétől nagyjából 700 méterre volt egy sörfőzde. A kísértés mindig nagy volt – mondta a kollégám -, hiszen a munka után jólesett volna egy pohár jéghideg sör. Az autóját mégis előbb hazavitte, mert – ahogy hangsúlyozta – 700 méteren belül is történhet visszafordíthatatlan és megbocsáthatatlan közlekedési esemény. Jó lenne, ha mind többen gondolkoznának így. Mert a tavaly tetten ért 1361 ittas vezető ugyan 2,5 százalékos csökkenést mutat az előző évihez képest, önmagában azonban mégsem elhanyagolható szám. És főleg veszélyforrás. Önmagukra és másokra is.
S.G.