Nem lesz elég a „B” kategóriás jogosítvány a nagy SUV-okra?

  • Szigorúbb szabályokat írna elő az unió az 1,8 tonnánál nagyobb személyautók vezetéséhez.
  • Próbaidő és magasabb életkor tartaná távol a nagykamaszokat az óriás SUV-k volánjától.
  • Összeurópai büntetőpont-rendszer bevezetését is megfontolják.

Feloldhatatlannak tűnik az ellentmondás az egyre zsúfoltabb nagyvárosi utak és parkolók, valamint az egyre terjedelmesebb személyautók között. Ezen a felületen többször foglalkoztunk a problémával, kiderült, hogy az európai parkolóházakban már lényegesen nagyobb parkolóhelyet kénytelenek felfesteni, hogy beférjenek az SUV-ok is. Felmerült, hogy magasabb parkolási díjat szednek a több helyet foglalóktól, illetve, hogy progresszíven adóztatnák bizonyos önsúly felett az üzembentartókat.

Ezúttal a nagyméretű személyautók vezetői kerültek a fókuszba. Karima Delli francia európai parlamenti képviselő új vezetői engedély kategóriát szeretne bevezetni az óriás SUV-ok számára – a környezet, valamint a gyalogosok, kerékpárosok, motorosok és a kisebb autók épsége érdekében.

A nagyméretű személygépjárművek nem csak több helyet foglalnak el, és kevésbé energiahatékonyak, de nagyobb valószínűséggel ütköznek, és nagyobb kárt okoznak, mint a kisebb és könnyebb járművek. A személyautók és kisteherautók vezetéséhez jelenleg szükséges „B” jogosítvány nem teljesen alkalmas a legnehezebb személygépkocsikra – érvelt Delli, aki ehelyett új „B+” jogosítványt szeretne, amely az 1,8 tonnánál nehezebb személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozna. Ezt csak két év próbaidő után kaphatnák meg a jelenlegi „B” kategóriás engedéllyel rendelkezők, és csak 21 éves kor után. Ez arra kényszerítené a nehéz SUV-ok vezetőit, mint amilyen az Audi Q7, a Volvo XC90 és a BMW X5, hogy frissítsék a jogosítványaikat.

Emellett javaslatai között szerepel egy uniós szintű, büntetőpont rendszer is, amely nyomon követné a közlekedési szabálysértéseket, és egy bizonyos küszöbértéktől visszavonná vagy felfüggesztené az engedélyeket. Egy ilyen rendszer csökkentené az útjainkon bekövetkező balesetek és halálesetek számát – írta a képviselő.

A javaslatok – melyeket az Politico.com idézett – jelen formájukban messze vannak attól, hogy hatályba lépjenek, de jól illusztrálják a társadalmi elégedetlenséget, ami a túlméretezett városi terepjárók használatát övezik.

N.V.