Nem mindegy hol vezet jogosítvány nélkül!
- Sokan még mindig nem hiszik, hogy évekre rács mögé kerülhetnek, ha eltiltás hatálya alatt ittasan vezetnek.
- Dr. Kenese Attila bíró szerint sokan, csak a bíró előtt döbbennek rá, hogy jó ideig nem lesz jogosítványuk.
- Ittasan, eltiltás hatálya alatt halálos balesetet okozni olyan, mint egy gondatlan emberölés sok enyhítő körülménnyel.
Tavaly május 14. óta a Járművezetés eltiltás hatálya alatt bűncselekménynek minősül. Korábban „csak” szabálysértés volt, amit még meg lehetett úszni a jogosítvány elvételével (ami a gyakorlatban újabb, és a korábbinál hosszabb idejű eltiltást jelentett) és pénzbüntetéssel. 2021. május 14 előtt csak ritkán kerültek az ilyen ügyek bíróság elé, jellemzően akkor, ha az eltiltás hatálya alatt álló sofőrt ittas vezetésen érték vagy balesetet okozott.
2021. május 14-én azonban alapjaiban változott meg az eltiltás alatt gépjárművet vezetők tettének megítélése, amit a napi sajtóban is közzétett mind súlyosabb ítéletek is bizonyítanak.
Miután a rendőrségi statisztikákból nyilvánvalóvá vált, hogy mind nagyobb számban vezetnek eltiltásuk ellenére olyan sofőrök is, akiknek például ittas vezetésért függesztették fel a vezetési jogosultságukat, de hát, „nem a jogsi vezeti az autót, hanem én”, a jogalkotó szigorított. A 2021. május 14-től hatályos Btk.-módosítás értelmében már egy év szabadságvesztéssel büntethető, akit eltiltás hatálya alatt vezetésen érnek, de akár három évet is kaphat az, akit büntetőeljárásban tiltottak el a vezetéstől, és ennek ellenére volánhoz ült. Tehát azok is, akiket valamilyen közlekedési bűncselekmény miatt zártak ki a gépjárművezetésből.
Lassan egy éves az új szabályozás, de egy fiatalok körében népszerű kifejezéssel élve „még mindig nem ment át”. Legalábbis a nyilvánosságra hozott rendőrségi jelentések, az ügyészségi és a bírósági ügyforgalom azt sejteti, sokan még mindig nem veszik komolyan, hogy immár súlyos következményei lesznek, ha eltiltás alatt volán mögé ülnek, főleg, ha ittasan és még balesetet is okoznak.
Dr. Kenese Attila bírót, a Budapest Környéki Törvényszék szóvivő bíróját egyebek között az ítélkezési gyakorlatról kérdeztük és arról is: igaz-e az a városi legenda, miszerint majdhogynem ugyanannyi év börtönt is kaphat ma már az is, aki eltiltás hatálya alatt ittasan vezetve halálos balesetet okoz, mint egy gyilkos?
– Ez a kijelentés így túl általános és túlzó is – mondta Kenese Attila. – De úgy már igaz lehet az állítása, ha azt mondja: kiszabhat a bíróság akkora ítéletet egy ilyen esetben, mint egy gondatlan emberölés vádlottjára, akinek az ügyében több enyhítő körülményt is a vádlottra nézve kedvezően ítélt meg a bíróság. A lényeg, hogy ma már sokkal súlyosabb következményei lehetnek annak, ha valaki az eltiltás hatálya alatt gépjárművet vezet, mint korábban. Főleg, ha az illető többszörös visszaeső, azaz már bizonyította, hogy hidegen hagyja mit mond a jog, és a bíróság sem volt képes a korábbi ítéletével, vagy ítéleteivel jobb belátásra bírni. Akkor akár tíz évet is kaphat, ha eltiltás hatálya alatt, ittasan okozott halálos balesetet.
Dr. Kenese elmondta: az ítéletet nagyban befolyásolja, hogy a vádlottnak milyen a közlekedési előélete. Aki ellen korábban már több eljárás is indult, akit többször elítéltek, azaz többszörös visszaeső, azt ma már igen nagy valószínűséggel letöltendő szabadságvesztésre ítélik.
A Budapest Környéki Törvényszék szóvivő bírája elmondta, ma még a bírói gyakorlat is formálódik, hiszen egy új Btk. tényállásról van szó. Korábban is leültethették azokat, akik eltiltás hatálya alatt vezettek ittasan, de erre jóval ritkábban került sor, mint ahányszor mostanában és legfeljebb 90 napra szólt a „beutaló”. A 2021. május 14 óta hatályos új Btk. azonban jelentős változást hozott e cselekmény megítélésében és a joggyakorlatban.
Akit jogosítvány nélkül – eltiltás hatálya alatt vagy, mert soha nem is volt vezetői engedélye – ittas vezetésen érnek, ma már akár négy és fél évre is rács mögé kerülhet, főleg, ha már nem először követett el közlekedési bűncselekményt.
Súlyosbító körülmény, ha valaki többszörös visszaeső. Az ő esetében ugyanis a bíróság abból indul ki, hogy a korábbi ítélete – ami a fokozatosság elve alapján lehet akár felfüggesztett szabadságvesztés is – nem érte el a célját, a vádlott nem tanult belőle, nem változtatott a hozzáállásán.
Sok esetben azért kap végül a vádlott több éves börtönbüntetést, mert miután engedély nélküli vezetésen – egyidejűleg esetleg más közlekedési bűncselekményen is – érték, az adott ügyben kimondott ítéletében a bíróság elrendeli a korábbi felfüggesztett szabadságvesztés büntetés végrehajtását is.
– Ezeknek az ügyeknek a megítélése igen egyszerű – mondta Dr. Kenese. – Adott a közhiteles nyilvántartás, miszerint a vádlottnak sosem volt érvényes vezetői engedélye, vagy hogy éppen eltiltás hatálya alatt áll, és a szakértői vélemény, miszerint ennyi és ennyi alkohol volt a szervezetében. A jogalkotó már korábban megkönnyítette a bírák dolgát azzal, hogy nem az alkoholos befolyásoltság mértékéhez, hanem a vérből vagy a kilélegzett levegőből kimutatható alkohol mennyiségéhez kötötte az ittasság mértékét. Nem véletlen, hogy az ilyen ügyeket jellemzően gyorsított eljárásban állítják bíróság elé a vádlottakat az ügyészek.
Sokan a nyilvánvaló tények ellenére is fellebbeznek. Dr. Kenese szerint ilyenkor általában a járművezetéstől eltiltás időtartamát kifogásolják a fellebbezésekben, azt szeretnék csökkenteni. Sokan csak akkor döbbennek rá, hogy az ittas vezetés és az eltiltás hatálya alatti vezetés automatikusan eltiltást, illetve újabb eltiltást von maguk után. Nekik viszont a munkájukhoz vagy a munkába járáshoz szükségük lenne a vezetői engedélyükre.
– A törvény e tekintetben egyértelmű – mondja a szóvivő bíró. – Az ittas vezetőket a bíróságnak el kell tiltania a járművezetéstől. A végszükség kivételével nincs olyan ok, amivel indokolni lehetne, hogy miért ül valaki ittasan a volánhoz. Ha mondjuk valaki rosszul lesz, elveszíti az eszméletét és a mentő csak lassan tud érte menni, esetleg elindulhat a beteggel a mentő elé, de az ilyen esetekben is van egy sor „ha…”. Először is bizonyíthatóan meg kell tennie mindent az ittas személynek annak érdekében, hogy ne kelljen autóba ülnie. Orvost, mentőt kell hívnia, vagy más segítséget. Nem mindegy, hogy milyen napszakban, milyen forgalomban, milyen úton vezet ittasan. Ez egyébként nemcsak végszükség esetén, máskor is fontos szempont az ítélet meghozatalakor. A bíróság minden esetben mérlegeli, hogy az ittas vezető hány ember életet, biztonságát, javait veszélyeztette. Nem mindegy, hogy két tanya között egy földúton éjszaka, vagy Budapest belvárosában, csúcsforgalom idején vezet valaki ittasan – ez esetben az már szinte mellékes is, hogy engedéllyel vagy anélkül.
Dr. Kenese Attila elmondta még, hogy az ittas vezetés – ami a leggyakrabban párosul a járművezetés eltiltás hatálya alatt bűntettével – mindig is a nagy számú bűnügyek közé számított. Számuk éven belül is jelentős ingadozást mutat időben és térben egyaránt.
– Két szomszédos megye, de olykor egy megyén belül két járás között is jelentős különbségek tapasztalhatók mind a két tényállás esetén – mondta a Budapest Környéki Törvényszék szóvivő bírája. – Ez az ítéleteken megmutatkozik. Ha egy bűncselekmény-fajta országosan vagy helyi szinten elszaporodik, az automatikusan magával hozza az ítéletek szigorodását – tette hozzá.
Mind ezekből pedig az következik, hogy koránt sem mindegy, hogy mikor, melyik megyében, sőt, az sem, melyik járásbíróság illetékességi területén követ el valaki közlekedési bűncselekményt.
F.Gy.A.