Nem olyan gyúlékonyak, mint gondoljuk

  • A legritkább esetben kapnak csak lángra az elektromos autók akkumulátorai.
  • Az elektromos járműveket érintő tüzek többsége a töltésük közben keletkezik.
  • Ha otthon akar e-autót tölteni, először vizsgáltassa át az elektromos hálózatot.

Ma még sajtóhír, ha kigyullad egy elektromos autó, moped vagy roller. E hírek kapcsán sokan indokolatlanul tartják „súlyosan tűzveszélyesnek” az elektromos járműveket. Pedig a számok arra utalnak, csupán arról lehet szó, hogy az elektromos autók még újdonságnak számítanak. Mindenből hír lesz, ami történik velük, körülöttük.

Az országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint számarányukhoz viszonyítva egyáltalán nem gyúlékonyabbak az elektromos járművek a hagyományos hajtással szereltekhez képest.

Kigyulladt személyautók száma Ebből elektromos meghajtású
2019 551 1
2020 577 2
2021 606 3
2022 643 8
2023 684 2
2024 725 9

Forrás: OKF Sajtó

Nemrég bejárta a sajtót a hír egy Kanászón kigyulladt parkoló elektromos személyautóról. A tűz ugyanis átterjedt egy 80 négyzetméteres lakóházra is. A Váli Önkormányzati és az Érdi Hivatásos Tűzoltóság három vízsugárral ugyan eloltotta a lángokat, de az autó akkumulátora az oltás után is még erősen füstölt, ezért a kiégett Hyundai Ioniq-ot egy vállalkozótól kölcsönkért konténerbe tették, majd a konténert feltöltötték vízzel.

A tűzben gyakorlatilag teljesen megsemmisült járművet a villanyautosok.hu információja szerint egy olyan akkumulátorral szerelték, amelyet gyártója, az LG épp a gyúlékonysága miatt elkezdett cserére visszahívni.

Még vizsgálják, hogy a kajászói elektromos autó és vele egy lakóház jó részének leégéséhez vezető tüzet konkrétan mi okozta.

Az OKF sajtóosztálya a Közlekedésbiztonság.kti.hu megkeresésére azt írta, az elektromos, illetve a hibrid járművekben keletkező tüzek száma nem magasabb, a hagyományos meghajtású járművekénél. Tapasztalataik szerint többnyire az elektromos járművekben sem az akkumulátor gyullad ki, nem onnan indul ki, nem az okozza a tüzet.

A kisszámú eset döntő többségében a tűz a járműben keletkezik és többnyire ugyanazon okok miatt, amiért a benzin- vagy a dízelüzemű járművekben: elektromos zárlat, elkoszolódott mozgó alkatrészek túlhevülése, az utastérben a napsütésnek kitéve hagyott gyúlékony, robbanékony anyagok miatt, vagy a jármű mozgó alkatrészeinek nem megfelelő karbantartása, a gyúlékony folyadékok szivárgása következtében.

Amennyiben mégis meggyullad az elektromos járművek lítium-ion akkumulátora, az oltás csak akkor lesz eredményes, ha a víz – a műszaki leírásoknak megfelelő mennyiségben – eléri a lítium-ion akkumulátorok belsejét.

A katasztrófavédelem 2023. decemberében 21 oltólándzsát szerzett be, 2024. januárjában a Magyar Közút Nonprofit Zrt. további öt, az MKIF Zrt. nyolc új eszközt bocsátott a tűzoltóság rendelkezésére.

Az oltólándzsák olyan anyagból készülnek, ami extrém magas hőt is képes elviselni, de közben az áramütés ellen is védik a használóját. Kialakításuknak köszönhetően a tűzoltók az elektromos járművek akkumulátorcsomagját könnyen és gyorsan át tudják szúrni, azon keresztül gyorsan és hatékonyan tudják bevezetni a vizet, hogy azt lehűthessék, és az esetleges robbanást megakadályozzák.

Elektromos autótüzek a leggyakrabban töltés közben keletkeznek. Főleg akkor, ha a tulajdonosok hosszabbítóval töltik a jármű akkumulátorát. Nem véletlen, hangsúlyozta kérdésünkre válaszolva az OKF, hogy az elektromos autókat kizárólag a járműhöz tartozó töltővel, hosszabbító közbeiktatása nélkül szabad tölteni! A hosszabbítók jellemzően kisebb keresztmetszetű vezetékekkel rendelkeznek, mint az elektromos járművek töltői, így ezek használata könnyen tűzhöz vezethet.

Gyakran okoz tüzet azonban az is, ha otthon nem megfelelően csatlakoztatják az autót a töltőre!

Azoknak, akik otthon töltik az elektromos járművüket fontos ismerni az épület elektromos hálózatát, annak terhelhetőségét. A régi, több tízéves elektromos vezetékeket és azok kötéseit messze nem annyi elektromos eszköz kiszolgálására tervezték, mint amennyit manapság használnak a háztartások. Ha túlterheljük a hálózatot, a vezetékek folyamatosan és egyre jobban felmelegednek, amíg valahol a szigetelés meg nem gyullad, a tűz pedig onnantól kezdve átterjedhet bármire is.

Mielőtt bárki is elektromos autótöltött telepítene az otthonába, bölcsen teszi, ha szakemberrel átnézeti és indokolt esetben felújíttatja otthona elektromos hálózatát!

Gyakran keletkezik „elektromos autótűz” akkor is, amikor úgy töltik általános célra szánt hosszabbítóról a jármű akkumulátorát, hogy közben a hosszabbítót részben feltekerve hagyják. Könnyebben felmelegszik és okoz tüzet így a hosszabbító, főleg, ha valahol sérült a vezeték. Az OKF szakemberei ezért javasolják, hogy használat közben mindig legyen kifektetve a hosszabbító, még egy kis része se maradjon feltekerve. És olyankor se tegyünk rá semmit, ami a vezetéket rongálhatja és ez által tüzet okozhat.

Tűzveszélyes egy elosztóhoz több nagy teljesítményű fogyasztót, vagy éppen töltőt csatlakoztatni. Az összeadódó teljesítmény túlterheli a hálózati csatlakozót és a végén az autós, rosszabb esetben az egész épület látja kárát.

Baleset vagy tűz esetén egy elektromos jármű vezetőjének ugyanaz a teendője, mint a hagyományos, belsőégésű motoros járművekkel közlekedőknek. Mindkét járműfajtában azonos mennyiségű éghető anyag van, így a tűz is közel azonos módon terjed a kétféle autóban.

A legfontosabb az áramtalanítás és az akkumulátorok folyamatos hűtése.

Amikor a lítiumion-akkumulátort hosszú időn keresztül láng- vagy erős hőhatás éri, esetleg roncsolódik az akkumulátorpack, nemkívánatos kémiai reakciók indulhatnak el az akkumulátoron belül. Bár kicsi rá az esély, azonban, ha mégis kigyulladna a lítiumion-akkumulátor, akár méteres szúrólángok is felcsaphatnak belőle. De a tűzoltóságok hazai tapasztalatai szerint jellemzően még a balesetet szenvedett e-járművek akkumulátora sem károsodik.

A katasztrófavédelem az elektromos autósoknak is azt tanácsolja, mint minden más járművel közlekedőnek: ha tüzet észlel azonnal hívja a 112-t.

A kisebb, az utastérben keletkező tüzeket persze el lehet oltani kézi tűzoltókészülőkkel. De célszerű az oltás után egy szakemberrel, egy szerelővel, de még jobb tűzoltóval is átnézetni az autót, nehogy egy nehezen felfedezhető parázsló pontból kiindulva később újra lángra kapjon az autó.

Magyarországon a tűzoltó készülék nem kötelező tartozéka a személygépkocsiknak, de egy két literes ABF habbal oltó készülék tartása erősen ajánlott mindenki számára.

Csak 2024-ben hat elektromos roller gyulladt ki, közülük egy menet közben. Ha ugyanez elektromos autóval vagy robogóval történik, már, hogy menet közben gyulladna ki, amíg a jármű mozgásképes igyekezzünk vele minél távolabb megállni lakóházaktól, gyúlékony anyagoktól, más járművektől. De csak ha ez biztonságosan megtehető. Egyébként a lehető leggyorsabban hagyja el mindenki a járművet. Ne kezdje el menteni a holmijait, kipakolni a csomagtartót.

A jármű sürgős elhagyása (minden típus és hajtás esetén) már csak azért is indokolt, mert az autókban lévő pirotechnikai eszközök, például a légzsákot vagy az övfeszítőt működtető rendszerek a tűz, a hő hatására működésbe léphetnek és könnyen sérülést okozhatnak.

F.Gy.A.