Németország: már ajánlás a 1,5 méter!
- Több közlekedési szabályt módosítottak a gyalogosok és kerékpárosok védelmében Németországban.
- A közlekedésbiztonság érdekében korlátozták az autósok parkolását, kerékpáros zónákat jelölhetnek ki.
- Megszűnt az „elégséges oldaltávolság”, előírták, másfél, illetve két métert kell tartani a biciklisektől.
- A túl szűk utcákban külön táblával megtilthatják a gépjárműveknek a két keréken közlekedők előzését.
Németországban, ahol az autópályákra csak ajánlott sebességhatárt állapít meg a KRESZ, egyébként minden autós olyan sebességgel hajt, amennyivel az autója biztonságosan haladni képes, és ahol sokak szerint az autósok érdekei mindenekelőtt valók, a közlekedésbiztonság növelése érdekében számos új szabályt vezettek be az idén. Ezek egy része jelentős korlátozást jelent az autósok számára, főleg a városokban közlekedők esetében.
A magyar autósoknak is tanácsos lesz ezentúl figyelni az új jelzéseket, mert a bírságok is jelentősen emelkedtek Németországban.
A tavaly decemberben elfogadott törvénymódosítás és az azok nyomán bevezetett új táblákról mások mellett a német autóklub, az ADAC is részletesen beszámolt a honlapján. Némely esetben értelmező rajzokat is mellékeltek a szabályok ismertetéséhez.
A változásokra külön is felhívta a figyelmet az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC).
A német törvényhozás egyebek között felemelte az egyes szabályszegésekért fizetendő bírságösszegeket. A korábbiakhoz képest nagyobb összegű bírsággal kell számolniuk például azoknak a gépjárművezetőknek, akik parkolóhelyként használják a kerékpársávokat.
Mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk azoknak is a jövőben, akik a forgalomban a mentők, tűzoltók vagy rendőrök számára nyitott menekülősávban a megkülönböztető jelzést használó jármű nyomába erednek, a jövőben nemcsak hogy mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, de akár a jogosítványuk is bánhatja a pofátlanságukat.
Számos intézkedés kifejezetten a gyalogosok és a kerékpárosok védelmében született. A német törvényhozás felhatalmazta az önkormányzatokat arra, hogy saját hatáskörben kerékpáros zónákat jelöljenek ki.
Németországban az önkormányzatoknak eddig is jogukban állt a gyalogosok és a kerékpárosok védelmében 30 km/h-s zónákat kijelölni. Ott azonban maximum 30 km/h sebességgel továbbra is közlekedhettek az autók és más gépjárművek is. A lehetőséggel több város, de kisebb települések is éltek, főleg a belvárosokban, valamint az iskolák, óvodák, sport- és kulturális létesítményeket övező területeken.
Most azonban arra is lehetőséget kaptak, hogy egyes területeikre a kerékpárok kivételével minden más jármű behajtását megtiltsák. A kerékpárzónák határait a jövőben külön táblákkal jelölik.
A jogszabály lehetőséget ad azonban az önkormányzatoknak arra is, hogy a kiegészítő táblákkal más járművek behajtását is engedélyezzék, de azok közlekedését a kerékpáros zónákban – megint csak külön kiegészítő táblákkal – időben korlátozhatják.
Mindemellett azt már a jogalkotó általános érvényűen előírta, hogy a zónába beengedett egyéb járművek ott maximum 30 km/h sebességgel közlekedhetnek.
Évek óta vitatkoznak az autósok és a kerékpárosok (nemcsak nálunk), hogy mennyi is az a „biztonságos oldaltávolság”, amit egy előzésben lévő autónak tartania kellene a kerékpárosoktól utóbbiak biztonsága érdekében. Németországban a decemberben módosított jogszabály „elégséges oldaltávolságot” írt elő.
Nálunk a biztonságos oldaltávolság, az utóbbi időben a másfél méteres ajánlott oldaltávolság-tartás meghatározás használatos. De ez is csak elvárt, ajánlott oldaltávolság.
Az új német szabályozás már nem ilyen általános és megengedő. Jogszabályba foglalták, hogy pontosan mennyi is az elégséges oldaltávolság. Eszerint a gépjárműveknek lakott területen kívül legalább két méteres, városon belül legalább másfél méteres oldaltávolságot kell(!) tartaniuk a kerékpárosoktól.
Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sávok megengedett legkisebb szélessége lakott területen belül legalább 2,75, lakott területen kívül pedig legalább 3 méter. Ebből az is következik, hogy az az autós, aki biztos akar lenni abban, hogy kellő oldaltávolságot tart az előzött kerékpártól, jobb, ha az autó szélességének legalább kétharmadával, de legjobb, ha mind a négy kerékkel áttér a baloldali sávba.
Ugyancsak a kerékpárosok védelmében új táblákat vezettek be, amellyel a szűk utakon megtiltják a biciklisek és általában a két keréken közlekedők előzését.
A súlyos sérülésekkel járó gyalogos és kerékpáros balesetek megelőzése érdekében a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek (nemcsak a kamionok, a buszok is!) csak a gyalogosokéval közel azonos tempóval, azaz legfeljebb 7-11 km/h sebességgel haladva kanyarodhatnak jobbra. Így a busz- és a nehézgépjármű-vezetőknek több idejük marad a manőver előtt a közelükben tartózkodó védtelen közlekedők észlelésére, szándékuk azonosítására és a manőver biztonságos végrehajtására.
A Németországban áru- és a gyermekszállításra kialakított speciális kerékpárok parkolását megkönnyítendő új táblákat vezettek be ezek parkoló- és rakodóhelyének a kijelölésére.
Az új táblával jelzett helyeken csak a közösségi megosztók járművel parkolhatnak, a kölcsönzőkből kivett autók például nem.
A 2023 január elsejei adatok szerint Németországban több min 900 ezer autós regisztrált a különböző autómegosztóknál, amelyek több mint 15 ezer gépjárműből álló flottával várják a közösségiautó-használókat. Az üzletág dinamikus növekedése mellett a megosztott autók használatának megkönnyítése, népszerűsítése is célja volt annak az új szabálynak, miszerint preferált parkolóhelyet kapnak a közösségi autók, amit külön tábla jelez.
És még egy fontos szabály, amit a Németországban autózó magyaroknak sem árt észben tartani!
Amennyiben az úttól menetirány szerint jobbra kiépített kerékpárút található, akkor az úton minden csomópont vagy kereszteződés előtt legalább nyolc méteres távolságot kell tartani parkoláskor az útszegélyek metszéspontjához képest. A nyolc méteres zónán belül várakozás tilosban parkolásnak minősül.
Korábban a német KRESZ öt méteren belül tiltotta csak a parkolást. Ez a szabály továbbra is érvényes marad azokon az utakon, amelyekkel párhuzamosan nem fut kerékpárút.
Az új szabályozás – a nagyobb távolságtartás a parkolásnál – a jogalkotók szerint lehetővé teszi, hogy a kanyarodó járművek könnyebben és gyorsabban felismerjék a kerékpárosokat, ez által csökkenjen a kerékpáros-elütések száma.
F.Gy.A.