Nevezetes közlekedésbiztonsági kampányok: „Az üres családfa”

  • Ha valaki életét veszíti közúti balesetben, nem csak egy emberi élet szűnik meg, hiszen az áldozatnak immár gyermekei, unokái, és további leszármazottai sem lehetnek.
  • Erre a motívumra épült a német BMVI és DVR többszörös díjnyertes kampánya, az „Ein leerer Stammbaum” („Egy üres családfa”).
  • A kép középpontjában egy családfa és egy autóroncs látható.
  • A terebélyes családfa generációkon keresztül mutatná be a leszármazottak neveit, ám az egyes ágakon található panelek üresek.
  • Mindössze a két alsó panelen olvasható egy-egy név: a balesetben életét vesztett fiatal pár nevei. Az ő halálukkal azonban a vérvonal örökre megszakad.
  • Az üres családfa tökéletesen érzékelteti azt, milyen súlyos következményei lehetnek egy egyszerű szabályszegésnek, járművezetői hibának, amennyiben az balesethez vezet.

Meglepő és mélyen elgondolkodtató közúti közlekedésbiztonsági kampányt indított néhány évvel ezelőtt a Német Szövetségi Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium (BMVI), valamint a Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR). A „Runter vom Gas” (magyar nyelvű értelmezésben: „Szállj le a gázpedálról!”) program keretén belül indított kampány képanyaga egy olyan terjedelmes, szerteágazó családfát ábrázol, amelyen a nevek elhelyezésére szolgáló táblák – két kivétellel – teljesen üresek. A kampány megindításának hátterében az a szomorú tény állt, hogy Németországban akkoriban évente több mint 3 000 ember veszítette életét közúti balesetben, Mindezt teljesen értelmetlenül és elkerülhető módon, hiszen a közúti balesetek döntő többsége emberi hibára vezethető vissza, ezáltal körültekintő, szabálytisztelő közlekedési magatartás esetén a tragédiák megelőzhetők.

A „Runter vom Gas!” közlekedésbiztonsági kampányt a Német Közlekedésbiztonsági Tanács 2008-ban indította el, és azóta is napirendjén tartja. A kampány eleinte kizárólag a túlzott sebesség közúti közlekedésben tapasztalható következményeire hívta fel a figyelmet, 2011 óta azonban a balesetek egyéb releváns okaival, valamint a kiemelt közlekedésbiztonsági kockázatokkal is foglalkozik (pl. ittas vezetéssel, a figyelmetlenség témakörével, a kerékpárosok és a gyalogosok speciális kockázataival stb.)

Ez a tetemes, évi többezres emberi veszteség nemcsak a meglévő családokat teszi tönkre, létszámukban csorbítja, vagy akár teljesen el is pusztítja, hanem számos további család jövőjét is befolyásolja. A balesetben elhunytakkal együtt ugyanis a családfa is helyrehozhatatlan károsodást szenved: az áldozatnak soha többé nem lehetnek további gyermekei, unokái, és egyéb leszármazottai.

Az „Ein leerer Stammbaum” („Egy üres családfa”) kampány képének középpontjában egy családfa és egy súlyosan megrongálódott gépkocsi grafikus képe látható. A terebélyes családfa generációkon keresztül mutatná be a leszármazottak neveit, azonban az ágakon található panelek üresek. Mindössze a két alsó panelen látható egy-egy név, a balesetben életét vesztett fiatal pár (a járművezető és utasának) nevével. Az ő tragédiájukkal azonban a vérvonal örökre megszakad…

Az üres családfa képe tökéletesen érzékelteti azt, milyen súlyos következményei lehetnek egy egyszerű (vagy inkább annak vélt) járművezetői hibának, egy veszélytelennek gondolt szabályszegésnek, vagy egy apró figyelmetlenségnek, amennyiben annak következtében közúti baleset következik be.

A kampány meghirdetésekor Andreas Scheuer, szövetségi közlekedési és infrastrukturális miniszter így nyilatkozott: „Mindenkinek tudnia kell, hogy egy közúti halálozás által nemcsak egyetlen ember életét veszítjük el. A kampány képén látható erős érzelmi motívummal a közúti balesetek valamennyi halálos áldozatára kívánunk emlékezni, valamint felhívni a figyelmet arra, hogy a közutakon mindenkor felelősséggel kell közlekedni! Nem csak a saját biztonságunk miatt, hanem mások érdekében is!”

Németországban a kampány meghirdetése előtti időszakban a halálos kimenetelű balesetek hátterében leggyakrabban a sebesség helytelen megválasztása állt. A gyorshajtás évente több mint ezer halálos áldozatot követelt, és ezt a német kormány, valamint a DVR érthető módon elfogadhatatlannak tartott. Az elmúlt években elért eredmények ellenére az arányok tekintetében nem történt jelentős változás. A Szövetségi Statisztikai Hivatal (Statistisches Bundesamt) adatai alapján az elmúlt évben 2 830 ember halt meg balesetben a német utakon, és a közúti halálozások mintegy 30%-ának a hátterében az abszolút, illetve relatív gyorshajtás állt. Németországban átlagosan 9 óránként veszíti életét egy-egy ember olyan közúti balesetben, mely létrejötte – legalább részben – a gyorshajtásra vezethető vissza. Ezáltal az „Ein leerer Stammbaum”  kampány üzenetének napjainkban is komoly aktualitása van.

A kampány képanyagát a BMVI és a DVR a Közúti Áldozatok Világnapja alkalmából készítette el, az óriás posztereket az autópályák mentén helyezték el. „Az üres családfa” többszörös díjazott lett, többek között az Általános Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének „ezüst-Effie” díját is elnyerte.

G.I.