Nyelvtanulás vezetés közben?

  • Mi mindenre figyelnek a sofőrök autóvezetés közben, bár olykor inkább helyette?
  • A rutinos sofőrök hajlamosabbak lebecsülni a közlekedésben meglévő kockázatot.
  • Életveszélyes lehet a volán mögött a nyelvtanulás, de olykor a zenehallgatás is!

Holtidő. Számos nyelviskola hirdetése, podcastok és applikációk reklámjaiban említik így a gépjárművezetéssel töltött időt, miközben azt javasolják potenciális vásárlóiknak, hogy az autók volánja mögött, a motorok, kerékpárok nyergében töltött időt semmittevés  helyett töltsék el hasznosan. Nyelvtanulással például. Ugyancsak a vezetés közbeni holtidőben javasolják sokan népszerű podcastok, hangos-könyvek hallgatását, és hasonlókat.

A legnépszerűbb internetes kereső a „nyelvtanulás” „vezetés” „közben” szavakra az első oldalon vezetés közbeni nyelvtanulásra buzdító oldalak sorát dobja fel, szinte mást se. Óvatosságra intő tartalmat egyet sem. Még azok az internetes portálok is fennen hirdetik, hogy az oldalukról elérhető podcastok és oktatási hanganyagok vezetés közben is hallgathatók, amelyek egyébként harsány címekkel közlik a sofőrök figyelmetlensége miatt történt tragikus balesetekről szóló híreket. Némelyek kifejezetten biztatják olvasóikat, töltsék hasznosan vezetés közben azt a bizonyos „holtidőt”, nyelvtanulással, hallgassanak könyveket.

Tény, hogy az autók volánja mögött töltött unalmas órák legalább annyira megterhelők a sofőrök számára – ha nem megterhelőbbek –, mint nehéz terepen vagy egy szerpentinen vezetni. Talán még kimerítőbb is, mert a nehéz pálya fokozott figyelmet és folyamatos aktív cselekvést igényel, s azok nem hagyják lankadni a figyelmet.

De mást mit tehet a sofőr, ha 200 kilométeren keresztül semmi nem történik az úton és egyedül ül az autóban? Jobb esetben zenét hallgat, vagy egy beszélgetős műsort a rádióban, rosszabb esetben filmet néz a mobilján, facebookozik, e-mailt ír. Utóbbiakra is sok példa van.

Vezetéstechnikai szakemberek már évek óta figyelmeztetik az autósokat: Minél nagyobb a vezetési rutinjuk, annál inkább hajlamosak lebecsülni a közlekedésben meglévő kockázatot. Ez lehet az oka, hogy önbevalláson alapuló felmérések szerint az autósok igen nagy százaléka múlatja az időt olyan tevékenységgel vezetés közben, amit, ha szó szerint nem is tilt a KRESZ, a „törvény – esetünkben a KRESZ – szellemével” azért szembe megy.

Vezetés közben az autósok 46 százaléka matat a táskájában és próbál meg felvenni valamit (jellemzően üdítős palackokat) a padlóról, nehogy a fékpedál alá guruljon. A megkérdezettek 37 százaléka ismerte be, hogy szokott kézben tartott mobillal vezetni, 35 százalékuk rendszeresen eszik-iszik vezetés közben, 17 százalék sms-t ír, a GPS-t 15 százalékuk figyeli majdhogynem folyamatosan, sokan a célállomást is már csak az után pötyögi be, hogy elindult az autóval.

Persze nemcsak a modern kütyük és rossz beidegződések sodorhatják bajba a sofőröket. Veszekedés miatt a válaszadók 14 százaléka került már bajba vezetés közben, a cigarettázás (ideértve a lehulló parázs okozta kisebb sérülések miatti reakciókat is) százból hét sofőrt sodort balesetveszélyes helyzetbe. A válaszadók négy százalékát pedig a szex. Vezetés közben, értelemszerűen! A vezetés közbeni erotikus kicsapongás kétszer annyi baleset vagy balesetveszélyes szituáció okozója, mint például az elalvás a volán mögött.

Hogy miért nem olvasunk akkor ilyenekről a napi rendőrségi hírekben?

Mert az érintettek is kínosnak tartanák bevallani, ezért inkább elintézik a történteket annyival, hogy „egy pillanatra elgondolkodtam”, „figyelmetlen voltam” vagy valami hasonlóval. Az esetek többségében a rendőröknek ennyi is elég.

És amikor a fenn hivatkozott felméréseket először elkészítették, a podcastok még csak elvétve léteztek, és egy-egy autóban jóval kevesebb kütyü volt, mint manapság. A helyzet e téren azonban azóta sem javult. Sőt. A figyelmetlenség (bármit is takarjon ez a kijelentés) felzárkózott a vezető baleseti okok közé.

Az autósok leginkább zenét hallgattak vagy híreket vezetés közben. Négyből hárman pop, rock vagy metál zenét. Jazzt, bluest és klasszikusokat csak kevesen.

Pszichológusok szerint a zene a legjobb a vezetés monotóniájának elviseléséhez, ám nem mindegy, hogy mikor milyen zenét hallgat a sofőr. Se a túl dinamikus, se a túlságosan is ellazító (relax music) – ami bár csúcsforgalomban vagy egy bedugult sztrádán autózva megnyugtathatja a sofőröket – nem javallott. Előbbi könnyen túlságosan bátorrá teheti a sofőrt, utóbbitól pedig könnyen bealszik.

Segítheti az éberség megőrzését a beszélgetős műsorok hallgatása is, ahogy az is, amit sok sofőr is elvár az utasaitól, ha társasággal hosszú útra indulnak, hogy egy valaki legalább ne bóbiskoljon el, hanem beszélgessen vele. Ennél persze hatékonyabb lenne, ha 2-300 kilométerenként megállnának, ha van rá lehetőség más valaki vezetne tovább, de ha nincs, legalább egy kicsit megmozgatná a testét a sofőrt és felfrissítené magát.

Gyakran elhangzik a kérdés, főleg a vezetés közben a kézben tartott mobiltelefon használatot tiltó szabályozás ellenzőitől: mi a különbség, ha a telefonomon beszélgetek valakivel, vagy éppen nyelvtanulással töltöm az időt?

Sok! Mindenekelőtt, hogy az offline beszélgetés közben mindkét kézzel foghatja a kormányt. Másfelől a beszélgetés dinamikája is megváltozik, ha veszélyt sejtető szituációba kerül az autó, mert azt nemcsak a sofőr, hanem beszélgető partnere is azonnal észleli.

A tanulás, így a példánkban hivatkozott nyelvtanulás is, nagyobb figyelmet igényel, mint egy szokványos beszélgetés. Észre sem veszi a járművezető és a figyelme már rég nem az útra koncentrál, hanem a tanulandó szövegre. A vezetéssel töltött idő tizedében a sofőrök nem az útra koncentrálnak, hanem – mint már volt róla szó – a táskájukban matatnak, telefonálnak, facebookoznak, vagy szexelnek éppen.

Elgondolkodtató, hogy a hosszútávfutóknál, távgyaloglóknál, a versenyszerűen kerékpározóknál a klubok többsége tiltja a zenehallgatást, ha mindkét fülben fülhallgató van. Az egyiket ki kell venni, hogy folyamatosan észlelje a versenyző a külvilág zaját. Így próbálják elejét venni, hogy a sokadik kilométerét teljesítő versenyző egy óvatlan pillanatban csak azért lépjen egy útjába tévedő autó elé, mert nem hallotta, hogy közeledik és dudál.

Bármennyire is kockázatos vezetés közben kisebb-nagyobb mértékben majdhogynem minden tevékenység, ami nem függ össze a vezetéssel, ne reméljük, hogy belátható időn belül gyökeresen megváltozhat a helyzet. Az e-learning tananyagok, a podcastok népszerűsége és kínálata egyre nő, a vezetést pedig sokszor még azok is holtidőnek tekintik, akiknek a vezetési tudásában semmi kifogásolni való nincs. Kérdés, vajon ők vannak-e többségben az utakon.

Mit lehet ilyenkor tenni?

Mindenekelőtt figyelni. Figyelni azokra, akik egyedül ülnek a kocsijukban, és mozog a szájuk, közben pedig bólogatnak. Lehet, hogy épp nyelvórájuk van. Velük szemben (körülöttük) minden hirtelen manőver veszélyes lehet. Érdemes nagyobb követési távolságot tartani, és kerülni a hirtelen fékezést.

Másfelől: aki nem tud ellenállni a vezetés közben nyelvtanulás kínálta lehetőségnek, aki komolyan gondolja, hogy autót vezetni „holtidő”, semmittevés, és megteheti, használjon olyan vezetést támogató kütyüket, amelyek megakadályozhatják, hogy angolozás közben belerohanjon az előtte haladóba, vagy akár csak nekikoccanjon. Amik megvédik a nem kellő koncentráció következményeitől. A volán mögött inkább csak ismétlő gyakorlatokat végezzen, ne vegyen át új leckét, ne tanuljon új nyelvtani szabályokat. Nehogy a nyelvóra a kórházban vagy még rosszabb helyen fejeződjön be.

F.Gy.A.