Ők kezdték el a pofátlantanítást!

  • Mindenki lassabban és szabályosabban közlekedik, ha látja, hogy a közelben áll a rendőr.
  • Borsodban sok autós vitatkozott a rendőrökkel, ők indították el a Pofátlan(TAN)ítókat.
  • Nemcsak a rendőrség „szolgál és véd” – Így támogatják az egyházak a baleset-megelőzést.

M30-as autópálya

Borsod-Abaúj-Zemplén megyei területét és lakossága lélekszámát tekintve is az ország második legnagyobb megyéje. Ennek ellenére, avagy ezzel együtt is közlekedési, közlekedésbiztonsági szempontból átlagos megyének számít Domokos Tibor törzsőrmester, a megyei balesetmegelőzési bizottság titkára szerint (rá még külön is visszatérünk).

Sem a főbb baleseti okok, sem a lebuktatott ittas vezetők és az ittasan közlekedők által okozott közlekedési balesetek aránya nem

Mégis számos sajátossága van a megyének. Hosszú közös határa van Szlovákiával, közel az ukrán határ és a román sincs túl messze. Itt nemcsak azóta jelentős a tranzit forgalom, hogy átadták a Kassát az M3 autópályával összekötő gyorsforgalmi utat.

 

  2020 2021
Személyi sérüléses balesetek száma 745 734
A balesetekben megsérültek száma 987 967
Halálos balesetek száma / Közlekedési balesetekben elhunytak száma 20 / 20 29 / 31
Súlyos sérülésekkel végződő balesetek / A súlyosan sérültek száma 236 / 270 223 / 265
Könnyű sérüléses balesetek / Könnyű sérültek száma 489 / 697 482 / 680

 

– A tehergépjármű-forgalom ellenőrzése kifejezetten sok feladatot ró a kollégákra – mondja Domokos Tibor. – Folyamatosan és alaposan ellenőrizzük a tehergépjárműveket, a közlekedési és a fuvarozásra vonatkozó szabályok betartását egyaránt. Meggyőződésünk, hogy a folyamatos ellenőrzésnek, a szinte állandó rendőri jelenlétnek köszönhető a stabil a közlekedésbiztonság.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy nem történnek elképesztő esetek olykor a megye útjain, utcáin. Tavasszal széltében-hosszában arról cikkezett a sajtó, hogy a helyiek képtelenek szabályosan használni a frissen átadott M30-ast. Rövid időn belül többen is a forgalommal szembe hajtottak fel rá vagy haladtak rajta úti céljuk felé, és olykor kilométereket is megtettek a pálya „rossz oldalán”.

– Szerencsére a közútkezelő és a többi autós jelzései nyomán a kollégáim valamennyi esetben még időben odaértek, így sikerült elkerülni, hogy tragédia legyen egy-egy autós tévedésében – jegyzi meg gyorsan a megyei balesetmegelőzési bizottság titkára.

Domokos Tibor szerint nehéz magyarázatot találni a történtekre. Ha csak azt nem, hogy egy-egy új út átadása után, főleg, ha gyorsforgalmi útról van szó, kell egy kis idő, amíg a helyiek megszokják a megváltozott forgalmi rendet.

– Azért azt szögezzük le, hogy a sztrádán rossz irányba felhajtó vagy a felhajtás után a forgalommal szemben elinduló autók kivétel nélkül vagy friss jogosítvánnyal rendelkező kezdő sofőrök voltak, vagy idősek, akik már koruknál fogva nehezebben tájékozódtak a számukra új környezetben.

Borsodban történt ugyanakkor az eddigi egyetlen olyan halálos gázolás is, amit kerékpáros okozott és amiben egy középkorú hölgy lelte halálát, aki épp munkába sietett. Egy biciklis futár hajtott neki Miskolcon a hölgynek épp akkor, amikor kilépett a belvárosi társasház kapuján. Elesett és úgy beütötte a fejét, hogy már nem lehetett megmenteni az életét.

Borsodban sem igen zavarja a kerékpárosokat, s még a köreikben „hivatásosnak” számító futárokat sem, hogy a KRESZ tiltja a kerékpározást a járdán a 12 éven felülieknek. Legfeljebb az anyukák kerekezhetnek ott, ha 12 évesnél fiatalabb kerékpározó gyermeküket kísérik.

– Tárgyaltunk a futárcégek illetékességeivel, az egyiknél jártunk a budapesti központjukban is – meséli Domokos főtörzszászlós. – Elmondták, hogy náluk elvárás a közlekedési szabályok maradéktalan betartása és képzik is a futárjaikat, hogy csökkentsék a balestek kockázatát. De azt is elmondták, hogy náluk a futárok mind egyéni vállalkozók, nem alkalmazottak. Szerződéses jogviszonyban állnak a céggel, ezért ők nem felelnek az esetleges szabálysértéseikért. Futárjaik  viszont abban érdekeltek, hogy minél rövidebb idő alatt célba juttassák a küldeményeket, a lehető legtöbbet.

– A tény, ettől még tény marad! – mondta. – A kerékpárosoknak nincs semmi keresnivalójuk a járdán. Sem a futároknak, sem másoknak.

A kerékpározás Borsod megye városaiban is rohamosan terjed, ami sok szempontból örömteli, de a rendőrök öröme nem mindig felhőtlen.

– Amióta az időjárás is kedvez a kerékpározásnak, sokan indulnak kerékpárral a legkedveltebb pihenőhelyekre. Sajnos gyakran látunk olyan családokat, amelyeknél – finoman fogalmazva – a felnőttek kerékpáros tudása szemmel láthatóan hagy kívánni valót maga után – mondja a balesetmegelőzési bizottság titkára. Domokos Tibor szerint az, hogy valaki nem esik le a bicikliről, nem jelenti azt, hogy tud kerékpározni, Még kevésbé, hogy képes biztonságosan közlekedni kerékpárral.

Sokaknak hasznos lenne gyakorolni egy keveset túrára indulás előtt.

Akik akár csak átutazóban is jártak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, azoknak feltűnhetett, hogy itt a máshol tapasztaltál többször találkozhatnak rendőrökkel, rendőri ellenőrzéssel.

– Szép és hasznos dolog az automata sebességmérő, a drón és a többi korszerű technika – mondta Domokos Tibor. – Nekünk is van mindből, használjuk is valamennyit. Azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy ha a közlekedők látják, hogy „ott áll egy rendőr”, lassítanak, betartják a szabályokat. Ha nem látnak rendőrt, sokan már kevésbé szabálykövetők. Épp ezért mi inkább a rendőri jelenlétre helyezzük a hangsúlyt.

Borsodban sokan élnek gazdasági értelemben hátrányos helyzetben, ami a közlekedésbiztonságra is hatással van.

– Folyamatosan ellenőrizzük a járműveket, és szólunk a tulajdonosoknak, hogy ezt vagy azt javíttassák meg, és biztonságosan vegyenek részt a közúti közlekedésben – magyarázta a törzsőmester. – Szólunk egyszer, szólunk kétszer, de ha az autó műszaki állapota már olyan, hogy ön- és közveszélyes lenne a sofőrt visszaengedni vele a forgalomba, akkor nincs tovább.

Sokan vitatkoztak egy időben a borsodi rendőrökkel, „Nem én voltam a hibás”, „Nem úgy történt, biztos úr, rosszul látták…” A rendőrök egy idő után megelégelték a véget nem érő vitákat, s hogy nyilvánvalóan szabályt sértő autósok folytonosan vitatták a vitathatatlant.

Elegük lett a vitákból. Ugyanakkor azt sem akarták hallgatni minden egyes eset után, hogy persze, mert a rendőrök ketten vannak és egymást véleményét erősítik.

– Először civil, kamerával felszerelt autóinkban, majd testkamerákkal felszerelkezve kezdtek intézkedéseket a kollégák – meséli Domokos Tibor. – Ha valaki vitatta az intézkedés jogszerűségét, indokoltságát, az intézkedő rendőrök megkérték az illetőt, hogy nézze meg a manőveréről készült filmet.

Hamar híre ment, hogy a rendőrök civil kocsikkal is járőröznek és filmeznek, s egyre kevesebben szálltak vitába a rendőrökkel.

Domokos Tibor törzsőrmester, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára szerint Borsod megye az elsők között volt az országszerte alkalmazott Pofátlan(TAN)ításban.

Ígértem, hogy Domokos Tiborra még visszatérek. Az interjú közben mesélt arról, hogy az egyházak a rendőrök segítségét kérték a balesetmentes közlekedés érdekében. Nem kék lámpát vagy rendőri felvezetést, hanem oktatást.

– Az egyházi emberek sokat autóznak. Számukra különösen fontos a biztonság, és ezért folyamatosan képzik magukat – mondta Domokos.

Azonban az egyházak Borsodban nemcsak tagjaik oktatásán keresztül kötődnek a baleset-megelőzéshez. Hitéleti munkájuk közben maguk is terjesztik a biztonságos közlekedéshez szükséges tudást.

– Az egyház hirdeti, a rendőrség betartatja a törvényt, így valahol mindketten szolgálunk és védünk, ha máshol és másképpen is – mondta Domokos Tibor.

Ha a rendőrségen valaki tisztában lehet azzal, hogy hol van a közös pontja a rendőrség és az egyházak balesetmegelőzési munkájának, ő biztosan.

Domokos Tibor 2005-ben kezdett teológiát tanulni Kolozsvárott, majd 2008-tól Budapesten. Hat éve, 2016-ban cserélte egyenruhára a reverendát. Az egykori evangélikus lelkész szerint ahogy a rendőrök, az egyházak, az egyházi emberek is sokat tehetnek a maguk munkájában a biztonságtudatos közlekedés, a közúti tolerancia terjesztése érdekében. Talán épp ezért nem volt olyan nagy váltás számára egyenruhára cserélni a reverendát.

F.Gy.A.