Okosan jobbra kanyarodni

Egészen mindennapi helyzet: az autó megérkezik a kereszteződésbe, és jobbra kanyarodna. Semmi gond, ha egyenrangú a kereszteződés vagy a főútról hajt le. Igen ám, de ha a betorkolló út alárendelt, és a járműnek a zsúfolt főútra kell rákanyarodnia, akkor máris az egyik legnehezebb és legbalesetveszélyesebb forgalmi szituációban találjuk magunkat. A feladat nehézsége abban rejlik, hogy sok mindenre kell egyszerre figyelni. Először is ki kell várni a pillanatot, amikor egy csekélyke szünet áll be a forgalom áradatában. Várni önmagában nem nehéz dolog, azonban egy autó kormánykerekénél várakozni úgy, hogy mögöttünk sor, és egyre hosszabb sor torlódik fel, pillanatról pillanatra nyomasztóbb. Ha pedig megnyílik a lehetőség, gyorsan kell cselekedni, hogy a jármű minden létező képességét: a motor erejét, a hajtáslánc bonyolult szerkezetét, a futómű biztonságát és a gumiabroncsok tapadását egyszerre a csúcsra juttatva katapultáljuk magunkat a főút külső sávjára.

Könnyíthet a dolgon az út építtetője, ha a jobbra kanyarodóknak egy kis ívet leválaszt, így az autóknak nem 90 fokos szögben kell elkanyarodniuk. De tényleg könnyebbség ez? Igaz, hogy a volánt tekerő kéz munkája kisebb, ám helyette a fejünket kell 90 foknál nagyobb szögben elforgatni, hogy láthassuk, mi közeledik.

A kanadai Kelowna városa programot indított az úgynevezett intelligens jobbkanyarok kialakítása érdekében. A program során a „csatornázott”, vagyis külön ívvel vezetett jobbkanyarok geometriáját megvizsgálják, és ha kell, átalakítják azért, hogy a sofőrök jobban belássák a kereszteződést, amikor az egyik utcáról a másikra ráhajtanak. Chad Williams, a város közlekedéstervező mérnöke szerint a jobbkanyarok geometriai átalakítása javítja a beláthatóságot és leegyszerűsíti a kanyarodást, csökkentve az ütközések veszélyét.

Balra a hagyományos íven vezetett jobbkanyar, a vezető látószögének a jelzése piros színnel. Jobbra az úgynevezett intelligens jobbkanyar geometriája.

Az okos jobbkanyar a járműveket meredekebb szögben, mintegy 70 fokban vezeti be a kereszteződésbe, ezáltal a vezetőket arra kényszeríti, hogy lassabban kezdjenek neki a kanyarodásnak.

A szakemberek szerint ennek eredményeként a vezető jobban átlátja a kereszteződést és a keresztirányú forgalmat. A sofőrnek nem kell élesen a bal válla felett kilesnie, ami egyszerűsíti a manővert. Három, már korábban átépített okos jobbkanyar adatai azt mutatják a kanadai városban, hogy az ilyen kereszteződésekben csökken az ütközések gyakorisága és súlyossága.

 N.V.