Olykor a kerékpár vitorlaként működhet
- Egy személygépkocsin hol a legcélszerűbb szállítani a kerékpárt?
- Miért találnak minden évben egy-két biciklit az autópályáinkon?
- Közlekedési táblák, amelyeket bicikli szállításkor komolyan kell venni.
Egyre többen indulnak nyaralni, sőt olykor már egy hosszú hétvégére is személygépkocsival úgy, hogy magukkal viszik a kerékpárjukat és úti céljuk környékét már két keréken járják be. Könnyen elronthatja a pihenést azonban, ha a kerékpárt nem megfelelően rögzítették az autóhoz és az is, ha a sofőr vezetés közben nem veszi figyelembe a feje felett vagy az autója végében szállított pár tíz kiló plusz terhet, ami akár jelentősen is megnövelheti az autó légellenállását és ronthatja valamelyest a menetstabilitását.
Cikkünkben a kerékpárok szállításával, rögzítésével kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat gyűjtöttük össze.
Valójában 3+1 módon szállíthatunk kerékpárt személygépkocsival.
Kerékpárszállítás a tetőcsomagtartón
- Tetőcsomagtartón annyi kerékpár szállítható, amennyit biztonságosan rögzíteni tud.
- Oldalirányba azonban egyáltalán nem nyúlhatnak túl a kerékpárok a gépjármű síkján.
- Előre és hátrafelé maximum 40-40 centi túllógás megengedett.
A gépkocsi magassága a kerékpárral együtt nem haladhatja meg a négy métert!
Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a tetőcsomagtartók terhelhetősége véges. Általában 50 kg, de az adott járműre érvényes pontos adat megtalálható az autó gépkönyvében és a tetőcsomagtartó használati utasításában is. Még egy ultrakönnyű kerékpár is hét-kilenc kg-ot nyom, de az átlagos bringák súlya 12-15 kg körül van. Azaz négy biciklit a tetőn szállítani sok autótípusnál csak akkor célszerű, ha legalább egy, de inkább kettő, a többinél könnyebb gyerekkerékpár.
Ha a család minden tagja vinné a maga kerékpárját, és nem akarnak több kerékpártartót is felszerelni a kocsira, megfontolandó egy könnyű pótkocsi beszerzése, amin a biciklik mellett esetleg még más csomagok is elhelyezhetők és szállíthatók.
Fontos a stabil rögzítés. Nincs olyan év, amikor az autópálya-rendőrség ne találkozna elhagyott, az autókról leesett (vagy inkább lerepült) kerékpárokkal a sztrádákon. Az már csak a véletlenek szerencsés összjátékának köszönhető, hogy még nem okoztak súlyos balesetet a menet közben elvesztett biciklik.
Hogy később se történjen, fontos, hogy a kerékpártartó az autóhoz és szállítandó kerékpárhoz is passzoljon.
Kerékpárszállítás az autó hátsó ajtaján
- Megfelelő tartószerkezeten úgy kell rögzíteni a kerékpárt, hogy hátrafelé a túllógás legfeljebb egy méter lehet.
- Oldalirányban a kerékpárok legfeljebb 40-40 centit lóghatnak túl a gépjármű oldalsíkján.
- Úgy kell a hátsó ajtón elhelyezni a kerékpárt vagy kerékpárokat, hogy a rakomány szélesség összességében nem haladhatja meg a 2,5 métert.
- Amennyiben a rakomány 2,5 méternél szélesebb, a végeit elöl fehér, hátul piros zászlóval, éjszaka lámpával kell megjelölni.
- A kerékpárt vagy kerékpárokat úgy kell elhelyezni, hogy ne akadályozzák a sofőrt a kilátásban. Amennyiben a középső tükör nem, vagy csak korlátozottan használható, úgy a mindkét oldalon lennie kell tükörnek.
- A hátsó ajtón rögzített kerékpárok sem a lámpákat, sem a rendszámot nem takarhatják el.
Kerékpárszállítás vonóhorogra telepített kerékpártartón
Célszerű az autó típusához tervezett és gyártott (gyári) eszközt használni a kerékpárszállításra, főleg akkor, ha egyszerre több kerékpárt szállítunk.
A vonóhorogra telepített szállító esetén ugyanazokat a szabályokat kell betartani, mint a hátsó ajtón rögzített kerékpároknál. Könnyebbséget jelenthet ugyanakkor, hogy a vonóhorogra telepíthető kerékpártartókon (jellemzően) van lámpa, azaz nem kell arra figyelni, hogy a ráhelyezett bringák egyik lámpát sem takarják el. Amennyiben pedig a rendszámtáblát takarná el, az okmányirodákban igényelhető szürke kiegészítő rendszámtábla, amit direkt az ilyen problémák megoldására adnak ki.
A +1-es megoldás: Kerékpárszállítás könnyű pótkocsiban
Sem a kerékpároknak, sem a járműszerelvény menetstabilitásának nem tesz jót, ha a kétkerekűeket csak úgy bedobálják a pótkocsiba. Pótkocsis szállításnál is gondoskodni kell a kétkerekűek biztonságos rögzítéséről, és úgy kell elhelyezni a gépeket a platón, hogy egyik irányba se húzzon a pótkocsi, azaz a súlypontja nagyjából a hossztengely közepére essen.
Bármely szállítási mód mellett döntenek is, fontos ügyelni a stabil és biztonságos rögzítésre. A légellenállás ugyanis komoly erőt fejt ki a kerékpároknak az autó síkján túllógó részeire, és azokon keresztül a rögzítési pontokra. Ahogy a hirtelen irányváltozásokkal járó erőhatások is. Ha nem megfelelően rögzítették a tartót és a tartón a biciklit, onnan is ugyanolyan könnyen elveszíthetik a kerékpárt, mint a tetőcsomagtartóról.
De ha ez megtörténik, abban a pillanatban ez lesz a sofőr legkisebb gondja. Mert, ha a menetszél „tépi ki” a biciklit a kerékpárszállítóból vagy egy túl intenzív fékezés, kanyarbevétel miatt szakad ki a helyéről, nagy az esélye, hogy a kerékpártartóban és akár az autóban is kár keletkezik. Minimum összekarcolja a karosszériát az elszálló járgány…
Mindemellett az elhagyott – az autóról menet közben leeső – kerékpár ki tudja hol áll meg és kit vagy mit hogyan talál el. Szélsőséges esetben akár tömegszerencsétlenséget is okozhat az autóról lerepülő bicikli!
A szabálytalan szállítás – akkor is, ha a kerékpár (még) nem esett le az autóról – több tízezer forintos bírságot vonhat maga után. Súlyos esetben feljelentést, aminek még nagyobb összegű büntetés lehet a vége.
A szabálytalanul szállított kerékpárral nem szabad tovább hajtani. Ha rendőri intézkedés történik, csak akkor engedik tovább az autót, ha a sofőr a szabálytalanságot megszüntette. Azaz az út mellett vagy jobb esetben egy parkolóban kell leszerelni a kerékpártartót, majd újra fel, és már szabályosan felszerelni és biztonságosan rögzíteni rajtuk a kerékpárokat! Ez nemcsak időveszteséget jelent adott esetben, de a végrehajtása is nehezebb, mint otthon, még indulás előtt.
Kerülendő a gyakori hirtelen irányváltás
A tetőn szállított kerékpárokkal óvatosabban kell közlekedni, lassabb kanyarsebességeket tartani, mérsékelt sebességgel behajtani a körforgalmakba és így tovább. Ellenkező esetben a kerékpárszállító elem váztartó rúdja elgörbülhet, a kerékpárok pedig elfekszenek a tetőn, vagy kidőlnek oldalra.
Balesetmegelőzési szempontból fontos: bármennyire is könnyűnek tűnnek a szállított kerékpárok, az autó típusától, méreteitől, a kerékpár elhelyezésének és a rögzítés módjától függően kisebb-nagyobb mértékben befolyásolja az autó menettulajdonságait. Főleg, ha több kerékpárt pakoltak fel az autóra és valamennyit a tetőcsomagtartóra. Ilyenkor nem célszerű – sőt, mondhatni kifejezetten veszélyes – a megszokott módon vezetni.
Erős szélben a tetőcsomagtartón rögzített kerékpárok vitorlaként próbálják eltéríteni az autót. Ezért is érdemes különösen óvatosnak lenni például egy nagy méretű (jó szélfogó) jármű, kamion vagy nagyobb traktorok és vontatmányuk előzésekor.
Csak kevés személygépkocsi-vezetőnek kell a hazai utakon azzal törődnie, hogy átfér-e egy felüljáró vagy híd alatt. Behajthat-e egy alagútba, mélygarázsba. Más a helyzet, ha kerékpárt szállít. Ilyenkor a magasság, sőt a szélesség korlátozásoknak is jelentőségük lesz. Nem egy család nyaralása ment tönkre amiatt, hogy megfeledkeztek a tetőn lévő biciklikről és nagy lendülettel behajtottak a hotel garázsába. Nemcsak a biciklik rongálódtak meg, hanem maga az autó is.
F.Gy.A.