Ön is azt gondolja, hogy túl sokat és túl szigorúan büntetnek a magyar rendőrök?

  • Hiába figyelmeztetett jó előre a rendőrség, több mint 600 autós bukott le a ROADPOL akció alatt mobilozás közben.
  • A rendőrség sok közlekedési baleset hátterében is a kézben tartott mobiltelefon-használat miatti figyelmetlenséget sejti.
  • Romániában a legrosszabb a közlekedésbiztonság az EU-ban. Ezért, úgy tűnik, a román rendőrök is bekeményítettek.

Hiábavaló volt minden előzetes figyelmeztetés, az ORFK és az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) szeptember 16-22 között végrehajtott Focus on the road elnevezésű akciója alatt több mint 600 sofőrt értek tetten a rendőrök, akik vezetés közben kézben tartott mobiltelefont használtak. Annak ellenére, hogy a rendőrség jó előre bejelentette és szinte minden nyomtatott és internetes portál megírta, a rádiók és a televíziók is közzétették, hogy a kérdéses napokon elsősorban és kifejezetten a vezetés közben mobilozókra vadásznak.

A kreszvaltozas.hu adatai szerint az akció ideje alatt „a járőrök 815 ellenőrzési ponton összesen 14 713 járművezetőt ellenőriztek. Menet közben kézben tartott mobiltelefon használata miatt 621 esetben, 54 alkalommal más kommunikációs eszköz használata-, vagy figyelmet elvonó tevékenység miatt, további 1822 emberrel szemben a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt intézkedtek a rendőrök”. Mert, hogy az ORFK azt is előre leszögezte, hogy bár elsősorban a kézben tartott mobiltelefon-használókra vadásznak, más szabálytalanságok felett sem hunynak szemet az akció során.

A KRESZ már jó ideje tiltja a vezetés közbeni mobilozást. A 3. § 2 bekezdése kimondja:
„A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.”

A vezetés közbeni mobilhasználat tiltásának egyik, s talán a legfőbb oka az, hogy telefonálás rendkívül nagy mértékben elvonja a gépjárművezetők figyelmét a vezetéstől. Nem mellesleg, a kézben tartott telefon miatt az autóját fél kézzel kormányzó sofőr sokkal kisebb eséllyel képes csak kimanőverezni magát egy veszélyes szituációból vagy intenzív kormányzással mások szabálytalanságának következményeit elkerülni, mint az, aki mindkét kezét a volánon pihenteti, még ha nem is markolja meg azt szorosan.

Ön szerint ezt a szituációt telefonálás közben, fél kézzel kormányozva is ugyanígy meg tudta volna oldani a Budapesti Autósok Közösségének megküldött videón látható autós? Nem zárható ki, de nem valószínű.

A kézben tartott mobilozás tiltását ellenzők jellemzően azzal érvelnek, hogy „ilyen alapon az utasokkal való beszélgetést is meg lehetne tiltani a sofőröknek, mert az is elvonja a figyelmüket a vezetéstől. Ha pedig a sofőr gesztikulál is miközben a többieknek magyaráz valamit, pont ugyanúgy fél kézzel vezet, mint amikor mobilozik.

Nem alaptalan a felvetés, bár a buszokon még ma is olvasható a figyelmeztetés, hogy kérik az utasokat, ne zavarják a sofőrt a vezetésben. Régebben voltak, akik a sajt autójukban is kiragasztottak egy Kuka utas vésd az észbe, ne pofázz a vezetésbe! (Vagy ehhez nagyon hasonló szövegű) matricát.

Ettől függetlenül azért azt látni kell, hogy merőben más egy utassal beszélgetni, aki maga is látja, hogy milyen forgalmi szituációban van éppen a sofőr, és szükség esetén – egy veszélyes kereszteződésben, előzéskor és hasonló szituációkban – akkor is be tudja fogni a száját, ha a sofőr erre külön nem kéri meg. Ellentétben a telefonálóval, aki alkalmasint még azt sem biztos, hogy érzékeli, hogy akivel beszél történetesen éppen autót vezet.

Őszintén! Ki nem járt még úgy, hogy miután fogadta a hívást, a hívó azonnal hadarni kezdte a mondandóját, meg sem kérdezte, hogy nem zavarja-e éppen?

Ha valaki úgy érzi, a magyar rendőrség túl szigorú, kötekedő és feleslegesen bünteti a sok autós szemében bocsánatos bűnnek számító kisebb szabályszegéseket (a kézben tartott mobilozás sokak szemében annak számít, bár azok sincsenek kevesen, akik szerint a legfőbb baleseti halálok, a gyorshajtás is az), vessenek egy pillantást a legújabb romániai gyakorlatra.

Tény, hogy a közel 20 milliós népességű és nagyjából 8,2 milliós autóparkkal rendelkező délkeleti szomszédunkban a legrosszabb a közlekedésbiztonság az Európai Unióban. Ezt Lucian Bode belügyminiszter is kénytelen volt elismerni a nyáron, amikor egyetlen hétvégén 24-en haltak meg a román utakon.

Jó ideje Románia vezeti az Európai Unió közlekedésbiztonság statisztikáját – már ami az egymillió lakosra jutó elhunytak számát illeti. Náluk millió lakosonként 85-en halnak meg közúti közlekedési balesetben. Nálunk ez a szám 46. Ezzel a 11-ek vagyunk a 27 uniós tagállam között. A Visegrádi Négyek közül pedig csak Szlovákiában jobb egy kicsit a helyzet, náluk 45-en halnak meg egymillió lakosonként az utakon.

Nem véletlen – és ezt talán az autóval Romániába utazóknak célszerű szem előtt tartani –, hogy a román rendőrség mostanában olykor gigászi akciókba kezd az esztelen száguldozás és az ittas vezetés megfékezéséért. És olyankor nem fogják vissza magukat, ha bírságolniuk kell.

A szeptember 17-19-i hétvégén 20.307 bírságot osztottak ki egy monstre akcióban. 2074 jogosítványt vontak be, ebből 1105-öt azért, mert a gazdája 50 km/h-nál nagyobb mértékben lépte túl az adott útszakaszon megengedett maximális sebességet. 7625 sofőrt gyorshajtásért, 3762-őt és további 116 utast a biztonsági öv használatának elmulasztásáért bírságoltak meg.

Mint korábban megírtuk, Ausztria szeptember elsejétől szigorított: 30 km/h sebességtúllépés esetén az eddigi 70 helyett 150 euró lett a minimális bírság összege. A büntetés felső határát pedig 2180 euróról 5000 euróra emelték, ami mai árfolyamon több mint 1,7 millió forint. A visszaesők – ezt előre bejelentették – a legszigorúbb büntetésre számíthatnak. A veszélyesen közlekedőktől, avagy az eszement száguldozóktól akár el is kobozhatják a járművüket. Ausztriában.

Nálunk ilyen veszély (még) nem fenyegeti a száguldozókat, de azért arra sem érdemes számítaniuk, hogy a közlekedési szabályok gyakori és nagymértékű megsértésének nem lehetnek előbb-utóbb a mostaninál akár súlyosabb következményei is.

Az elmúlt hónapokban számos olyan halálos kimenetelű (olykor egyszerre több emberéletet is követelő) baleset is történt az ország útjain, amik a sebesség nem megfelelő megválasztásán, valamint az elképesztő figyelmetlenségen és felelőtlenségen kívül mással nemigen magyarázhatók. Sok esetben a rendőrség is csak találgatja, hogy mi történhetett, miért sodródott le az útról és rohant fának vagy miért tért át a szembejövők sávjába egy autó. A „gyanúsítottak” között szinte mindig ott van a gyorshajtás mellett a kézben tartott mobiltelefon használata, ami miatt sofőr nem figyelt (kellőképpen).

F.Gy.A.