Ön tudja milyen a jó ellenkormányzásos kikerülés?

  • Évente átlagosan 50-60 motoros veszti életét a statisztikák szerint közlekedési balesetben a magyar utakon.
  • Nagyobb sebesség mellett, életszerűbb szituációk megoldására is felkészít az új képzési és vizsgarend.
  • Ellenkormányzásos kikerülést és a jármű bedöntését kanyarodáskor – bajba kerülhet az úton, aki ezeket nem tudja.

Március elsejétől változnak a motorosokra vonatkozó képzési és vizsgakövetelmények – jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A hatályba lépő változtatásokkal elsősorban a közlekedésbiztonság további javítása a cél. Legfőképpen az, hogy a jövőben felkészültebb, magabiztosabb, a biztonságos közlekedéshez szükséges magas szintű elméleti és gyakorlati tudással bíró motorosok szerezzenek ’A’ kategóriás jogosítványt.

A szaktárca közleményében emlékeztetett rá, hogy a motorosok a közlekedés legvédtelenebb résztvevői közé tartoznak. Nem védi őket karosszéria, mint az autósokat, ugyanakkor jóval nagyobb sebességgel haladnak, mint a kerékpárosok, pláne, mint a gyalogosok.

Magyarországon 1200-1500 balesetben évente 50-60 motoros leli halálát az utakon. Bár az elmúlt évben 1956 óta a legkevesebb közlekedési baleset történt Magyarországon, amikor is „csak” 454-en vesztették életüket az utakon, közülük 34 halálos áldozat motoros volt. (Egy évvel korábban 53 motorost ért halálos közlekedési baleset.)

2000 és 2020 eleje között megduplázódott a motorral közlekedők száma. Mintegy 186 ezer motorosnak több-kevesebb rendszerességgel, és évente mintegy 15-20 ezer új ’A’ kategóriás járműre érvényes vezetői engedélyt adnak ki. Nem mindegy mennyire felkészültek az újonnan nyeregbe pattanó motorosok, hogy milyen az elméleti és a gyakorlati tudásuk.

A közlekedésbiztonság további javítása és a motoros balesetek számának a csökkentése érdekében módosította a szaktárca a motorosokra vonatkozó képzési és vizsgakövetelményeket. Közleményük szerint a március elsejétől érvényes képzési rendben az eddiginél nagyobb hangsúlyt kapnak az összetettebb vezetéstechnikai elemek és a nagyobb sebesség mellett végrehajtandó manőverek.

Azaz a leendő motorosok már képzésük alatt életszerűbb forgalmi szituációkat szimuláló gyakorlatokkal találkoznak majd.

Az ITM közleménye külön is nevesítette az ellenkormányzásos kikerülést és a jármű bedöntését kanyarodáskor. A statisztikák szerint a motoros balesetek jelentős hányada ugyanis e két manőver során elkövetett hibák, illetve ezek nem megfelelő tudása és végrehajtása miatt történik.

Március elsejétől változik a tanpályák mérete és vonalvezetése – értelemszerűen az új képzési szempontok és célok igényei szerint. Az elméleti képzés keretében pedig a leendő motorosoknak  több órás bemutató foglalkozásokon kell majd részt venniük, ahol egyebek között tanácsokat kapnak a motorozáshoz szükséges leginkább megfelelő ruházat és védőfelszerelés kiválasztásához, hogy ne csak a reklámokra és más motorosok tanácsaira hagyatkozva döntsenek ebben a kérdésben.

Változnak, értelemszerűen részben szigorodnak, részben pontosítják őket, az oktatókkal kapcsolatos követelmények is. Szigorították és pontosították például, hogy a jövőben (március elsejétől) milyen ruházatban és milyen biztonsági felszerelésben oktathatnak a gyakorlati foglalkozásokon.

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) honlapján [itt] bárki megnézheti, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie és milyen követelményeket kell teljesítenie ahhoz, hogy az általa kiválasztott motorkerékpár vezetéséhez jogosítványt szerezhessen.

Mindemellett a KAV és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) ismeretterjesztő videósorozatot készített, melynek egyes részein a motoros tantervi és vizsgakövetelmények feladatainak helyes végrehajtását mutatják be. Az első rész innen is elérhető.

Már az első kisfilmből látszik: készítői az alapoktól vezetik majd végig a leendő motorosokat a biztonságos motorozás fortélyain. Kezdve onnan, hogy miként kell ülni a motoron, és hová kell nézni kanyarodás, szlalomozás közben. „A motoros mindig oda megy, ahová néz”, ami a jelek szerint nem minden két keréken közlekedő számára evidencia, ezért is kerülhetett be a megszívlelendő tanácsok közé. Sokan még ma is úgy gondolják, hogy a motorozni pont olyan, mint kerékpározni, azzal a különbséggel, hogy a kerékpárral ellentétben a motoron nem kell megizzadni a sebességért. Sajnos közülük nem kevesen csak túl későn jönnek rá vagy tapasztalják meg, hogy ez koránt sincs így.

F.Gy.A.