Önbíráskodás fáradt olajjal?
- Fáradt olajat locsolt szét valaki a motorosok köreiben legkedveltebb 1119-es út kanyarulataiban.
- A Közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény gyanúja miatt nyomozást rendelt el a rendőrség.
- Az 1119-en külön útburkolati jelek mutatják, az egyes kanyarokban melyik a legbiztonságosabb ív.
- Az útjelzések, a biztonsági elemek és az út minden más engedély nélküli átalakítása bűncselekmény.
Jelentős mennyiségű fáradt motorolajat öntött ki valaki július 9-re virradó éjszaka a Komárom-Esztergom vármegyei 1119-es út négy különböző pontján, Bajna térségében. A rendőrség a közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény gyanújával nyomoz. Az eddig napvilágot látott információk szerint az olajfoltokon több arra járó is megcsúszott, személyi sérüléssel járó baleset nem történt. Mégis, ha azonosítják és elfogják a tettest, és a hatóságok bizonyítani tudják, amit ma még csak valószínűsítenek, hogy az olaj nem véletlen és nem is egy gépjármű meghibásodása miatt került az útburkolatra, az elkövető akár három év börtönt is kaphat.
Mit mond a Btk.? [232. § (1)]
Aki közlekedési útvonal, jármű, üzemi berendezés vagy ezek tartozéka megrongálásával vagy megsemmisítésével, akadály létesítésével, közlekedési jelzés eltávolításával vagy megváltoztatásával, megtévesztő jelzéssel, közlekedő jármű vezetője ellen erőszak vagy fenyegetés alkalmazásával vagy más hasonló módon más vagy mások életét vagy testi épségét veszélyezteti, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Komárom-Esztergom vármegyei motorosok által igencsak kedvelt, a sok, gyakran halálos kimenetelű baleset miatt hírhedt 1119-es út négy egymástól nem túl távoli pontján öntött ki valaki szemre jelentős mennyiségű fáradt olajat. Ez alapján feltételezik – nemcsak az arra járók, hanem a rendőrség is –, hogy szándékos veszélyeztetésről van szó. Egyfajta önbíráskodásról. Valaki így akarja megbüntetni, elrettenteni a 1119-esen túrázó, rendszeresen ott „hangoskodó”, „versengő” motorosokat.
Reggel nyolc óra tájban egy autós csúszott meg rajta először, majd nem sokkal később egy motoros is; utóbbi értesítette a rendőrséget. Hogy pontosan mikor kerülhetett az olaj az úttestre, még nem tudni. A környéken élő és a rendszeresen arra közlekedők a közösségi médiában próbálják kideríteni, ki, mikor, mit látott és mit nem.
Végül vélhetően azért nem történt baleset, mert a közútkezelő még időben eltávolította az olajfoltokat az útburkolatról.
A Gerecse és a Vértes szerpentinjei igencsak kedveltek a motorosok körében, az 1119-es út Bajna-Héreg közti szakasza mind közül talán a legnépszerűbb. Emiatt gyakoriak ott a motoros balesetek, tragédiák. Mivel a kacskaringós út és a motorosok elé táruló látvány adottság, amit nem lehet és nem is szabadna megszüntetni, az elmúlt években a motorosok, a közútkezelő és a rendőrség közös kezdeményezésére több beruházást is végeztek annak érdekében, hogy az 1119-es a korábbiakhoz képes motorosbarát és biztonságosabb legyen.
Motorosbarát szalagkorlátokat telepítettek azokon a pontokon, ahol korábban már történtek halálos vagy súlyos sérüléssel járó balesetek. Olyan korlátokat, amelyek megakadályozzák, hogy egy bukás után az aszfalton csúszó motoros a szalagkorlát lábazatának csapódjon vagy átcsússzon alatta és az út menti fáknak, esetleg köveknek vagy más kemény akadálynak ütközzenek. Több motoros halála ugyanis ilyen körülmények között következett be.
Májusban (nemcsak) a motorosok biztonságát szolgáló speciális útburkolattal látták el az 1119-es legveszélyesebbnek tartott szakaszait. A felezővonal mellé festett körök, illetve a sávon belül felfestett zöld vonal jelezi az ideális ívet, amelyen haladva a megengedett sebességgel még biztonságosan – értsd: az átsodródás kockázata nélkül bevehetik a kanyart. Persze a zöld útburkolati jel sincs betonból, sőt át is lehet hajtani rajta, azonban, ha a vonalon vagy attól kissé jobbra tartva motorozik az arra járó, akkor sem érheti baj, ha esetleg a szemből közlekedők sodródnak át kissé az ő oldalára.
A HUMDA, a vármegyei rendőr-főkapitányság, a Magyar Közút és motoros szervezetek összefogásával megvalósult fejlesztés elvileg mindenkinek jó és hasznos. A motorosok nagyobb biztonságban érezhetik magukat, főleg azok, akik először járnak az 1119-esen. A gyakorló motorosok és vezetéstechnikai instruktorok közreműködésével telepített speciális útburkolati jelek felfestése óta kevesebb baleset történt Bajna és Héreg között, emiatt pedig kevesebb az útlezárás és a forgalom-elterelés, kevesebb dolga van arra a rendőrségnek, a Magyar Közútnak. Akkor sincs baj, ha a vonal baloldalán motorozik valaki, de ott már jelentősen nő a balesetveszély.
Valakinek azonban még ez sem volt elég, és a kiöntött olajjal olyan lépésre ragadtatta magát, amiért akár börtönbe is kerülhet. (Ha büntetlen előéletű az illető, és a közlekedési előélete is makulátlannak mondható, akkor nem valószínű, hogy ezért a tettéért máris ülnie kell, de ebben sem lehet biztos, Egy névtelenséget kérő ügyvéd szerint van olyan bíró, aki pár hónapra már ezért is leültetné.)
Az eset kapcsán közlekedésbiztonsági szakemberek, közlekedési rendőrök egyaránt arra figyelmeztetnek, hogy az úttest nem játszótér, a közlekedés biztonságának veszélyeztetése viszont bűncselekmény! Ha – a mostani esetnél maradva – az olajfoltokon megcsúszik valaki, és a balesetben kettőnél több ember meghal, akár 15 évet is kaphat, aki az olaj kiöntésével – baleset esetén a kifolyt olaj bejelentésének elmulasztásával, vagy az olajfolt el nem távolításával a biztonságos közlekedést ellehetetlenítette.
Tettének következményei alól az sem menti fel, ha később kiderült: a balesetben szerepe volt annak is, hogy az érintett autósok, motorosok gyorsabban mentek a megengedettnél.
Közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény elkövetéséért emelt vádat a a Győri Járási Ügyészség februárban az ellen a 22 éves fiatalember ellen, aki jó heccnek gondolta egy méretes hótömböt, egy hóember maradványainak egy nagyobb darabját merő szórakozásból az úttestre gurítani. Nem úgy annak az autónak a vezetője, aki nem sokkal később arra járt és a sötétben, illetve szemerkélő esőben túl későn észlelte azt. Bár megkísérelte kikerülni, a manőver nem sikerült. A kocsijában 40 ezer forint kár keletkezett, ehhez jön még a bosszúság, a szervizre várakozás, az esetleges autókölcsönzés vagy taxizás költségei, és a többi.
Az eset után a közösségi médiában sokan feltették a kérdés: nem ment-e túl gyorsan az autós? A vádirat szerint nem. De, ha nem így történt volna, a helyzet akkor is csak annyiban változott volna, hogy a sofőrt megbírságolták volna gyorshajtásért. Ettől azonban a tréfás kedvű fiatalember tette bűncselekmény marad.
Közlekedés biztonsága elleni bűncselekménynek minősül a táblalopás, a közlekedési táblák elforgatása, és ott, ahol vannak, a vasúti átjárók biztosító berendezéseinek megrongálása is. Jobban teszi, ha megáll, és bejelenti, hogy nekiment az éppen leereszkedő sorompónak, ami ettől eltört, mintha később találja meg a rendőrség. „Olcsóbban megússza a figyelmetlen vezetést (mert, vajon miért nem vette észre a leereszkedő sorompót, tényleg kellő körültekintéssel közelített az átjáróhoz, ha még ez sem tűnt fel neki?), mintha a közlekedés biztonsága elleni bűncselekményért kell felelnie.
Bűncselekményt követhet el azonban az is, aki a háza előtt általa gondozott közterületre engedély nélkül akadályokat telepít, így próbálja megakadályozni, hogy „a szemközti boltba járó vásárlók vagy a közeli iskolába, óvodába, szórakozóhelyre látogatók a házuk előtt parkoljanak. Már a nem hatóság által kihelyezett „Megállni…”, „Várakozni tilos” táblák miatt is eljárás indulhat ellenük, azonban a beton virágágyások már akár életveszélyesek is lehetnek a közlekedőkre.
Az útpadka ugyanis nem a virágágyás vagy a vízelvezető árok füvesített környezetének a védelmét szolgálja. Veszélyhelyzetben az a menekülési, kitérési út. Ahogy nem szabad az idegesítően nagy teherforgalom miatt betonágyásokkal önhatalmúlag szűkíteni a településeken átvezető utak keresztmetszetét, az útpadka önkényes átépítése, megszüntetése is jogsértő.
F.Gy.A.