Önnek van már időpontja?
- Novembertől áprilisig kifejezetten kívánatos téli gumikkal a kerekeken közlekedni – persze lehetnek kivételek!
- Legalább másfél, de olykor több autóhossznyi is lehet a különbség a fékutak között aszerint, hogy milyen gumikat szereltek a kocsira.
- A magyar autósok többsége elméletben mindent tud a téli és a nyári gumik előnyeiről, hátrányairól, de nem mindent tudnak jól.
- Érdemes-e négyévszakos gumit használni, és ha érdemes, akkor kinek ajánlott és kiknek nem – megkérdeztük a piacvezető forgalmazót.
Nem bízzák ma már a véletlenre a márkaszervizek és a nagyobb, szereléssel, továbbá tárolással is foglalkozó műhelyek, hogy rendszeresen visszatérő klienseik mikor jelentkeznek be téli/nyári gumicserére. Október közepétől elkezdenek telefonálni, időpontokat ajánlanak azoknak, akik amúgy is náluk tároltatják a gumijaikat, így próbálják meg elkerülni a nagy rohamot, ami jellemzően az első hóesés után vagy a tartós fagyok beköszöntekor éri el őket. Több évnyi tapasztalatuk szerint szerény sikerrel.
November közepéhez közeledve a legtöbb szervizben már nem lehet válogatni az időpontok között. A sofőrök csak reménykedhetnek, hogy az első nagyobb havazás előtt még le tudják cseréltetni a gumikat a kocsijukon.
Ahol van időpontfoglaló, az időpontok nagy része már piros, azaz foglalt. Találtunk olyan gumis szervizt, ahol november végéig mindösszesen 12 foglalható időpont volt gumicserére! Azok is a hét közepén és munkaidőben.
Aki még gumicsere előtt van, ne késlekedjen. Az időjárás kiszámíthatatlan, a gumisoknál pedig egy ideig még biztosan lesznek még várólisták. Pedig az autósok elvileg mindent tudnak a téli és a nyári gumikról, hogy melyik mikor előnyös és milyen kockázattal jár a túlhordásuk, bár a témában készült felmérésekből az is kiderült, hogy sokan nem mindent tudnak jól.
Önbevallással készült felmérések szerint a magyar autósok 80 százaléka az évszaknak megfelelő gumikkal közlekedik. Ezt akár örvendetes tényként is rögzíthetnénk, ám ha a gumik milyenségét alaposabban górcső alá vesszük, már nem olyan rózsás a helyzet.
Az Autónavigátor portál az ORFK-OBB-val közös Téligumi-kommandója tavaly márciusban (amikor még javában tartott a téligumi szezon) 1250, döntően bevásárlóközpontok parkolóiban álló autó abroncsát vizsgálta meg. Veszprém és Vas megye kivételével, ahol az autók 44 százalékán volt csak téli gumi a vizsgálat idején, a legtöbb helyen a személygépkocsik többségén téli gumi volt. Országos átlagban 100 gépjárműből 82 az évszaknak megfelelő gumikkal futott.
Más kérdés, hogy országos átlagban minden harmadik ellenőrzött téligumi öt évesnél idősebb volt. Bács-Kiskun Megyében a vizsgált abroncsok 83, Budapesten 70, Békésben az 51 százaléka volt öregebb öt évesnél. A gumik átlagos profilmélysége 5,2 milliméter volt, azonban itt is jelentős eltérések voltak országrészenként. Csongrád megyében a mért átlagos profilmélység 3,5 milliméter volt, míg Hajdú-Biharban 6,7.
Érdekes képet festett a felmérésben a gumik milyenségét bemutató adatsor. A prémium és az olcsóbb kategóriájú gumik aránya Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a legjobb (a prémium kategóriára nézve) 83/19 százalék. Pest megyében 71/29, Zalában 53/47 százalék volt a prémium és az olcsóbb téli gumik aránya az autókon. A másik véglet: Bács-Kiskun megyében a járművek 19 százalékára szereltek csupán prémium gumit, Szabolcsban is csak minden negyedikre, Budapesten pedig minden ötödikre.
Ez a vizsgálat értelemszerűen nem volt reprezentatív, ezért számos tényező és körülmény torzíthatta az eredményét. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) egy korábbi tanulmánya szerint azt azonban teljes bizonyossággal kijelenthetjük, hogy a magyar autósok döntő többsége tisztában van azzal, milyen előnyei vannak annak, ha nyáron nyári, télen téli gumikat szerelnek az autójukra.
A KTI tanulmánya szerint a megkérdezett autósok 97 százaléka tudja, hogy 7 Celsius-fok alatt már téli gumival ajánlott közlekedni, csak hogy nagy részük rosszul Az összes válaszadó 55 százaléka adta meg ugyanis csak a helyes választ, azaz a 7 Celsius-fokot. 42 százalék úgy tudta, csak nulla fok alatt kell téli gumira váltani!
Némiképp megnyugtató ugyanakkor, hogy a külföldre utazó autósok fele legalább azzal pontosan tisztában van, hogy milyen szabályok vonatkoznak az autók gumijaira ott, ahová utazni készülnek. (A választ megtagadó 42 százalékról okkal feltételezhetjük, hogy nem tudta, mert esetleg nem is érdekelt a dologban).
Sokan tudják, hogy a téli gumikkal szerelt autó lefékezéséhez hidegben és havas úton lényegesen kisebb távolság is elegendő, mint ha nyári gumikkal próbálnának megállni ugyanott. Hogy pontosan mennyivel kisebb távolság kell, az azonban más sokakat meglepett.
Nyári gumival | Téli gumival | |
Fékút száraz úton nyári gumival (100 km/h-ról kell állóra fékezni az autót) | 39 méter | 45 méter |
Fékút vizes úton nyári gumival (100 km/h-ról kell állóra fékezni az autót) | 51 méter | 56 méter |
Fékút havas úton (40 km/h-ról kell állóra fékeznie az autót) | 35 méter | 18 méter |
Fékút havas úton (50 km/h-ról kell állóra fékeznie az autót) | 59 méter | 33 méter |
Még akkor is több mint egy autónyi a különbség, amikor a legkisebb az eltérés a nyári és a téli gumival megtett fékutak között. Azaz, az egyik gumival jó eséllyel elkerülheti a sofőr a balesetet, a másikban – ugyanolyan körülmények között – nem biztos vagy éppen biztos, hogy nem.
De mi a helyzet a mostanság oly divatos négyévszakos gumikkal?
Az interneten vannak, akik óva intenek a használatuktól, míg mások jó szívvel ajánlják azokat. Az egyik tábor szerint egy gumi vagy téli, vagy nyári! Nincs középút! Egy abroncs nem felelhet meg mindenféle időjárási viszonyok közepette ugyanolyan jó az elvárásoknak, mint a speciálisan az adott évszakra szánt összetételűek és bordázatúak.
Megkérdeztük a négyévszakos gumik piacán piacvezető Continental Hungária marketing vezetőjét, Musztrai Ferencet, szerinte sem kell már félni a négyévszakos gumiktól? Igaz, hogy a mai négyévszakos abroncsok sokkal jobbak a régebbieknél? És, ha ajánlja, kinek ajánlja a négyévszakos abroncsokat.
Musztrai szerint a négyévszakos gumik azoknak valók a leginkább, akik évente 10 ezer kilométernél kevesebbet autóznak, jellemzően azt is inkább városi, nagyvárosi környezetben teszi és nem vezetnek túl sportosan. Hólánccal még akár egy ausztriai sítúrára is el lehet menni négyévszakos gumival (már, ha nem írták elő az adott útvonalra a hólánc mellett a téli gumit is!), de jobb, ha az ilyen utakra már inkább téli gumival indulnak el.
– Jellemzően a család második, döntően csak rövid, városi utakra használt autóit szokták a tulajdonosok négyévszakos gumikkal szerelni – mondta a Continental Hungária marketingvezetője.
Musztrai állítja, az ár nem lehet akadálya a négyévszakos gumi használatának. Nincs túl nagy különbség a különböző gumifajták árában. Közbevetésemre, hogy aki négyévszakos gumit használ, súlyos tízezreket spórolhat az évenkénti két gumicsere elmaradásán, Musztrai Ferenc megjegyezte:
– A négyévszakos gumit sem szabad évekig „magára hagyni”. Nem árt évente egyszer-kétszer megnézetni szakemberekkel, hogy a gumi állapota nem indokol-e a pozícióváltást (olyankor az elsőket hátra, hátsókat előre teszik), nem szükséges-e centirozni a gumikat. Fontos, hogy évente legalább egyszer szervizkörülmények között ellenőrizzék a futómű beállítását. Ezeket az ellenőrzéseket a nyári-téli, téli-nyári gumicserék során a szervizek többsége automatikusan elvégzi. Egyáltalán nem biztos tehát, hogy a tárolási díjon kívül túl sokat lehetne spórolni önmagában azzal, ha négyévszakos gumikat használnak.
F.Gy.A.