Öregszik, és kevésbé biztonságos a hazai autópark

  • A magyar járműállomány átlagéletkora közelíti a 16 évet.
  • A balesetek okaként csak igen ritkán szerepel műszaki hiba, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne balesetveszélyes a koros autópark.
  • Javulás a belátható jövőben nem várható, az új autók átlagára elszakadt a magyar fizetőképes kereslettől.

Évről évre idősebb a hazai járműállomány átlagéletkora: a KSH adatai szerint 2022 végére elérte a 15,4 évet, holott a válság, 2008 előtt, alig voltak idősebbek 10 évnél az autóink.

Ennek ellenére ritkán találkozni olyan híradással, amely arról számol be, hogy műszaki hiba vezetett a halálos balesethez. Legtöbbször arról olvashatunk, hogy a karambolt defekt okozta. Persze defektet bárki kaphat, elég, ha nemtörődöm egyének szögeket, apró fémdarabokat szórnak ki az útra. Az abroncs felszedi, s ki tudja hol és mikor okoz balesetet. Autóink azonban sok egyéb más okból is bajt csinálhatnak, különösen, ha a fékrendszerrel, a kormányművel és általában a futóművel nincs minden rendben.

Bár a kocsik műszaki állapota hagy maga után kívánnivalót, a balesetek hivatalosan megállapított okai között csak töredéket képviselnek a műszakiak: a statisztikákban az öt százalékot sem érik el. Persze nem azért, mintha olyan kiváló állapotban lennének a járműveink, hanem egyszerűen nincs annyi szakértő, hogy minden baleset mellé oda lehetne állítani. Így aztán a vezető/üzemben tartó vállát nyomja a teljes felelősség. Akkor is elmarasztalják, ha hibázott, akkor is, ha nem gondoskodott róla, hogy az autója meg tudjon állni, ha nagyon meg kell, mondjuk egy zebra előtt. És ha már megtörtént a baj, nincs senki, aki vizsgálgatná, hogy a vezető lépett későn a fékre, vagy a fékbetét kopott el, azért nem állt meg.

Mi kellene ahhoz, hogy kevesebb baleset történjen a rossz műszaki állapotú autóink miatt? Fiatalabb, korszerűbb járművek. Sajnos nem úgy áll a helyzet, hogy erre a közeljövőben számíthatnánk. Az új autók a Covid, a chip-hiány, valamint az erőltetett elektromos átállás miatt megfizethetetlenül megdrágultak. A hazai használt piac fő forrásául szolgáló német használtautók ugyancsak jelentősen drágábbak lettek. Az áremelést azzal indokolják, hogy a használt autók iránti kereslet továbbra is csillapíthatatlanul magas, miközben a kínálat korlátos.

Márpedig, ha ez a helyzet a német használtautó piacon, ahonnan a magyar import járművek túlnyomó többsége származik, akkor a magyar vásárlóknak is mélyebbre kell nyúlniuk a zsebükbe, ha fiatalabbra cserélnék járművüket. De több pénzt autóra költeni a legtöbben nem tudnak vagy nem akarnak. Ennek a következménye pedig az, hogy még korosabb, még rosszabb műszaki állapotban lévő járgányok érkeznek az országba, az átlagéletkor pedig csak növekedik. Az irányíthatatlanná váló autók pedig bárkit eltalálhatnak a szembejövők közül: olyanokat is, akiknek futotta egy korszerű és környezetbarát autóra.

N.V.