Óriás légzsákkal védik a brit sztrádamunkásokat

Havonta 240 esetben hajtanak be a brit autósok az autópálya kezelő Highways England által elkerített építési területekre. A cég most abban bízik, hogy egy hatalmas, félelmetes megjelenésű, rikító színű légzsákkal eltérítheti a rossz irányba tartó autósokat.

Nemcsak a magyar sofőrök között akad olyan figyelmetlen, aki nem veszi észre, hogy elfogy előle a sáv az autópályán. Nagy-Britanniában most egy érdekes új eszközzel próbálják meg csökkenteni a tévedésből az építési területre behajtó autósok számát. A felfújt állapotban teherautónyi méretű légzsákot a Midlands régióban próbálják ki. – Az autópályákon dolgozó munkásaink átlagosan havonta körülbelül 240 olyan esetről számolnak be, amikor a gépkocsik betörtek a lezárt munkaterületre – mondta Lisa Maric, a Highways England West Midlands régióért felelős vezetője a Worldhighways.com kérdésére. – Túl gyakori veszélyt jelent ez a mindennapi munkájukat végző dolgozóink számára, aminek a következményei végzetesek lehetnek.

A Highways England szerint az óriás légzsák darabonként körülbelül 95 700 fontba (110 500 euróba) kerül. Az eszköz kifejlesztése közös munka volt – mondta Maric. A sztrádakezelő karbantartó partnerével, a Kier Highways, valamint a Highway Resource Solutions cégekkel működött együtt. Utóbbi biztonsági megoldások tervezésére szakosodott mérnöki iroda. Maga az óriás légzsák jelenleg még prototípus, amelyet a hollandiai székhelyű Big Air Bag készített. Anyaga edzett PVC, amelynek vastagsága legfeljebb 5 milliméter. Felfújva körülbelül 2,5 méter magas, 2,5 méter széles és közel 3 méter hosszú.

A holland cég úgy került a képbe, hogy ők készítették a nagy biztonsági légzsákokat a Red Bull Extreme sportok számára.

A zsák gyors felfújásához két ventilátort használnak, amelyek akkumulátorral rendelkeznek. A légzsák leeresztett állapotban könnyen tárolható egy nagy utazótáskában, és szükség esetén autóval vagy kisteherautóval a következő helyszínre szállítható. Kialakítása olyan, hogy többet egymáshoz rögzíthetnek, ha nagyobb felületű terelés szükséges.

– Fontos megjegyezni, hogy az eszköz csak kiegészíti a meglévő biztonsági rendszereket, a forgalomirányítási táblákat és az irányító kúpokat – mondta Maric. – De hogy teljesen világos legyen, a légzsákok szerepe nem az, hogy fizikailag tartsa távol az autókat, vagyis, hogy azok esetleg visszapattanjanak róluk. A légzsákokat egyáltalán nem tesztelték ütközési szempontból. Az eszköz kizárólag vizuális elrettentő, önmagában is egyfajta figyelmeztető jel.

A Highways England jónéhány tanulmányt készített már a járművezetők mentális és észlelési reakcióiról. A légzsák felületét a szokásos piros és sárga figyelmeztető színekkel, fehér fluoreszkáló fényvisszaverő jelöléssel látták el, csakúgy, mint a forgalomterelő kúpokat. Mivel a légzsák közel három méter magas, a munkaterületre behatoló járművek 80-90%-a pedig személyautó, az eszköz nyilvánvalóan félelmetes jelenség lehet a sofőrök szemszögéből nézve.

– Azt reméljük, hogy ezek a légzsákok megvédik dolgozóinkat azáltal, hogy segítenek a sofőrök viselkedésének megváltoztatásában. Arra kérjük a járművezetőket, hogy tartsák tiszteletben a munkatársainkat, lassítsanak a munkálatok közelében, tartsák be a sebességkorlátozásokat és a jelzéseket – mondta Lisa Maric.