Örökre eltiltatná az ügyészség a vezetéstől az Árpád hídi halálos gázolót

  • Hívatlan vendégként csatlakozott a két BMW-s általa vélelmezett illegális versengésébe.
  • A menetstabilizátor az úton tartotta volna a 600 LE-s Mercedest, de a vádlott kikapcsolta.
  • Az ügyészség szerint a Mercedes pilótáját a személyisége alkalmatlanná teszi a vezetésre.

Fotó: Mihádák Zoltán / MTI

Halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségéért vádat emelt a közlekedési bűncselekményekben a főváros egész területén eljáró Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség az Árpád hídon 2023 július elsején halálos balesetet okozó 35 éves férfi ellen.

Az ügyészség vádemelésről kiadott közleményéből az is kiderül, hogy a büntetőeljárásban megállapították, a vádlott személyiségének pszichológiai jellemzői folytán nem alkalmas a gépjárművezetésre, ezért kezdeményezik végleges eltiltását.

Vádat emeltek az ellen a sofőr ellen is, akivel a férfi versengett, és aki autójával a megengedett sebességet jelentősen túllépve belehajtott az első rendű vádlott autójába.

A baleset 2023. július elsejére virradóra történt és hatalmas felháborodást váltott ki. Az ügyészség vádirata szerint a most 35 éves elsőrendű vádlott, aki rendszeresen részt vett különböző gyorsulási versenyeken a RACE-001 forgalmi rendszámú Mercedesével, akkor éjszaka felfigyelt két BMW-re, amelyek vezetői versengtek egymással, vagy legalábbis ő akkor úgy látta.

A BMW-ket vezető húszas éveikben járó fiatalemberek ismerték egymás, az első rendű vádlottat azonban nem, és ő sem ismerte alkalmi riválisait. „Hívatlan vendégként” bekapcsolódott kettejük versengésébe.

Gyárilag 600 lóerősnél is valamivel erősebb, utóbb kissé még feltuningolt Mercedes AMG E63 típusú autójában a nagyobb teljesítmény – és a biztos győzelem – érdekében kikapcsolta a menetstabilizátort. Ennek hármójuk illegális versengése szempontjából ugyan nem volt semmi jelentősége, a Mercedes motorjának teljesítménye alapból közel a kétszerese volt a versenytársaikénak.

Azonban a nyomozás során készült szakértői vizsgálatok szerint a menetstabilizátor kikapcsolása végzetes hibának bizonyult. Utóbb több, az adott Mercedes típust ismerő szakértő is úgy fogalmazott, ha működött volna a mentstabilizátor, azzal még az extrém nagy sebesség mellett is az úton tarthatta volna a vádlott az autóját!

A verseny még jóval az Árpád hídi felhajtó előtt kezdődött, a Róbert Károly körút egyik lámpás kereszteződésében dobtak kesztyűt egymásnak a felek. A 35 éves vádlott az Árpád híd Népfürdő utcai villamosmegállójánál a megengedett 70 km/h sebességet jelentősen túllépve, már 168-170 km/h-s tempót diktált a belső forgalmi sávban, a menetstabilizáló program nyújtotta biztonság nélkül.

[A versenyről és a balesetről több felvételt készítettek az Árpád hídon működő kamerák, amelyeket a rendőrség kevéssel az eset után nyilvánosságra hozott. A felvétel itt érhető el.]

Később a híd balra, majd jobbra ívelő útkanyarulatában érezte, hogy az akkor már „csak” 137-147 km/h-val száguldó Mercedes balra kezdett húzni, ezért jobbra kormányzott. Ekkor vesztette el az uralmát a jármű felett.

Merőlegesen a jobb oldali szalag- és csőkorlátnak ütközött, megpördült, majd ismét a korlátnak csapódott, és azt átszakítva, 69-76 km/h sebességgel elgázolt egy, a híd korláttal elkülönített, kerékpárútként funkcionáló járdarészén szabályosan közlekedő 26 éves kerékpárost.

A balesetben a kerékpáros olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a gyors és szakszerű orvosi beavatkozások sorozata ellenére a kórházba szállítását követően életét vesztette.

Ezután a gépkocsi felborult, és a tetején többször megpördülve becsúszott az útra, ahol a mögötte haladó BMW-t vezető 23 éves férfi késedelmesen megkezdett intenzív fékezés után is 98-103 km/h sebességgel ütközött a Mercedesbe. A pillanatokkal korábban halálos balesetet okozó sofőr ekkor maga is súlyos sérüléseket szenvedett.

A büntetőeljárás adatai alapján az Ügyészség a vádiratában azt írja:

„Mindkét ütközés azért következett be, mert a sofőrök nem tartották be, sőt jelentősen túllépték a megengedett sebességet, és ezért a további eredmény tekintetében gondatlanság terheli őket”.

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség mindezekre tekintettel a Mercedest vezető 35 éves férfit halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségével, míg a másik férfit közúti baleset gondatlan okozásának vétségével vádolja. Az ügyészség a vádiratban arra tett indítványt, hogy a bíróság a 35 éves férfit ítélje végrehajtandó fogházbüntetésre, a másik vádlottal szemben szabjon ki végrehajtásban felfüggesztett fogházbüntetést, illetve pénzbüntetést.

A vádirat mértékes indítványt nem tartalmaz, azaz az ügyészség nem írta le, hogy mekkora ítélet kiszabását tartaná indokoltnak. Ügyészségi illetékesek azonban nem hagytak kétséget afelől, hogy a perben a maximálisan kiszabható büntetést tartanák csak elfogadhatónak, ami ennél a bűncselekménynél öt év börtönt jelent.

Az ügyészség indítványozza továbbá, hogy a halálos balesetet okozó sofőrt, aki a szakértő szerint a személyiségének pszichológiai jellemzői folytán nem alkalmas a gépjárművezetésre, a bíróság véglegesen, a másik vádlottat határozott időre tiltsa el a közúti járművezetéstől.

F.Gy.A.