Öt halott a mindszenti útátjáróban

  • Öten meghaltak és 11 megsérültek egy útátjárós balesetben Mindszent határában.
  • A fénysorompó tilos jelzése ellenére a motorvonat elé hajtott egy kisteherautó.
  • Az ütközéstől kisiklott és totálkárosra tört a motorvonat is – százmilliós a MÁV kára.

Öt ember meghalt, 11 megsérült április 5-én reggel a Csongrád-Csanád megyei Mindszent határában, amikor egy kisteherautó a Kiskunfélegyházáról Hódmezővásárhelyre tartó motorvonat előtt a sínekre hajtott. A vonaton a vezetőn és a jegyvizsgálón kívül tizenketten utaztak, a mozdonyvezetőn kívül mindenki könnyebben megsérült. A kisteherautó hét utasa közül csak ketten élték túl a tragédiát.

Kevéssel a baleset után a rendőrség lefoglalta egy közeli telep biztonsági kamerájának a felvételét, amelyen látszik, hogy a kisteherautó fékezés nélkül hajtott az útátjáró felé, miközben már vészesen közeledett oda a motorvonat is.

Bíber Anett, a MÁV szóvivője a tragédia után azt mondta, a motorvonat vezetője minden rá vonatkozó szabályt betartott. Az adott pályaszakaszon megengedett 80 km/h sebességet nem lépte túl. Amikor észlelte, hogy a kisteherautó az útátjáróba hajt, gyorsfékezésbe kezdett, de az a felvétel tanúsága és vonatvezető vallomása szerint sem „váltott már ki fékhatást”, annyira közel volt a kisteherautó.

Az ütközés erejét mutatja re, hogy a kisteherautó, amiben heten utaztak, megpördült – közben  két villanyoszlopot kidöntött –, majd  mintegy 20 méterre a kereszteződéstől állt meg, félig lecsúszva a vasúti töltésről.

A motorvonat kisiklott, oldalára borult és még 60 méterre az ütközés helyszínétől csúszott az árokba, nem messze egy buszmegállótól állt meg. Akciófilmekben látni hasonló jeleneteket.

A MÁV szerint az ütközés következtében a motorvonat totálkáros lett, le kell selejtezniük, ha a rendőrségi eljárásban már nem lesz rá szükség.

A vasúti társaság kára meghaladja a százmillió forintot. S bár a forgalom másnapra helyreállt az érintett pályán, balesetmegelőzési megfontolásból egy ideig még 10 km/h sebességkorlátozást rendelt el a MÁV ott, ahol a baleset történt.

Az útátjáróban a fénysorompó kifogástalan állapotban volt, működött, a baleset idején piros jelzést adott. A kisteherautó vezetője ennek ellenére hajtott a sínekre. Egyes források szerint nem zárható ki, hogy elvakította a napsütés, ezért nem észlelte a fénysorompó piros jelzését. Mások szerint a közeli fáktól nem láthatta az érkező vonatot, ez okozhatta a tragédiát.

Bárhogy is történt, bármi is volt az oka, hogy a sofőr nem lassított a vasúti kereszteződés előtt,   ha csak nem derül ki, hogy a teherautó műszaki hibája miatt nem állt meg a piros jelzés ellenére, nehéz mentséget találni a számára. A KRESZ szerint ugyanis a vasúti átjárót mindig kellő körültekintéssel kell megközelíteni. Ezt a szabályt a felvétel tanúsága szerint a kisteherautó vezetője nem tartotta be.

A fénysorompó sosem ad szabad jelzést, ezt – úgy tűnik – nem lehet elégszer hangsúlyozni. Ha piros jelzést ad, az azt jelenti, hogy tilos az áthajtás, ha fehéret, az viszont csak annyit, hogy a fénysorompó működik – ezért kell  mindig körülnézniük az úton közlekedőknek az áthajtás előtt.

Bíber Anett MÁV-szóvivő szerint rossz közlekedési morál és a „még átérek” mentalitás a legfőbb oka az útátjárós baleseteknek. Évente 800-900 sorompót törnek össze vagy rongálnak meg kisebb mértékben a közúton közlekedők, akik úgy „gondolták”, ők még átérnek. Szerencsésnek mondhatják magukat azok, akiket még összetörten is megállít a sínek előtt a sorompó, vagy akik valóban átérnek

Szerencsésnek mondhatja magát az az öt utas is, akik 2019 júliusában ugyanabban a mindszenti útátjáróban hajtottak a vonat elé, ahol most az öt halálos áldozatot követelő baleset történt. Ők akkor valamennyien túlélték a találkozást a vonattal, csak az autójuk tört rommá.

Az április 5-i baleset öt halálos áldozata és még ketten, a kisteherautóban utaztak. A két túlélőt  súlyos sérülésekkel szállították kórházba a mentők, akik tíz mentőautóval és egy helikopterrel vonultak ki a balesethez.

Bíber Anett emlékeztetett rá, tíz évre visszamenően minden útátjárós baleset a közúton közlekedők hibája, figyelmetlensége miatt következett be. Rámutatott ugyanakkor, hogy tavaly és idén jelentősen nőtt a balesetek száma az átjárókban. 2020-ban 62 történt, tavaly már 24-gyel több, és ezek közül 16-nak volt halálos áldozata.

Idén – a Mindszent határában történtet is beleszámítva – már 26 baleset történt. Emlékeztetőül: az idei első vasúti átjárós baleset Újév napján történt egy Tapolca közelében lévő útátjáróban, ahol öt fiatal a szilveszteri buliból haza felé autózva hajtott a Tapolcáról Budapest irányába tartó sebesvonat elé. Négyen a helyszínen meghaltak.

Az egyre szaporodó esetek kapcsán a MÁV ismételten a KRESZ vonatkozó előírásainak a betartására és körültekintő közlekedésre kérte az autósokat. A KRESZ előírja:

  • Vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.

Mert mindenkit hazavárnak…!

F.Gy.A.

Fotók: police.hu