Öt nap alatt háromszor érték ittas vezetésen
- Futószalagon tárgyalta a Kecskeméti járásbíróság 12 ittasan, illetve eltiltás hatálya alatt autót vezető sofőr ügyét.
- Három vádlottnak jogosítványa sem volt, kettőt korábbi ügyeiért a mostani vádemelés előtt már utánképzésre köteleztek.
- A gyorsított eljárásban bíróság elé állított ittas és/vagy eltiltott sofőrök közül ötöt már korábban is elítélték ittas vezetésért.
Ittasan vezetők évente hozzávetőlegesen 1200 sérüléses balesetet okoznak Magyarországon. Arról nincsenek megbízható adatok, hány kizárólag anyagi kárral járó karambol írható a részegen vagy bódult állapotban vezető sofőrök számlájára, de okkal feltételezhetjük, hogy az 1200-nál jóval több. Hiszen, ha nem sérült meg senki, vagy csak az ittas sofőr sérült, de ő sem olyan súlyosan, hogy ne tudott volna tovább hajtani, már magáról a balesetről sem biztos, hogy értesül a rendőrség. Ez esetben viszont az sem derülhet ki, ha esetleg azért sodródott le az autó az útról, azért borult az árokba, rohant fának, mert a vezetője ivott, mielőtt volánhoz ült volna.
Húsvétkor, de már az azt megelőző hetekben is, több ittas vezetőt tartóztattak fel a közúti ellenőrzéseken, és több részeg sofőr okozott balesetet, mint egy évvel korábban. Ezért – a hivatalos megfogalmazás szerint a közlekedők fegyelmezetlensége, az önkéntes jogkövetés hiánya miatt – tartott idén húsvétkor fokozott ellenőrzést a rendőrség, aminek az lett az eredménye, hogy a tavalyi – ellenőrzés nélküli – húsvéthoz képest több ittas sofőr bukott le, de sajnos – nem a rendőrség fellépése miatt – balesetből is több történt.
Az alkohol és a drogok (több okból is) kiemelten veszélyesek a közlekedésbiztonságra. Az ittas sofőr túlértékeli saját és autója képességeit, „bátrabb” lesz, sőt, vakmerő, és irreálisan nagy kockázatot vállal. Mindeközben az ital hatására jelentősen romlanak a reflexei, nő a reakcióideje, egyre lassabban és egyre kevésbé helyesen reagál a forgalmi helyzetekre.
A túlzott kockázatvállaláshoz társuló romló reflexek és a növekvő reakcióidő együtt halálos kombinációt alkothatnak az utakon. Ezért lépnek fel a hatóságok szigorúan a világon mindenütt az ittasan vagy drog hatása alatt vezetőkkel szemben, még azokban az országokban is, ahol kis mennyiségben ma még megengedik a szeszesital-fogyasztást a sofőröknek.
Magyaroszág azon négy uniós tagállam egyike, ahol tilos inni annak, aki gépjárművet vezet. Hazánkon kívül csak Csehországban, Romániában és Szlovákiában van érvényben az úgynevezett nulla tolerancia. [Hol mennyit ihatnak az autósok? című írásunk innen érhető el.] Persze ezekben az országokban is szép számmal vannak olyan sofőrök, akik isznak és vezetnek. Az ő kiszűrésükre rendszeresen tartanak nemzeti és uniós szinten összehangolt közlekedésrendészeti akciókat.
Persze az ittas vezetők elleni hajsza a fentiek miatt nemcsak a húsvéti időszakra jellemző!
Kecskeméten és öt környező településen a rendőrség február 24. és április 7. között tíz ittasan és két eltiltás hatálya alatt közlekedő sofőrrel szemben intézkedett. Őket április 21-én gyorsított eljárásban állították bíróság elé. Igaz, később három ügyben a bíróság azt mondta ki, hogy nem álltak fenn a gyorsított eljárás feltételei, így azokban később majd normál eljárás rendben hoznak ítéletet.
A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség és a Kecskeméti Törvényszék közleményei szerint: április 21-én tíz férfit és két nőt állítottak bíróság elé. Öten közülük visszaesőnek számítottak, miután korábban már elítélték őket ittas vezetésért.
Két férfi kizárólag járművezetés az eltiltás hatálya alatt bűntette, illetve vétsége miatt áll a bíróság elé, mert az eltiltás hatálya alatt annak hatókörébe tartozó járművet vezettek. Egy férfi vádlott pedig mindkét bűncselekményt, az ittas járművezetés vétségét és a járművezetés az eltiltás hatálya alatt bűntettét is elkövette. Három ittas vezetésen ért sofőrnek ugyanakkor még jogosítványa sem volt.
A vádlottak közül csak hárman okoztak balesetet. Fának, kerítésnek, illetve egy másik autónak ütköztek. Szerencsére a háromból csak egy balesetnek volt sérültje, az egyik ittas sofőr sérült meg könnyebben, vétlen áldozata egyik delíriumos sofőrnek sem volt.
A legelképesztőbb mind közül annak a súlyosan ittas férfinek az esete, aki öt napon belül háromszor ült ittasan a volán mögé. 2022. március 19-én éjjel teherautót vezetett ittasan Kecskeméten. Elfogták. Miután távozott a rendőrségről, még aznap éjjel újra (ittasan) vezetett, majd négy nappal később ismét ittas vezetésen érték.
A Kecskeméti Járási Ügyészség április 21-én 12 vádlottat állított gyorsított bíróság elé. A Kecskeméti Járásbíróságon három bíró „futószalagon” tárgyalta az ügyeket. Kora délutánra megszülettek az ítéletek.
Három vádlottal szemben nem álltak fenn a gyorsított eljárás törvényi feltételei, azoknak az iratait visszaküldték az ügyészségnek. Később majd rendes eljárásban ítélkeznek a vádlottak felett.
A fennmaradó kilenc vádlott közül ketten felfüggesztett szabadságvesztést kaptak, heten pénzbüntetést, együtt összesen 7 millió 732 ezer forintot kell majd fizetniük. Ezen felül 10 hónap és két év közötti időtartamra (együtt és összesen 11 évre és nyolc hónapra) eltiltották valamennyi vádlottat a gépjárművezetéstől.
Öt ítélet azonnal jogerőre emelkedett, miután az ügyész, valamint vádlottak és védőik is elfogadták az ítéletet. A többi ügyben a jogosultak éltek azzal a törvényi lehetőséggel, hogy három munkanapon belül tesznek jognyilatkozatot arról, tudomásul veszik-e az ítéletet, vagy fellebbezést jelentenek be ellene.
A vádlottak között ketten is voltak, akiket korábban már utánképzésre köteleztek. Ők, tartsanak bárhol is az utánképzés folyamatában, bizonyosan kezdhetik elölről az egészet. Már csak azért is, mert a mostani ügyük miatt nyilván változik a bíróság általi vezetéstől eltiltás időtartama, és a közlekedési előélete is – ha eddig nem volt az, immár visszaesővé vált. Ha visszaeső volt, többszörös visszaeső lett belőle, és ezek a tények más és más eljárást vonnak maguk után az utánképzés folyamatában.
F.Gy.A.