Pedelec: Superman két keréken
- Az elektromos kerékpárok szemre alig különböznek a hagyományosoktól, viselkedésük annál inkább eltérő.
- A nagyobb sebesség több lehetőséget kínál, de veszélyt is rejt magában.
- Az új pedelec-vásárlóknak kicsit újra meg kell tanulniuk kerékpározni, mielőtt behajtanak a zsúfolt városi forgalomba.
Akár 10 ezer elektromos rásegítésű kerékpár, azaz pedelec is beszerezhető abból az összesen egymilliárd forintos támogatási keretből, amelyre a magyar kormány jóvoltából április közepe óta lehet pályázni. A biciklik bruttó vételárának fele, de hajtási rendszertől függően legfeljebb 100 ezer, illetve 180 ezer forint támogatás nyerhető el.
Az ingyenpénz sok embernek megmozgatja a fantáziáját, de tudomásul kell venni, hogy az e-bike csak külső megjelenésében hasonlít a hagyományos kétkerekűekre, viselkedése, a közlekedés résztvevőjeként mutatott tulajdonságai lényegesen eltérhetnek.
A pedelec már-már becsapós, mert használója az esetek többségében civil városi bringásnak néz ki, aki csak elugrik a boltba egy kis bevásárlásra, vagy mozog egyet a jó levegőn. Ugyanakkor az akkuban tárolt többlet-lendület segítségével sokkal bátrabban manőverez, és hegynek felfelé sem csökken a becsvágya. Ezzel pedig meglepheti a közlekedés többi résztvevőjét, a lelépni készülő gyalogost éppen úgy, mint az előzni készülő autóst.
A pályázatoknak köszönhetően nálunk most kezd elterjedni széles körben a villanybringa, Nyugat-Európában azonban ez a folyamat sokkal előrébb tart. Ott már tudják, hogy az utakon közlekedő pedelecek számának növekedésével sajnos a halálos balesetek száma is növekszik. A pedelecek és e-biciklik bővülésének trendje töretlen, így a jövőben minden második felnőtt kerékpár elektromos lesz Németországban vagy Hollandiában. És nem csak az idősebbek váltanak elektromosra, egyre több fiatal használja őket például gyermekek vagy csomagok szállítására, illetve munkába járásra.
A pedelec nagyobb sebességéből és nagyobb tömegéből adódó veszélyeket sokan alábecsülik. Németországban 2020-ban 142 ember vesztette életét pedelecek nyergében. A kutatók a fő okot az elektromos kerékpárok kezelésével kapcsolatos tapasztalat hiányában látják. Ezért mindenkinek meg kell ismerkednie az új járművel, mielőtt útnak indul. A nyugodt környezetben végzett vezetési gyakorlatok segítenek abban, hogy ki-ki megtanulja felmérni a kerékpár gyorsulását, sebességét és kezelhetőségét.
Egy pedelec nyergében különösen előrelátóan kell tekerni. Végül is az elektromos támogatásnak köszönhetően gyakran gyorsabban halad, mint egy normál kerékpár. Nemcsak a tapasztalatlan kerékpárosok, hanem az autósok, a gyalogosok vagy más kerékpárosok is alábecsülik a pedelecek sebességét és meglepődnek a gyorsulásától. Ezért fontos, hogy a biciklista időben jelezze a kanyarodási szándékát, és igyekezzen szemkontaktust létesíteni az autósokkal.
A pedeleccel a fékezést is újra meg kell tanulni. Mivel nagyobb sebességről kell lassítania, a fékek gyakran erősebb hatást fejtenek ki. A padlófék azonban balesethez vezethet. Mielőtt valaki először hajtana be a városi forgatagba, ki kell tapasztalnia a fékezési viselkedést forgalommentes terepen.
Mivel a pedelec 25 km/h sebességet is elérhet, egy ütközés vagy esés súlyos következményekkel járhat. Ezért a pedelecet használóknak mindig sisakot kell viselniük. Persze ez önmagában nem előzi meg a baleseteket, de megelőzheti vagy enyhítheti a súlyos fejsérüléseket. A kerékpáros a mellényekkel és kiegészítő fényvisszaverőkkel nemcsak a sötétben lesz jobban látható.
Aki gyermekülést vagy gyermek-utánfutót szeretne csatlakoztatni a pedelechez, tájékozódnia kell, hogy ez az adott modellnél lehetséges-e. Ha gyermekeket szállítanak, nekik is mindig sisakot kell viselniük.
Fontos: a gyermekek maguk nem vezethetnek pedelecet. Kevésbé képesek a közlekedési helyzetek érzékelésére és értékelésére, mint a felnőttek. Ezenkívül nem tudnak biztonságosan elsajátítani az összetett, többszörös műveleteket. A kiegészítő motoros rásegítés miatt a gyerekek – akárcsak mi, felnőttek – hajlamosak túlbecsülni a képességeiket. Azt hiszik, hogy ők Supermanek – két keréken.
N.V.