Ragadós a magyar példa!
- MABISZ: már több mint 3,6 millióan látták a Biztonság hete YouTube videóit.
- ORFK-OBB: szeptember 20-án Safety Day! Rosszul jár, aki nem köti be magát.
- Ausztriában, Romániában, Bulgáriában és Szlovéniában is Biztonság hete van!
- Középpontban a biztonsági öv, a gyermekülés használata, a zebrák biztonsága.
Hét éve az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság felkarolta a Magyar Biztosítók Szövetségének kezdeményezését, hogy közös akciósorozatokkal hívják fel a gyermekek, és rajtuk keresztül a szüleik figyelmét is, a biztonságra, a balesetmegelőzés fontosságára és azokra a lehetőségekre, amelyekkel megelőzhetik azokat. Nemcsak a közlekedési, hanem a háztartási és iskolai baleseteket, továbbá a tűzeseteket is. Így indult útjára a Biztonság hete rendezvénysorozat, amelyet idén szeptember 18-23 között rendeznek.
„Minden család számára a gyermekek a legfontosabbak. Hogy biztonságban tudhassuk őket iskolába menet és amikor onnan haza indulnak, ha edzésre mennek vagy a barátaikkal szórakoznak”, szögezte le a rendezvénysorozatot megnyitó sajtótájékoztatón Rétvári Bence miniszterhelyettes, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára.
A hétéves múltú közlekedésbiztonsági rendezvény eddig több mint 75 ezer gyermeket ért el, a programokhoz kapcsolódó YouTube-videók megtekintéseinek a száma pedig már meghaladta a 3,6 milliót.
Rétvári Bence hangsúlyozta: jogos igény a szülők részéről, hogy az iskola az életre neveljen. Hogy ne csak a tudományok egyes szeleteivel ismertessék meg a tanulókat, hanem olyan fontos, gyakorlatias tudást is kapjanak, mint amilyenek a közlekedési ismeretek.
Ennek a jogos elvárásnak tesznek eleget az iskolák, amikor a felnövekvő korosztályokat felkészítik a biztonságtudatos közlekedésre. A Nemzeti Alaptanterv is előírja, emlékeztetett a belügyminiszter-helyettes, hogy a tanintézetekben a gyermekeknek a koruknak megfelelő közlekedési ismereteket kell oktatni. Ahogy nőnek és egyre több közlekedési módot használnak, úgy kell bővíteni a közlekedési szabályismeretüket.
Nemcsak a gyerekeknek van tanulnivalójuk ezen a téren. Rétvári Bence szerint, aki várt már egy zebra előtt, hogy vajon mikor engedik átkelni az autósok, pontosan tudja, hogy van még mit javítani a hazai közlekedésbiztonságon, a közlekedési morálon. Szerinte azonban érezhető változásokat csak széleskörű összefogással lehet elérni.
„Magyarországon az utóbbi években a közlekedési balesetek áldozatainak közel a tizede tizennyolc évesnél fiatalabb gyermek volt – figyelmeztetett a sajtótájékoztatón Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője.
Még inkább elszomorító adat, hogy az elhunyt vagy megsérült gyerekek többségét a felnőttek hibájából érte baleset. Jellemzően utasként ültek a család autóiban, gyakran nem a számukra előírt biztonsági gyermekülésben, és arra is van példa bőven, hogy a baleset előtt a szüleik gyorsabban hajtottak a megengedettnél, vagy éppen ittasak voltak.
Figyelmeztetett az ezredes, hogy a szülők sokszor mutatnak rossz példát a gyerekeiknek azzal, hogy nem kötik be magukat és nem tartják be a szabályokat. Márpedig a szülői minta mindennél erősebben hat a gyerekekre. Azt követik majd, amikor már önállóan közlekednek.
Persze másfajta tendenciák is megfigyelhetők – tette hozzá később Óberling ezredes, aki, mint mondta, maga is örül annak, ha a gyerekek „nemcsak szépen énekelni és rajzolni tanulnak meg az iskolában, hanem szabályosan közlekedni is”. Mind gyakrabban hallani szülőktől, folytatta Óberling, hogy a gyerek rájuk szólt, „kössétek be magatokat”. A tematikus balesetmegelőzési rendezvények tehát nem hatástalanok: olykor a gyermekek is nevelik a szüleiket. Legalább azoknak a szabályoknak a betartására felhívják a figyelmüket, amiket már ismernek, amikről tanultak az iskolában.
Úgy tűnik a magyar példa ragadós. A mi Biztonság hete rendezvénysorozatunk mintájára Child Safety néven – a magyarországi programokkal párhuzamosan – hasonló rendezvényeket tartanak a napokban Ausztriában, Romániában, Bulgáriában és Szlovéniában. Hazánk és a fennemlített országok a program keretében egyebek között közös videofilmmel gondolkodtatják el az érintetteket és az érdeklődőket az új típusú közlekedési eszközök és a mikromobilitás kockázataira.
Ezekről, a program korábbi sikereiről és az idei fő üzenetekről Erdős Mihály, a MABISZ elnöke beszélt. A szövetség és az ORFK-OBB a múlt évhez hasonlóan az idén is a biztonsági öv és a biztonsági gyermekülés fontosságát hangsúlyozza a rendezvényeken.
Szeptember közepéig 304-an haltak meg a magyar utakon, közük 76-an úgy, hogy bár kellett volna, nem használták a biztonsági övüket.
Az idén 65 éves biztonsági öv pedig már bizonyított: a legóvatosabb becslések szerint is legalább egymillió életet mentett meg világszerte a használata. Magyarországon azonban nemzetközi összehasonlításban még mindig nem túl kedvező az övhasználat aránya.
A Baseline nemzetközi projekt egységes mérési módszertana szerint készült országos felmérés szerint 2022-ben a személygépkocsi-vezetők 88,5 százaléka, az első ülésen utazók 87,3 százaléka használta csupán a biztonsági övet, míg a hátsó üléseken az övhasználat aránya alig haladta meg az 57 százalékot.
Egy korábban lapunk által is többször idézett tanulmány szerint a a járművezetők körében 4,2-szeres, az első utasok esetén 3,6-szoros, a hátsó utasok esetén 7,6-szoros – vagyis átlagosan 4,5-szörös – a halálozási valószínűség abban az esetben, ha nem használnak biztonsági övet. Mindez azt jelenti, hogy becslések szerint a baleseti halottak száma 10-12 százalékkal csökkenne, ha az országos biztonságiöv-viselési arány nagyjából 6,2 százalékkal emelkedne.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az idei Biztonság hete rendezvénysorozatának másik kiemelt témája a biztonsági öv- és a biztonsági gyermekülés használat fontosságának tudatosítása mellett a gyalogos-átkelőhelyek biztonsága. Épp azért, mert még mindig túl sokan nem adnak elsőbbséget ott (se) a gyalogosoknak.
F.Gy.A.
Fotók: Iró Zoltán