Repülő kerékpárok
- Az e-bike súlyos eszköz, gépkocsi tetején szállítva ütközéskor elszabadulhat.
- A tetőre vagy a hátsó ajtóra erősítve megnő a gépkocsi légellenállása, ami befolyásolja az irányíthatóságát és növeli a fogyasztást.
- A legbiztonságosabb vonóhorogra szerelve vinni a biciklit, de egyben ez a legdrágább megoldás.
Sokan kapcsolják össze külföldi nyaralásukat kerékpártúrával. Ennek részben az az oka, hogy a nyugati kerékpáros infrastruktúra jóval fejlettebb, részben sok olyan helyszínt el lehet érni bicikliúton, amit autóval még megközelíteni is bajos. Jelen sorok írója megtapasztalta, hogy Olaszország számos tengerparti sétányán szabadon közlekednek a kétkerekűek, miközben az autóparkolók dugig vannak, és méregdrágák.
Csakhogy odáig el kell jutni: az autós turisták tehát beszerzik a megfelelő szállítóeszközöket, felerősítik a bringákat és nekivágnak a nyaralásnak. De mi a legjobb módja a kerékpárok szállításának: a tetőn, az ötödik ajtón vagy a vonóhorogra szerelve?
Tetősín a legtöbb kombi tetején van, tehát ebből adódik a lehetőség. Persze meg kell venni a keresztirányú konzolokat és a hosszanti rögzítőket, vagyis így sem éppen beruházás mentes a kaland, de az igazi problémák akkor kezdődnek, amikor fel- vagy le kell szerelni a bickliket. Ugyanis a családi kombik is magasabbak lettek az utóbbi húsz évben, nem beszélve az SUV-jellegű járművekről. A kerékpárok felhelyezése tehát mindenképpen két emberes feladat. Tovább nehezíti a dolgot, ha elektromos kerékpárt szeretnénk magunkkal vinni. Ezek tömege akár a duplája is lehet egy hagyományos országútinak, az e-bike-trélerek terhelhetősége 30 kilogramm járművenként.
Csakhogy: a kombik tetősínjeinek kialakításakor többnyire még nem gondoltak e-bike-ra. Az ADAC töréstesztjén kiderült, hogy vészfékezés, esetleg utoléréses balesetkor a rögzítés kiszakadhat, és akkor a kerékpárok előre repülnek, ami komoly veszélyforrás. Hasonló egyébként a hagyományos kerékpárokkal is megeshet, ha nem rögzítik őket megfelelően. További probléma, hogy a tetőre rögzített kerékpárok légellenállása módosítja a gépkocsi menettulajdonságait, ezért autópályán nem ajánlott a 100-as tempó túllépése. A sebesség visszafogására ösztönöz az is, hogy a fogyasztás akár egyharmaddal nőhet.
Akinek nincs tetősín szerelve a családi autójára, és a karosszéria formája megengedi, választhatja a hátsó ajtóra szerelhető konzolt. A hordozó eszköz maga nem túlságosan drága, ellenben a felszerelése gondot okozhat a gyakorlatlan vezetőnek. A legtöbb ilyen konzolt hevederek végére erősített fém karmokkal kell felakasztani a hátsó ajtó felső élére, míg maga a fémszerkezet párnázott rúddal támaszkodik a karosszériához. Menet közben csak akkor lesz stabil, ha több irányból is kipányvázzák. A kerékpárokat a menetirányra merőlegesen kell felerősíteni. Árulnak olyan eszközt, amely részben a tető síkja fölé emeli a bringákat, és olyat is, ami a hátsó ablak magasságába, vagy az alá engedi le. Utóbbi esetében nem megengedett, hogy a kétkerekűek eltakarják a hátsó lámpákat, irányjelzőt, rendszámot. A kerékpárok felhelyezése könnyebb, mint a tetőcsomagtartók esetében, ütközéskor azonban megesik, hogy az egész szerkezet leesik, és a karosszériában is kár keletkezik. A légellenállás a tetőn hordozókhoz képest is nagyobb, a fogyasztás növekedése meghaladja a 40 százalékot.
Az ADAC szakértői egyértelműen a vonóhorogra erősíthető konzolt tartották a legjobbnak a három szállítási mód közül. A kerékpárok túlnyomórészt a gépkocsi takarásában utaznak, a fogyasztás növekedése csak öt százalék körüli. A konzol fel- és leszerelése egyemberes munka, a járművek felhelyezése sem gond, hiszen a talajtól másfél-két arasznyira kell emelni őket. A konzolt ellátják a szükséges jelzőlámpákkal, a rendszámtábla tartóba behelyezhető a gépkocsi hátsó rendszámtáblája, vagy kiváltható hozzá az úgynevezett szürke rendszám. A törésteszt során a vonóhorogra rögzített kerékpárok nem estek le.
A költségek az utóbbi megoldás esetében azonban messze a legmagasabbak. Ha a gépkocsi rendelkezik vonóhoroggal, az felezi-harmadolja a kiadásokat. A szabályoknak megfelelő tréler ára 100 ezer forintnál kezdődik, a legmárkásabb eszköz ennek akár a háromszorosába kerülhet. A vonóhorog felszerelése kötelezően műszaki vizsgával jár, a gyári vonóhorog ára gyári vezérlő elektronikával típustól függően a félmillió forintot is meghaladhatja. Utángyártott alkatrészekből azonban a vonóhorog egy jobb konzol árából kihozható.
N.V.