Robotpilóták, 130-ig szabad az Autobahn!
- Megemelik január 1-én a német autópályákon hatósági engedéllyel közlekedő autonóm járművek sebességkorlátját 60-ról 130 kilométer/órára.
- A feltételeknek jelenleg egyetlen márka megoldása felel meg, a Daimler Drive Pilot rendszere, de az csak 60 km/h-ig működik, afölött kikapcsolja magát.
- Biztonságosabb hely lesz az Autobahn, ha megjelennek a robotsofőrök? Mi lesz, ha beragad 130-nál a tempomat?
Az új év jelentős járműbiztonsági fejleménye lesz, hogy 60-ról 130 km/h-ra emelkedik Németországban az automatizált üzemmódban az autópályán történő vezetés maximális sebessége. Ennek során az önvezető járművek számára a sávváltás is megengedett. Bár jogi értelemben az út szabaddá vált, és a változás 2023. január 1-jén életbe is lép, még sok víznek kell lefolynia a Spree-n, amíg az autószalonokban ilyen automatizálási funkciókkal rendelkező járműveket kínálnak. Jelenleg egyetlen, hatósági jóváhagyással rendelkező rendszer érhető el, méghozzá a Mercedes S-osztályban a forgalmi dugópilóta – jelenleg 60 km/h végsebességgel. Ez egy 3-as szintű önvezető rendszer, Európában az első, de világszinten is úttörő fejlesztés. Nem az a forradalmi tulajdonsága, ahogy szenzorai révén a korábbiaknál jobban tájékozódik egy adott közlekedési helyzetben, hanem hogy magára vállalja döntéseinek a felelősségét.
A Mercedes ezzel előzte meg a Teslát, amely hosszú évek óta árulja a piacon az Auto Pilot szoftvert, illetve újabban már a Teljes Önvezetés névre keresztelt csomagot is, ám ezek egyetlen másodpercig sem nélkülözhetik a vezető figyelmét és tettre készségét. A Mercedes tehát előnyt szerzett a versenyben, mert magasabb szintű automatizálást kínál.
Bár a Daimler újdonsága kétségtelenül jövőbe mutató, de nem mindenható, sőt meglehetősen korlátozott a felhasználhatósága. Az engedély arra vonatkozik ugyanis, hogy vevői a Drive Pilot csomagot az ország autópálya-hálózatán használhassák, ám mindössze óránként 60 kilométeres sebesség alatt.
Mi az értelme valójában a szoftvernek? Hiszen a Tesla Auto Pilotjával több száz kilométert megtesznek a felhasználók az autópályákon úgy, hogy csak egyszer-egyszer kell beavatkozniuk. Sőt, ehhez valójában nem is kell feltétlenül egy önvezető alkalmazás, hiszen automata sebességváltóval, aktív tempomattal és sávtartó automatikával már ma is számos autómodell képes folyamatosan haladni a sztrádán, minimális vezetői beavatkozás mellett.
A Mercedes újdonsága abban előzi meg versenytársait, hogy azt, amit vállal, garantáltan nyújtja. A Tesla fejlesztéseit sokan amiatt kritizálják, hogy a terméket a felhasználók segítségével tesztelik. Az Auto Pilot még messze van a késztől, de már piacra dobták és használják, ráadásul a tapasztalatokat a gyári fejlesztés automatikusan megkapja a felhasználóktól. Az Auto Pilot sokat tud, de ha egy-egy váratlan helyzetben elfogy a tudománya, egy másodperc alatt visszaadja az irányítást. A Mercedes Drive Pilot ezzel szemben azt mondja: nem hagyhatod el a vezetőülést, és nem mehetsz el aludni, de ezen kívül bármivel foglalkozhatsz. Dolgozhatsz, filmet nézhetsz, levelezhetsz. Komoly vészhelyzetben kell csak visszavenned a karmesteri pálcát. Ezzel szemben a Tesla magyarországi honlapján ezzel kapcsolatban a következőt írják az Auto Pilotról: a csomagot a teljes figyelmet tanúsító vezetőknek szánjuk, akik két kézzel fogják a kormányt és készen állnak arra, hogy bármikor visszavegyék a vezetést az autótól.
Jól látható, hogy a Mercedes Drive Pilot azokat az ingázókat célozza meg, akik reggelenként a munkahelyükre, délutánonként hazafelé kénytelenek túlzsúfolt autópályán közlekedni. A lépésben haladó, hol lassító, hol gyorsító, néha megálló járműsorban a többieket és a sávot követő sofőr valójában nem hoz érdemi döntéseket, ám ha elbambul, nekikoccanhat az előtte haladó hátsójának. A Drive Pilot ezt a rabszolgamunkát vállalja át, és a gyártó, valamint a közlekedési hatóság szerint erre garanciát vállal. Mondjuk nem szeretnék annak a helyszínelő rendőrnek a helyében lenni, akit riasztanak, ha a Drive Pilot mégis elvétené a direkciót.
Egészen más lesz a helyzet, ha a hatóságok engedélyeznek majd egy olyan robotpilóta-szolgáltatást, amely 130 km/óráig felelősséget vállal a cselekedeteiért. Megkülönbözteti-e majd valami – esetleg egy nagy T betű – az autópályázó robotsofőröket az Autobahnon? Vagy onnan lehet őket felismerni, hogy villogó kéklámpások fogják közre és kísérik, mert a mesterséges intelligencia átvette a hatalmat a fedélzeten? Kínában esett meg a minap, hogy az automata váltós, aktív tempomatos SUV elszabadult hajóágyúként viselkedett az autópályán. Az elektronika felmondta a szolgálatot, és a gépkocsi csak 100 km/h sebességgel volt hajlandó haladni, sem lassabban, sem gyorsabban. Ezzel a tempóval nem lehet leküzdeni egy autópálya lehajtót, nem lehet megállni a piros lámpánál, legfeljebb egy fatörzs vagy betonoszlop vethet véget a száguldásnak. A konkrét eset megoldása az volt, hogy a Haval H6-ost rendőrök kísérték az autópályán mindaddig, amíg ki nem fogyott belőle az üzemanyag. Ehhez 500 kilométerre volt szüksége. Szerencséje volt, hogy nem szaladt bele egy dugóba valamelyik nagyváros agglomerációjában.
N.V.