Rokona Ön Colits Jánosnak?
- Még nem tudni miért gyalogolt egy 34 éves férfi hajnalok hajnalán az M5 autópályán.
- 122 év nem volt elég megtanulni és megszokni, hogy az autók sokkal gyorsabbak.
- Láthatósági mellény nélkül, sötét ruhában gyalogolni hajnalban két település között?
December 15-re virradóra, kevéssel hajnali egy óra után egy Budapest felé tartó kamion elgázolt egy 34 éves gyalogost az M5 autópályán, Inárcs térségében. Egyelőre nem tudni mit keresett ott a férfi. A baleset után a kamionos mentőt hívott, de már ők sem tudtak segíteni rajta, a helyszínen életét vesztette.
Kategorikusan tiltja ugyan a KRESZ a gyalogos és kerékpáros közlekedést az autópályákon és gyorsforgalmi utakon, nem mindenki tartja azonban kötelezőnek ezt a szabályt magára nézve. Sajnos gyakran rögzítenek a gyorsforgalmi utak fogalmat felügyelő kamerái gyalogosokat, kerékpárosokat, újabban e-rollereseket a sztrádákon. Arra is volt már példa, hogy fiatalok a zajvédő falon, majd a sztráda szalagkorlátján átmászva a kétszer-kétsávos autópályán keresztül rövidítették le az utat az otthonuk és az ahhoz közeli tó között.
Rendszerint a szabályszegők eltűnnek, mire a rendőrök vagy a közútkezelő munkatársai a helyszínre érnek, így a felelősségre vonást is megússzák és arra sem kell magyarázatot adniuk, mi vezette őket a kockázatmentesnek aligha nevezhető vállalkozásra.
Nehéz elképzelni miért hajt fel valaki biciklivel a sztrádára. Pláne éjszaka – erre is volt már példa. Valószínűleg nem veszik komolyan, hogy a 130 km/h sebességgel (vagy többel) száguldó autók másodpercenként több mint 36 métert tesznek meg, nagyságrenddel többet, mint amennyit ő gyalogosan, vagy akár egy nagy teljesítményű e-rollerrel is képes lehet megtenni. Mire felmérik a helyzetüket, már késő.
Ekkora sebességnél az emberi szem sebesség- és távolságbecslő képessége már nem igazán megbízható, még a gyakorlott, sokat vezető hivatásos sofőrök is be-benézik olykor a közeledő vagy az előttük keresztbe haladó másik jármű távolságát.
Úgy tűnik e tekintetben az autózás 120 éves történetében az ember természete és alkalmazkodóképessége a mobilizációhoz képest nem sokat változott. Bár a WHO adatai szerint a megtett kilométerekre vetítve 8-szor nagyobb az esélye, hogy valaki kerékpárosként közlekedési balesetben meghaljon, mint egy gépjármű utasaként, gyalogosként pedig 9-szer valószínűbb, sok gyalogos még mindig úgy közlekedik, mintha őt nem érhetné baj, sokan még mindig úgy közlekednek az utcán, mintha semmiféle veszély nem leselkedne rájuk.
Sok autós is mintha még mindig abból indulna ki, hogy „majd félreugranak a gyalogosok, ha nem akarnak a kerekeim alá kerülni”. Igaz a gyalogosok között is akadnak szép számmal a közterületi kamerák felvételeinek tanúsága szerint, akik egyszerűen nem vesznek tudomást arról, hogy hol vannak. Az „álljon meg az autós, különben őt csukják le, nem engem” hozzáállás azonban ön- és közveszélyes, ahogy láthatósági mellény (vagy bármilyen fényvisszaverő felület viselése) nélkül gyalogolni éjszaka, vagy a mobilt bámulva átsétálni az úttesten.
Körültekintés nélkül lépnek le a járdáról sokan, pedig ez már az autózás hőskorában is életveszélyes manőver volt. Olykor halálos.
Az első regisztrált halálos kimenetelű gyalogosgázolás 1899. szeptember 13-án történt New Yorkban. Henry Bliss a Central Park West és a Nyugati 74. utca találkozásánál leszállt a villamosról (más források szerint egy hölgynek segített lelépni róla), amikor elgázolta egy taxi. Még kórházba szállították, de amputálni kellett volna a lábait. Soha nem nyerte vissza az eszméletét. A baleset másnapján elhunyt.
Magyarországon az első gyalogosgázolás az ismert pezsgőgyáros (nem mellesleg a Magyar Automobil Club egyik alapítója), Törley József nevéhez fűződik. Törley az elsők között vásárolt autót Magyarországon 1899-ben, négy évvel az után, hogy Hatsek Béla révén az első automobil megjelent a magyar utakon.
Akkoriban még nem volt KRESZ, jogosítványra és forgalmi engedélyre sem volt szükség ahhoz, hogy az új közlekedési eszközzel valaki akkoriban már akár 20 km/h sebességgel is száguldhasson az amúgy konflisokra és szekerekre, valamint gyalogosforgalomra tervezett utakon. Sőt, Budapest akkori rendőrfőkapitánya még a járművek lajstromozását sem tartotta indokolnak, olyan kevés volt belőlük. Kevesebb, mint ötven. Az Automobil Club azonban az automobilok számának „rohamos növekedésére” tekintettel már akkor szorgalmazta autósiskolák létesítését.
Törley 20 km/h sebességgel száguldott a Rákóczi úton, amikor elgázolta Colits János utcaseprőt, aki a korabeli sajtó szerint még nem szokott hozzá az automobilokhoz, ezért késve lépett el Törley autója elől. Szinte napra pontosan 122 évvel ez előtt Törleyt perbe fogták. A bíróság előtt az volt a kérdés, hogy Colits 8 vagy 14 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett-e a balesetben.
Törley, mivel a szabályok még képlékenyek voltak, ő pedig gazdag, nem várta meg, hogy mire jutnak a szakértők: peren kívül megegyezett az utcaseprővel, aki híres gázolójának köszönhetően máig a magyar történelem legismertebb utcaseprője.
A gyalogosok veszélyeztetettsége Törley gázolása óta nem sokat változott. Gondolhatnánk, elégnek kellett lennie egy bő évszázadnak ahhoz, hogy megszokjuk az autókat és a sebességüket. Hogy belássuk: ha a 20 km/h sebességgel „száguldó” autó elől sem minden esetben tudtak időben félreugrani a gyalogosok, akkor óvatosabbnak kellene lenni az 50, 70, 90 km/h-val haladókkal!
Nem szoktuk meg.
December 14-én egyetlen napon három gyalogosgázolás történt, abból kettő halálos volt. Salgótarjánban egy úton fekvő ittas férfit gázolt el egy autós. Ismerői szerint az áldozat nem vetette meg az alkoholt, azt azonban még nem lehet tudni, hogy a baleset előtt azért terült el az úton mert ittas volt, vagy más okból kifolyólag. A rendőrség ugyanakkor azt is vizsgálja, hogy a gázoló miért nem vette észre a földön fekvő férfit.
Cegléden egy láthatósági mellény nélküli gyalogost gázolt el egy autós ugyancsak december 14-én, hajnali négy órakor.
Szombathelyen egy fiatal lányt sodort el egy vélhetően figyelmetlen autós a zebrán – ő szerencsére könnyebb sérülésekkel megúszta a balesetet.
A rendőrség a fenti esetek kapcsán is arra figyelmezteti az autósokat és a gyalogosokat egyaránt: az ünnepi előkészületek alatt kissé mindenkinek lankad a figyelme, ami pillanatok alatt balesetveszélyes helyzeteket idézhet elő, baleseteket okozhat. Ezért – máskor is, de most különösen – fontos, hogy mindenki tartsa be a rá vonatkozó szabályokat.
Lakott területen kívül a gyalogosoknak is kötelező láthatósági mellényt viselni, ahogy a kerékpárosoknak is. Fontos, hogy a gyalogosok – ha az úttal párhuzamosan haladó gyalog- vagy kerékpárút nincs – az úttest bal oldalán, a forgalommal szembe közlekedjenek, hogy időben meglássák s közeledő autókat és le tudjanak húzódni előlük.
… mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.