Saját légzsák 111 centis utasoknak
- Beépített légzsákkal rendelkező gyermekülés nyerte meg az ADAC idei tesztjét.
- Nem mindig a drágább a jobb, ám a nyertes modell áráért használt autót lehetne venni.
- Az ülések egyre biztonságosabbak, de nem biztos, hogy megkérdezték a gyerekeket, szeretnek-e egy kipárnázott satuban ülni.
A finom vonású mama beülteti hátra, a gyerekülésbe a mosolygós kislányt. Vidám és lágy zene szól, amikor elindulnak, mindenki boldog, még a kislány kezében lévő baba is. Suhannak az árnyas úton, amikor: kiugrik az útra az őz! Vészfék, csikorgó gumik, az őz finoman metszett szemében rémület tükröződik – de már itt is a happyend. A kislánnyal visszalendül a kipárnázott gyermekülés, már mosolyog, a mama is kifújja magát, az őz pedig nyugodtan bóklászik tovább az aljnövényzetben.
Ilyen a gyermekülés használata a hollywoodi tündérmesékben. A valóság az, hogy a szülő és a kisgyerek is előre retteg attól, ha be kell ülni reggelente az autóba. Valóságos közelharc, amire a rúgkapáló kicsiket becsatolják az ülésbe, akik aztán vagy sírnak vagy üvöltenek vagy nyafognak. Esetleg elalszanak, de ez a legritkább.
Hogy aztán éles helyzetben, mondjuk frontális ütközésnél hogyan teljesítenek a gyermekülések, azt ne tudja meg egyikünk sem! Belegondolni is rossz.
Marad tehát, hogy a gondos szülő vesz évente egy új gyerekülést, sok, még több, vagy tényleg nagyon sok pénzért, és úgy gondol rá, mint a biztosításra: soha ne legyen rá szükség.
Az elmúlt évek, évtizedek során a gyerekülések, hasonlóan az autókhoz, egyre nagyobbak, pufókabbak lettek, és egyre kevesebb mozgást engedélyeznek a gyermekeknek. Az ADAC idei tesztjében legtöbb pontot kiérdemelt eszköz annyira körbeveszi a kicsiket, hogy már-már csak az orruk hegye látszik ki belőle. Az ülés legfőbb ütőkártyája a beépített légzsák. Ennek a lufinak a használatához azonban egy valódi pajzsot képeztek ki a vízszintes biztonsági öv köré, és ez fúvódik fel vészhelyzetben. Jól teljesít, hiszen ütközéskor a benne ülő sokkal kisebb kilengést produkál, mint a hagyományos ülésbe becsatolt társa. Ugyanakkor tartok tőle, hogy ha a gyerekeket is megkérdezték volna, éppen ez a túlfejlett, kipárnázott satu kapta volna a legrosszabb értékeléseket. Azt hiszem, meg sem tud moccannni benne a használója, hacsak a szempilla emelését-csukását nem számítjuk.
A légzsákos gyerekülés a magyar kereskedelemben is kapható, árából talán még egy öregecske Suzuki Swift is kijön, de egy elektromos kerékpár biztosan. Olcsóbban is meg lehet úszni, hogy gyermekeinket biztonságban tudjuk. Meg bizony, a német autóklub minősítő procedúrájában, ha a légzsákost nem is közelítették meg, de jó minősítésűeket fele, sőt harmadannyi pénzért is találtak. És a harminc modellből négy nem megfelelőnek minősült termék között is volt, amit drágábban kínáltak, mint az első vonalas termékek némelyikét.
Az ADAC szerint a szülőknek a gyermekülés megvásárlása előtt gondosan tájékozódniuk kell a kínálatról. Nem irigylésre méltó feladat.
N.V.