Sebességkorlátozás üzemanyagár-emeléssel?
- Egész Európában zajlik a vita a sebességhatárok csökkentéséről.
- Szlovákia éppen a Inteligent Speed Assistance kötelező bevezetésére hivatkozva emeli sebességhatárt.
- Az 500 forintnál drágább üzemanyagár csökkentheti az úrvezetők sebességvágyát.
Az egész azon múlik, hogy a sofőr a műszerfal órái közül melyiket nézi. Ha a pontos időt, mert nem szeretne lekésni valamiről, akkor hajlamos mellőzni a sebességkorlátozásokat. Ám, ha a pillanatnyi fogyasztás értékét lesi, mert nem kíván időnek előtte tankolni, akkor nem fenyegeti sebességtúllépés. És ha szabálykövető a vezető, akkor az aktuális sebességkorlátozásokon és a sebességmérő mutatóján tartja a szemét.
Európa vezetői, akik jórészt magukévá tették a zöld szervezetek érvelését, a megengedett sebesség általános csökkentését támogatják mostanában: az autópályákon 130 helyett 120, a lakott területen belül 50 helyett 30 kilométer/órás tempót szorgalmaznak, és vannak országok, régiók, városok, ahol már működik is a forgalomcsillapítás.
A közép-európai országok autósai fokozott figyelemmel követték a német választási, majd kormányalakítási csatározások kimenetelét, ugyanis az egyik vitapont a német autópályákon bevezetni szándékozott általános sebességkorlátozás, a tempolimit 130 volt.
A zöldek és a szociáldemokraták egyértelműen a bevezetés mellett kampányoltak, az emberélet védelmére és a levegő tisztaságára hivatkoztak. Meghökkentő módon egyszer csak lekerült a koalíciós tárgyalások napirendjéről a kérdés. Azt, hogy a leendő koalíció harmadik pártja, a szabaddemokraták nem fognak pezsgőt bontani a tempolimit 130 bevezetésekor, előre lehetett tudni. A párt elnöke, Christian Lindner ismert a sportautók iránti rajongásáról, és köztudott, hogy a garázsában kétszáz kilométeres sebesség fölötti utazóval rendelkező autók, egy Porsche 911-es, valamint egy S-osztályos Mercedes parkolnak. A tempolimit 130 tehát lekerült az asztalról, bár a zöld szervezetek nem tettek le róla, hogy idővel bevezessék.
A szomszédos Szlovákiában eközben éppen a sebesség emeléséről határoztak, igaz, hogy csak a városhatáron belüli autópályaszakaszok tekintetében, és az indoklás az uniós rendelkezés, az Inteligent Speed Assistance (ISA) jövő nyári kötelező bevezetését tartalmazza. Hogy a kettő miként függ össze, számomra nem világos, a lényeg az, hogy az autópálya felhajtójára kikerül a „Pozsony vége” tábla, és így nem vonatkozik rá a települések határain belül érvényes 90 km/h korlátozás.
A KRESZ rendelkezései, a kihelyezett táblák, a sebességmérő berendezések csak azokat tartják vissza, akik szeretik hallani, ha magas fordulaton pörög a motor és a visszapillantó tükrök felől fütyül a szél. De nem mindenki érzi magát Forma-1-es versenyzőnek, ha kitéved az autópályára. Herbert Diess, a VW első embere éppen azzal igyekezett lehűteni a kedélyeket a tempolimit 130-as vitában, hogy az elektromos autót vezetők nem akarnak majd mindenáron csúcssebességgel hasítani, fontosabb nekik a hosszabb hatótáv. De immár nemcsak a villanyautósok tesznek tojást a talpuk alá: a hagyományos, belsőégésű motorral szerelt autókat vezető sofőrök is mérlegelik, hogy az 500 forintnál is drágább üzemanyagból milyen gyakran óhajtanak tankolni. A legtöbb benzines motorral a 110 km/h-s sebesség literben mérhető megtakarítást jelent száz kilométeren a tempolimit 130-hoz képest. Mire jó az a nagy sietség?
N.V.