Magyar turistabusz tragédiája az M7-en

  • Nyolcan meghaltak, nyolcan súlyosan, negyvenen könnyen megsérültek, amikor vasárnap hajnalban hídpillérnek hajtott és felborult egy turistabusz az M7-en.
  • „Egy hatalmas csattanásra ébredtünk, majd a busz hosszan sodródott a szalagkorlát mentén…”, mondta az egyik túlélő.
  • Tizennégy túlélőt a katasztrófavédőknek kellett kiszabadítaniuk a ronccsá tört buszból – a járat egyik sofőrje is az áldozatok között van.
  • Egyelőre sem a műszaki hiba, sem a sofőr elalvása nem zárható ki – a rendőrség büntetőeljárást indított.

Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

Nyolcan meghaltak, nyolcan súlyosan, negyvenen könnyebben megsérültek vasárnap hajnalban, amikor néhány perccel öt óra előtt hídpillérnek ütközött, majd a szalagkorláton hosszan sodródva az árokba borult egy magyar honosságú autóbusz az M7-es autópályán, Szabadbattyán térségében.

A két sofőr és 54 utas egy egynapos horvátországi villámnyaralásról tartott haza, a busz utasai döntően budapestiek és székesfehérváriak voltak. Egy utas a Blikknek azt mondta, egy hatalmas csattanásra ébredt (vélhetően akkor ütközött a busz a hídpillérnek), majd busz hosszan végig húzta a szalagkorlátot, végül az árokba borult.

A busz oldalán a Roli túra felirat látható. Úgy tudni, a Krk-szigeti villámnyaralást szervező cég bérelte a balesetet szenvedett buszt.

Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

A helyszínen rögzített nyomozok alapján a busz a külső sávból viszonylag nagy sebességgel hajtott a leállósávon keresztül a hídpillérnek, majd a szalagkorláton csúszott egy darabig, végül az árokba borult.

A halálos áldozatok között van a járatot vezető két sofőr egyike, az, aki a baleset pillanatában vezette a járatot. Sajtóértesülések szerint alig fél órával a tragédia előtt váltotta társát a volán mögött.

A rendőrség büntetőeljárás keretében vizsgálja az utóbbi idők legtöbb halálos áldozatot követelő közlekedési balesetének okait. Egyelőre nem tudni mi okozta a tragédiát. Még nem zárható ki, sem a sofőr rosszulléte, esetleges pillanatnyi elalvása, ahogy a gyorshajtás és a műszaki hiba lehetősége sem.

A baleset miatt szinte egész nap zárva volt az M7-es Budapest felé vezető pályája. A forgalom csak kevéssel délután fél négy után állt helyre, de a Balatonról hazafelé tartók sokasága miatt még órákon keresztül csak lépésben haladhatott a forgalom.

A tragédia halálos áldozatai közül többen az oldalára fordult busz alá szorultak, mások kirepültek az ülésükből és halálra zúzták magukat. Minden jel arra utal, hogy többen használták a biztonsági övüket, ami pedig kötelező az álló utas szállítására is alkalmas helyi járatok kivételével minden távolsági buszon, ahol van.

Fotó: MTI/Vasvári Tamás

A tragédia túlélőit a busz után érkező autósok kezdték el menteni. Elmondásuk szerint azonban perceken belül megérkeztek a mentők, a rendőrök és a katasztrófavédők is. Tizennégy sérült csak az utóbbiak segítségével tudott kiszabadulni a felborult buszból. Őket, a kitört első, illetve hátsó ablakon keresztül menekítették ki, miután speciális feszítővágó eszközökkel szétvágtak több ülést és eltávolították az eredetileg a busz mennyezetére szerelt monitorokat.

A túlélők között van két tizenéves gyermek is.

Az MTVA sajtóarchívuma szerint ez volt az elmúlt öv év legsúlyosabb hazai közlekedési balesete. Ami azonban sok szempontból hasonlít ahhoz a tragédiához, ami 2017 januárjában Verona térségében ért egy franciaországi sítáborból hazafelé tartó középiskolásokat szállító magyar buszt.

Abban az ügyben – mint azt az illetékes bíróság kimondta – a hosszabb ideje alvászavarban szenvedő sofőr elalvása vezetett a 17 halálos áldozatot követelő tragédiához. A busz ott előbb a szalagkorlátnak sodródott, majd miután a sztráda passzív biztonsági elemeit nem megfelelően alakították ki, (ami miatt az autópályát üzemeltető cég több vezető munkatársát is bíróság elé állította az olasz ügyészség) az egyenesen egy hídpillérnek vezette a járművet.

A halálos áldozatok többsége azonban nem az ütközés, hanem egy illegálisan beszerelt póttartályból kiáramló nagy mennyiségű üzemanyag miatt keletkezett tűz és az azzal együtt járó sűrű füst miatt vesztette életét.

A veronai tragédiát követően szigorították a diákokat iskolai kirándulásokra szállító buszokra vonatkozó előírásokat. Egyes szakértők a vasárnapi tragédia kapcsán már most újabb szigorításokat és szigorúbb ellenőrzéseket tartanak indokoltnak.

A turistabuszok az autópályán 80, külön engedéllyel 100 km/h sebességgel közlekedhetnek. A sofőröknek 4,5 óránként kell váltaniuk egymást, de így, egymást váltva sem vezethetnek együtt 21 óránál hosszabb ideig egyfolytában. Ha kitöltötték a maximális vezetési idejüket, legalább 9 órát kell pihenniük valamilyen szálláshelyen, azaz akkor már a buszon alvás nem számít pihenésnek.

F.Gy.A.