Sikeresnek értékelték a KTI és az OPSZ 2023-as projektjét
- A KTI adta a tudományos hátteret, az OPSZ a jól működő országos hálózatot.
- Megtanulhatták a polgárőrök hogyan adják tovább frissen szerzett tudásukat.
- 30 év alatt 2400-ról 450-re csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma.
A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézetnek, mint az Építési és Közlekedési Minisztérium háttérintézményének számos feladata van, köztük a legfontosabbak egyike a közlekedésbiztonság javításáért végzett tudományos munka. Ehhez a KTI rendelkezik a megfelelő szakmai és tudományos háttérrel, statisztikákkal és elemzésekkel, módszertani ajánlásokat tud kidolgozni és javasolni.
„Ahhoz, hogy tömegeket érhessünk el, együttműködésre van szükségünk olyan szervezetekkel, amelyek rendelkeznek azzal az országos hálózattal, amelyen keresztül el lehet érni az embereket, a lakosság egyes csoportjait, például a polgárőröket, akik aztán személyes példamutatásukkal is segítenek javítani a közlekedési kultúrát – mondta Mayer András, a KTI ügyvezetője a KTI és az OPSZ közös projektjét lezáró március 22-i mórahalmi rendezvényen.
Az Országos Polgárőr Szövetség épp egy ilyen szervezet, ezért is olyan hatékony a KTI és az OPSZ együttműködése a közlekedésbiztonság terén – tette hozzá Mayer András.
A KTI ügyvezetője emlékeztetett: a 2023-as projektet igen szoros határidőkkel kellett kidolgozni és megvalósítani, de végül sikerült. Szokatlanul rövid idő állt ugyan rendelkezésre a program és a módszertan kidolgozására, de végül minden elkészült és a több tucatnyi program, képzés is mind megvalósult a polgárőrök elszántságának is köszönhetően.
„Nagy örömmel folytatjuk a megkezdett munkát a polgárőrséggel, mondta Mayer András , mert az eddigi együttműködésünk is azt bizonyította, hogy a több ezer polgárőrrel közösen képesek vagyunk a legnagyobb kihívásoknak is megfelelni”.
Magát a projektet, amit a KTI 50 millió forinttal támogatott, Cseh László, az Országos Polgárőr Szövetség közlekedési alelnöke, Baranya vármegyei elnök értékelte. Rámutatott, hogy a projekt megvalósítása közben ismételten bebizonyosodott: a KTI és az OPSZ stábjai képesek harmonikusan, rugalmasan és hatékonyan össze-, és együtt dolgozni. Pedig, mint fogalmazott, sok előítélettel kellett munkájuk közben megküzdeniük, és sok rossz beidegződést kellett kitörölni a fejekből.
„Még a projekt utolsó fázisában is voltak kétkedők, akik nem hittek a sikerben”, jegyezte meg az alelnök.
A jó együttműködésnek köszönhetően sikerült négy helyszínen ezer polgárőr oktatását megszervezni, majd 27 másik helyen ezer iskolásét.
„Mindenki gyalogosnak születik, aztán később egyesek, nem is kevesen, „továbbtanulnak”. A KTI és az OPSZ együttműködésének a célja nem más és nem kevesebb, mint hogy a társadalom lehető legnagyobb részéhez eljuttassuk azt a tudást, ami a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen. Mindemellett formájuk a közlekedők attitűdjét”.
A KTI-sek egyfelől „megtanították szabályosan közlekedni a polgárőröket, már akiket kellett”, fogalmazott Cseh László, másfelől arra, hogyan adhatják tovább a projekt résztvevői a megszerzett tudásukat lakóhelyük polgárainak. Fontos volt továbbá, hogy a polgárőrökre oly módon is hasson a képzés, hogy szolgálatteljesítés közben legyenek példamutatók a környezetük számára.
Cseh szerint fontos, hogy minden vármegyei polgárőrségnek meglegyen a saját képzési programja, amelyek az interneten keresztül visszanézhetők, megoszthatók másokkal, így egymástól, egymás tapasztalataiból is tanulhatnak a polgárőrök.
Sokan furcsállották, mondta Cseh László, hogy télen szerveztünk motoros tréningeket. A tél nem számít motoros szezonnak. A projekt során aztán bebizonyosodott, jegyezte meg később az alelnök, hogy télen is lehet tanulni. Sikerült egy olyan képzőhelyet találni, ahol az eddigiektől eltérő szemlélettel álltak a képzéshez, és olyan ismeretekre tehettek szert a kollégák, hogy még a sokat tapasztalt motorosok is másképpen tekintenek ma már saját motorozásukra, mint korábban.
Túrós András, az Országos Polgárőr Szövetség elnöke azt hangsúlyozta, hogy a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet és az OPSZ már tíz éve stabil, megbízható partner. Ez idő alatt megannyi szakmai képzési programot szerveztek és bonyolítottak le közösen. A KTI segítségével készültek fel a polgárőrök a közlekedés aktuális kihívásainak kezelésére, elmélyült KRESZ-tudásra tettek szert, és pontosabb képet kaptak az ország közlekedésbiztonsági, baleseti helyzetéről, a balesetek jellemző okairól.
Az OPSZ elnöke elmondta, bízik a KTI-vel közös program folytatásában és a KTI szakmai és anyagi támogatásában is.
Emlékeztetett, a kormány az Európai Unió ezirányú törekvéséhez csatlakozva célként fogalmazta meg, hogy 2030-ra a tíz évvel korábbihoz képest a felére csökkentjük Magyarországon is a halálos és a súlyos sérülésekkel járó közlekedési balesetek számát. A fő cél pedig az, tette hozzá, hogy 2050-et követően senki ne veszítse életét közlekedési balesetben Európa útjain.
„Sokak kétlik, hogy ezek a célok reálisak volnának!” – jegyezte meg Túrós András, majd emlékeztette hallgatóságát, hogy 30 éve, a közlekedésbiztonság fekete évében (1990-ben) több mint 2432-en vesztették életüket a magyar utakon közúti közlekedési balesetekben. Ezzel szemben 2023-ban 469-en. 30 év alatt kétezerrel sikerült csökkenteni a halálos kimenetelű balesetek számát.
Az OPSZ elnöke elmondta: a polgárőrök a leginkább a gyalogosok, a kerékpárosok és a motoros biztonságtudatos közlekedéséért tehetnek sokat. Többek között azzal is, ha jelzik a rendőrségnek a szerintük és a helyiek szerint balesetveszélyes helyeket.
Túrós elmondta még, hogy a polgárőrség csatlakozik Kuczik János Zoltán vezérőrnagynak, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettesének “Szövetségben az utakon” elnevezésű kezdeményezéséhez. Hozzátette továbbá, hogy az OPSZ továbbra is számít a közlekedésbiztonságért végzett munkájában a KTI szakmai-módszertani támogatására.
A rendezvényen dicséretben és jutalomban részesítették a programban legaktívabb, legsikeresebb polgárőröket. Az elismeréseket dr. Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes, Mayer András a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet ügyvezetője és dr. Túrós András, az Országos Polgárőr Szövetség elnöke adták át.
F.Gy.A.