Soha ne vezess ittasan!
- Nem akármilyen összefogás az ittas vezetés és az ittasan okozott balesetek visszaszorításáért.
- Újra összeállt a világ vezető alkoholgyártója- és forgalmazója, illetve a világhírű látványszínház.
- 2022: 14.748 sérüléssel végződött balesetből 1195-öt okoztak az ittas vezetők Magyarországon.
Mielőtt elkezdené olvasni ezt a cikket, nézze meg az alábbi videót, ami a YouTube-on már túl van a másfél milliós megtekintésszámon. Nem véletlen. Önmagáért beszél a történet, pedig egy szó sem hangzik el benne.
https://www.youtube.com/watch?v=cHv524z85y4
Magyarországon 2022-ben az ORFK tájékoztatása szerint 14.748 személyi sérüléssel végződött közlekedési balesetből 1195-öt ittas vezetők okoztak. Bár az ittasan balesetet okozók aránya az elmúlt években csökkenést mutat, a rendőrség szúrópróbaszerű ellenőrzéseinek tapasztalatai azt mutatják, még mindig sokan ülnek volán mögé ittasan. Különösen, ha figyelembe vesszük azt is, hogy Magyarországon a gépjárművezetőkkel szemben nulla tolerancia van érvényben!
Sokan ennek ellenére is isznak és vezetnek. Szerintük egy pohár bor, egy korsó sör vagy egy kupica akármi nekik nem árt meg, nem befolyásolja a vezetési képességüket – ha nem hallja rendőr, többen még azt is hozzáteszik, tapasztalatból beszélnek.
Igencsak kockázatos azonban a tapasztalatra építeni, amikor arról van szó, hogy valaki iszik és vezet. Nemcsak azért, mert Magyarországon – az Európai Unióban rajtunk kívül még Csehországban, Szlovákiában és Romániában – a jog szerint egy korty alkoholt sem ihatnak a sofőrök vezetés előtt és alatt.
Években mérve a nem minősített gyilkosságok elkövetőivel azonos ítéletre számíthat ma már az, aki ittasan halálos balesetet okoz. Százezrekbe is kerülhet akár néhány korsó sör, ha baráti összejövetel után a hazaúton a rendőr megállítja a sofőrt és a szonda jelez!
Kockázatos a „nekem ennyi nem árt meg” hozzáállás azért is, mert sokszor nem is az a kérdés, Ön képes-e biztonságosan vezetni az autóját némi alkohollal a szervezetében, hanem hogy más tud-e józanul. S vajon mindenki józanul ül a volánhoz? Biztos lehet ebben bárki is? Sajnos nem.
Azonban a legfontosabb, ami el kellene, hogy tántorítson mindenkit az ittas vezetéstől, az az, hogy lényegében kiszámíthatatlan a szeszesitalok hatása a szervezetre. Tegnap még semmi gond nem volt egy-két ital után, ma ugyanaz a mennyiség tompulttá teheti a sofőrt, jobban elálmosíthatja, mint máskor…
Felsorolni sem könnyű mi minden befolyásolhatja, hogy a szeszesitalok miképpen hatnak a szervezetünkre. Az időjárástól kezdve, a fáradságon át, hogy mennyire volt stresszes a nap, mit és mennyit ettünk, ittunk (vizet), és így tovább.
Különböző indíttatásból sok cég csatlakozott – és csatlakozik folyamatosan – a rendőrség, és más közlekedésbiztonságért tenni akaró szervezetek felelős alkoholfogyasztást népszerűsítő kampányához, ami pedig a sofőrök esetében továbbra is a nulla tolerancia betartását jelenti. A rendőrség szerint e kampányok hatása is megmutatkozik az ittasan okozott balesetek számának csökkenésében.
De hogy kerül egy ilyen kampány támogatóinak a sorába a világ vezető alkoholos italokat gyártó és forgalmazó cége, mások mellett a Johnnie Walker, a Crown Royal, a J&B, a Buchanan’s, a Smirnoff, a Cîroc és Ketel One vodkák, a Captain Morgan, a Baileys és a Guinness gyártója, a Diageo?
Nem költői a kérdés! Nem is olyan régen magyar borászok törtek lándzsát a nulla tolerancia eltörléséért, mondván: jelentősen növelné az eladásaikat, ha egy pohár bor még megengedett lenne a sofőrök számára. (A kormány elutasította a kezdeményezést.)
„Részünkről ez egyfajta társadalmi felelősségvállalás. Mi a felelős alkoholfogyasztásban vagyunk érdekeltek”, mondta a Közlekedésbiztonságnak Ábrahám Gergely, a Diageo kelet-európai vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója.
A Diageo nemcsak azért támogatja az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság ittas vezetés elleni kampányát, mert elég nagy cég ahhoz, hogy ezt megtehesse. Ábrahám Gergely elmondta: fogyasztói igény, sőt elvárás a céggel szemben, hogy legyen a kínálatában mind több féle-fajta csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentes termék.
„Nem ártunk magunknak azzal, ha kiállunk a felelős és kulturált alkoholfogyasztás mellett, és támogatjuk az ilyen célú kampányokat”, mondta Ábrahám Gergely. A cég értékesítési adatain egyébként, mint mondta, nyoma sincs annak, hogy az efféle kampányok hatására csökkenne az alkoholfogyasztás, -eladás, elpártolnának tőlük, a márkáiktól a vásárlók.
„Mi azt szeretnénk, ha a buli az buli lenne, az ünneplés ünneplés, amit később sem árnyékol be semmiféle tragédia azért, mert valaki az ünneplés után ittasan ült a volán mögé. Hogy ha van rá ok, holnap és holnapután is lehessen bulikat tartani és azokon kulturáltan italozni!
„Együttműködésünk az Attractionnel egy lenyűgözően gyönyörű művészi produkciót eredményezett, amely magával ragadja az embereket, és fontos üzenetet közvetít olyan univerzális nyelven, amelyet a világon mindenki megért: a művészet nyelvén. Úgy gondoljuk, ez a produkció egy rendkívül hatékony módja az ittas vezetés veszélyeire való felhívásnak”, mondta a Diageo igazgatója.
Az Attraction Látványszínház nem először vesz részt ilyen kampányban. A színházat, Szűcs Zoltán, az egykori Hip Hop Boyz együttes tagja alapította 2004-ben. Igazán ismertté, majd világhírűvé akkor váltak, amikor a hazai Csillag születik verseny után 2013-ban megnyerték az angol Britain’s Got Talent tehetségkutatót.
Magától értetődőnek tartották, hogy igen mondanak a Diageo felkérésére, hiszen egy olyan fontos témáról van szó, amely hatással lehet bárkinek az életére, mindennapjaira.
A rendőrség számára különösen fontos a kampány, hiszen az ittas járművezetés is egy olyan kihívás, amivel szemben pusztán rendőri eszközökkel nem igazán lehet hatékonyan fellépni. Nem állíthatnak minden pohár és minden autó mellé rendőrt!
Berzai Zsolt alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára szerint az elmúlt években útjára bocsátott kampányok, együttműködések töretlenül folytatódnak az ittas vezetés és az alkohol hatása alatt bekövetkező balesetek számának csökkentése érdekében. És ez jó, mert azt mutatja, hogy nemcsak a rendőrség számára fontos, hogy aki iszik ne vezessen, aki vezet, ne igyon alkoholt.
Berzai alezredes szerint a Diageo megtalálta a legkorszerűbb és leghatékonyabb módját, hogy felkeltse az érintettek figyelmét egy fontos közlekedési problémára. „A továbbiakban is támogatjuk a nagy érzelmi bevonódást lehetővé tevő kezdeményezés minél szélesebb körben való terjesztését, hiszen tapasztalataink szerint a hasonló, érzelmekre ható kampányokkal érhető el a kívánt hatás ezen a területen”, mondta.
F.Gy.A.