Sokba kerülhet, ha nem köti be magát!

  • Hétfőtől Európa-szerte a passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrzi a rendőrség.
  • Az egyik meghalt, a másik karcolásokkal túlélte a balesetet ugyanabban a kocsiban.
  • Kiskorú veszélyeztetésével is vádolhatják, ha nem használják biztonsági gyermekülést.

Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) szervezésében egyhetes közlekedésbiztonsági akciót indít hétfőtől vasárnapig a rendőrség az ország egész területén – tudatta a police.hu

Az akcióban elsősorban a passzív biztonsági eszközök, azaz autósok esetén a biztonsági öv és a gyermekek biztonsági ülésének, a motorosoknál és a segédmotorosoknál a bukósisak használatát ellenőrzik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy – ha már az elkövetkező héten rendszeresen úgyis megszállják az utakat – a rendőrök más szabályszegéseket figyelmen kívül hagynak.

Magyarországon 1976. január elseje óta kötelező a biztonsági öv használata. A KRESZ előírja, hogy „a közúti forgalomban gépjármű biztonsági övvel felszerelt ülésein csak akkor lehet utazni, ha azokban az utasok megfelelően rögzítették magukat”.

Az öv használatáért mindenki maga felel – kivéve a 14 év alatt gyermekeket –, azaz, ha valaki utasként nem köti be magát, a rendőr ezért már nem a sofőrt bírságolja meg, mint régen, hanem azt, aki nem kapcsolta be az övét.

Bár a biztonsági öv használata 45 éve kötelező, még ma sem számít természetesnek a használata. Pedig, elvileg, ma már nem sok olyan magyar autós közlekedik a hazai utakon, akik ne úgy tanultak volna meg vezetni, hogy már a tanfolyam alatt használnia kellett a biztonsági övet. Mégis messze vagyunk még attól, hogy elmondhassuk: az övhasználat közelít a 100 százalékhoz.

Számtalan baleset bizonyítja, hogy az öv életet menthet. Hogy a használat elmulasztásának összehasoníthatatlanul nagyobb veszélyei vannak, mint a városi legendák szerint a használatnak.

Sokan magyarázzák azzal még ma is, hogy miért nem kötötték be magukat, hogy „Mi történik akkor, ha egy balesetben megsérül az öv és nem tudom kikötni magamat?”, „Mi történik, ha tűz üt ki a kocsiban, és minden másodperc számít a meneküléskor?” és „Mi történik, ha vízbe zuhanok a kocsival?”.

Csakhogy ilyen okok miatt még – nyilvántartott balesetben -– senki nem sérült meg súlyosan, és nem is halt meg, még csak nem is került életveszélyes helyzetbe. Ellenben arra számtalan példa van, amikor az ugyanabban az autóban utazók közül belehal a sérüléseibe, aki nem kötötte be magát, míg akik bekapcsolták a biztonsági övüket, könnyű sérülésekkel, olykor csak az öv okozta hámsérülésekkel ússzák meg a balesetet. Gyakran megtörténik, hogy akik bekötötték magukat, túlélik a balesetet még akkor, ha a kocsi, amiben utaztak, totálkárosra tört, ám aki nem kötötte be magát, kirepült az autóból és meghalt.

Ezért ellenőrzik rendszeresen a rendőrök az öv használatát. Az öv ugyanis tényleg életet menthet, és jelentősen enyhítheti egy-egy baleset következményeit.

Ma már gyártanak speciális biztonsági öveket ebeknek és a különböző kisállatok szállítására használt ketrecek, dobozok rögzítésére. Ezek nemcsak az állatok életét és testi épségét óvhatják meg, hanem az utasokat is, akikre komoly veszélyt jelenthet adott esetben egy balesetben megrémült állat ámokfutása az utastérben.

Létezik azonban már olyan biztonsági öv is, ami jelzi, ha a sofőr „szerinte” már nincs vezetésre alkalmas állapotban, például túlságosan kimerült. Az övbe épített szenzorok érzékelik a szívverés és a légzés lassulását, amit elalvásközei állapotként értelmez, és még mielőtt baj történne, jelzi a sofőrnek, hogy álljon meg és frissítse fel magát.

A biztonsági gyermekülés 2007. április elseje óta kötelező. Az az óta többször módosított rendelet ma hatályos szövege szerint „a 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni”.

Fontos tudni még, hogy jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A három évnél fiatalabb gyermek kizárólag „gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”

Bár a gyermek biztonsági ülés használata viszonylag gyorsan elterjed, azért még a legutóbbi időkben is láthattunk olyan baleseteket, amikor az autóban utazó gyermekek is megsérültek, a biztonsági gyermekülések pedig a baleset után a csomagtartóból kerültek elő. A szülők azzal védekeztek, hogy siettek, nem értek rá a helyükre tenni és rögzíteni a gyermekek ülését; különben sem mentek volna túl messzire.

A kutatások szerint az autós gyermekülés használata akár 75 százalékkal csökkentheti a halálozás kockázatát, a sérülésekét pedig 90 százalékkal.

Fontos tudni a gyermekülés beszerelését sürgős teendőik miatt elmulasztó szülőknek, és persze azoknak is, akik egyáltalán nem használnak ilyet, amikor gyermekükkel utaznak, hogy a rendőrség nemcsak a passzív biztonsági eszköz használatának elmulasztása miatt büntetheti meg őket. A hatóságok ugyanis mind gyakrabban – főleg, balesetek után, ha a gyermekek is megsérülnek – kiskorú veszélyeztetéséért is eljárás indítanak a szülők, gondviselők ellen.

A bukósisak nagyjából egyidős a motorozással. Használata kötelező és a közlekedés egyik legvédtelenebb szereplőinek számító motorosok – nagyon kevés kivételtől eltekintve – használják is.  Ez talán a legnagyobb arányban és leginkább használt passzív védelmi eszköz a közlekedésben. A motorosok esetében inkább az szokott gondot okozni, hogy a sisak megfelelő méretű-e és kellő biztonságot nyújt-e a használójának.

Az akció egy hétig tart. A szabályok azonban utána is érvényben maradnak!

F.Gy.A.