Spanyolországban már büntetik a traffipax-előrejelzőket
- Egyes európai országokban törvénysértő a rendőri ellenőrzések webes megosztása.
- A gyorshajtók mellett a bűnözőket és a terroristákat is figyelmeztethetik akaratlanul!
- Hamis biztonságérzetet adhatnak a rendőri akciókat előre jelző applikációk.
Megtették az első lépéseket a spanyol hatóságok azok ellen, akik információkat osztanak meg arról, adott pillanatban hol végez sebességellenőrzést a rendőrség, hol látni „lesben” várakozó rendőrautókat, hol tartanak megállításos ellenőrzéseket a hatóságok – számolt be róla az ORFK-hoz közelálló kreszvaltozas.hu portál.
Coruña városában már két ügyben is bírságot szabtak ki. Az egyiket egy népszerű alkalmazásra vetették ki, a másikat egy olyan magánszemély kapta, aki különböző WhatsApp-csoportokban több mint 15 ezer felhasználót látott el információkkal arról, hol kell rendőrségi ellenőrzéstől, sebességméréstől tartani.
Mindkét esetben arra a spanyol jogszabályra hivatkoztak a hatóságok, amely kategorikusan tiltja a hatóságok és azok képviselőinek személyes és szakmai adatait közzétenni. Az ilyen adatok megosztása bűncselekménynek minősül Spanyolországban.
A hatóságok a törvényes rendőrségi akciók akadályozásának tekintik a közúti ellenőrzések pontos helyének közzétételét, mivel ezek a megosztott információk nemcsak a „közönséges gyorshajtókat” segíthetik elkerülni, hogy megbírságolják őket, hanem a bűnözőket és terroristákat is abban, hogy elmenekülhessenek a hatóságok elől, kikerülhessék az ellenőrző pontokat.
A coruñai rendőrség fellépése után Spanyolország szerte más rendőrőrsök is feljelentéseket tettek a fenti gyakorlatot követő magánszemélyek és szervezetek ellen. A spanyol közlekedési hatóság pedig olyan új jogi intézkedések bevezetésének a lehetőségét vizsgálja, amelyek szigorúbb szankciókat tennének lehetővé a jövőben az előrejelzésekért.
Elsősorban a WhatsApp-csoportok adminisztrátorait vennék célba, de mindenki más is számíthatna a szankciókra, aki a rendőrség mozgásáról oszt meg információkat.
Nemcsak spanyol probléma, hogy a világhálón a közlekedők megosztják egymással az utazásuk közben szerzett tapasztalataikat, beszámolnak a torlódásokról, balesetekről, útlezárásokról, forgalomterelésektől és a rendőrségi ellenőrzésekről, sebességmérésekről.
A 2009-ben útjára indított WAZE közösségi közreműködésre építő navigációs applikációnak például ma már több mint 140 millió felhasználója van világszerte. Eredetileg azzal a szándékkal hozták létre, hogy megkönnyítsék az utazók életét, mozgását az utakon.
Már a kezdetékben is több volt, mint egyszerű navigációs rendszert. Lehetőséget adott arra, hogy bárki megossza az információit, útlezárásokról, balesetekről és a rendőrség mozgásáról is. Ez utóbbi funkciója tette sokak számára különösen hasznosság ezt az eszközt. Már nemcsak a mérőhely közelében a szembejövők villogásából lehetett tudni, hogy „valahol a közelben mérnek a rendőrök”, hanem kilométerekkel előre.
Sokan azonban még a WAZE mércéjével is túllőttek a célon. Pár éve a magyar platformon például egyfajta rendőrautó-felismerési gyorstalpalót tartottak azoknak a felhasználóknak, akik minden gyanús autót rendőrautóként azonosítottak és jelentettek minden WAZE-használónak. Információkat közöltek arról is, hogy hol vannak „kamu” sebességmérők, olyan dobozok, amelyek úgy néznek ki, mint a traffiboxok, de nem mérnek sebességet.
A téves, szándékosan elrontott vagy túl késői bejegyzések rontották a WAZE megítélését a felhasználók körében, ezért próbálták a platform üzemeltetői edukálni őket.
Mindezektől függetlenül töretlennek látszik minden olyan applikáció és közösségi médiafelület népszerűsége, ahol a várható rendőri ellenőrzésekről osztanak meg információkat. Annak ellenére is, hogy több országban büntetik az efféle adatok közzétételét.
A magyar rendőrség sem nézi jó szemmel, hogy a WAZE alkalmazásban egyesek előre jelzik a sebességmérő helyeiket, ismerte el lapunknak nyilatkozva Berzai Zsolt alezredes, az ORFK balesetmegelőzési osztályvezetője, de túl sokat nem tudnak tenni ellene.
Berzai emlékeztetett rá, a rendőrség évekkel ezelőtt épp azért szüntette be azt a gyakorlatot, amelyben előre bejelentették a sebességmérések helyét, mert azt tapasztalták, hogy a megjelölt helyek előtt mindenki hirtelen lelassított, majd kissé távolabb, újra túllépte a megengedett sebességet. Emiatt viszont a rendszer balesetveszélyessé vált.
Akik tudták hol mérnek, vagy legalábbis mérhetnek, akkor éppen a rendőrök, sokszor már-már satufékkel vettek vissza a tempóból, amikor sejtésük szerint a lézerradar látótávolságát elérték, a kevésbé tájékozott gyorshajtók pedig beléjük rohantak.
Ez megtörténhet akkor is, ha valakinek „a WAZE” szól, hogy itt sebességmérés zajlik!
Nem ez az egyetlen oka azonban annak, hogy a magyar rendőrség sem rajong az őt beáruló applikációkért. Azért is veszélyesnek tartják, mert amikor a sofőr épp beüti, hogy hol észlelte a sebességmérést, nem a vezetésre figyel. Azt a rendőrök nem tartják életszerűnek, hogy valaki csak azért megálljon, hogy üzenjen a többieknek: itt és itt sebességet mérnek a rendőrök.
Bár a jelzés a WAZE-n néhány kattintással, két-három másodperc alatt elintézhető, mégis olyan, mintha sms-t írna a sofőr. Ezalatt gyakorlatilag vakon vezet. És arra készteti, kényszeríti azokat is, akiknek a WAZE jelez, hogy „valaki rendőrt látott”. Akinek az autójában működik a WAZE, nyilván kíváncsi rá, hogy kell-e tartani a közelben sebességméréstől. Ő sem az útra, a forgalomra fog figyelni.
Berzai Zsolt arra is felhívta a figyelmet, hogy a szolgáltatás ma már hamis biztonságérzetet ad azoknak az autósoknak, akik szeretnek tempósan közlekedni. Köztudomású tény, hogy a rendőrség ma már korántsem csak a fix sebességmérő kapuknál és rendőrség feliratú autókból méri a közlekedők sebességét. A legmodernebb eszközöket használják, amikkel menet közben a szembe haladók sebességét mérik olyan civilnek látszó személygépkocsikban, sőt, olykor kamionokban is, amelyekről sokszor még a vájtszeműek sem mondják meg, hogy a rendőrség járművei.
Meglehet, hogy a WAZE jelzése szerint az adott úton nincs sebességmérés, pedig épp a gyorshajtó mögött halad egy Pofátlan(tan)ító autó. Mivel, ha más súlyos szabályszegés nem indokolja, a Pofátlan(tan)ítók nem állítják meg a gyorshajtókat, csak napokkal később derül ki, mikor a sofőr megkapja a határozatot és a bírságcsekket, hogy bár a WAZE nem jelzett veszélyt, a rendőrök ott voltak és mértek.
Az Egyesült Államok több államában is törvény tiltja a rendőri ellenőrzéseket előre jelző applikációk használatát és a hatóságok igyekeznek is betartatni a vonatkozó rendelkezéseket. Nemcsak a felhasználók és az adatokat közlő felületek rendszeres ellenőrzésével. Igyekeznek nyomást gyakorolni a technológiai cégekre is, hogy ne adjanak teret az efféle applikációknak, vagy akadályozzák meg a működésüket. A Google által felvásárolt, de függetlenségét megtartó WAZE működése mutatja milyen sikerrel.
Európában mások mellett a német, a francia és az osztrák jogszabályok is tiltják a rendőrségi ellenőrzésekkel kapcsolatos információk megosztását, és büntetik is a szabályok megszegőit, ha rajtakapják őket és bizonyítani tudják a használatát. Ausztriában a hatóságok a rendőrségi ellenőrzések helyszíneit megosztó oldalakat figyelik a hatóságok.
Az Egyesült Királyságban nincsenek egyértelmű törvények az applikációk használatának tiltására, de a hatóságok nem támogatják ezt a gyakorlatot. Kampányokkal és figyelemfelhívó akciókkal próbálják csökkenteni az applikációk és közösségi médiafelületek használatát. Arról próbálják meggyőzni a felhasználókat, hogy az appok használata olykor nagyobb kockázatot jelent, mint amit el szeretnének kerülni velük.
Az Európai Unió baleseti statisztikáiból arra lehet következtetni, hogy ezek az appok és platformok bár valószínűleg sok gyorshajtónak, közúti szabályszegőnek segíthetnek elkerülni az ellenőrzéseket, összességében inkább ártanak, mint használnak a közlekedésbiztonságnak. Hamis biztonságtudatot keltenek a felhasználókban azzal, hogy elhitetik, ha senki nem jelezte, akkor az adott úton nincs is ellenőrzés. Másfelől a rendőrségek ma már Európa-szerte mind több civilnek látszó járművet és drónt használnak forgalom ellenőrzésére, amiket a közlekedők nem észlelhetnek, így nem is jelezhetnek előre.
F.Gy.A.