Süssön-főzzön az autójával!
- Ez már nem sci-fi! Tekintsen lehetséges áramforrásként az elektromos autóra!
- Áramszünet esetén, kempingezés közben fűtsön/hűtsön, világítson az autójával!
- A tulajdonosoknak, de az államoknak és az EU-nak is hasznos a V2G-technológia.
- A rendszer programozható, így a lakás nem szívhatja le nullára az autó aksiját.
A kétirányú töltési technológia (V2G) továbbá, hogy gyártók sem tiltják már olyan szigorúan a tulajdonosoknak, hogy szükség esetén áramforrásként használják az elektromos autóikat, új lehetőségeket nyithat az e-autóipar számára. Technológiai oldalról ma már minden adott, hogy az elektromos autóra ne csak közlekedési eszközként tekintsünk, hanem lehetséges energiatárolóként, áramforrásként.
A V2G technológia lényege, hogy az elektromos járművek akkumulátorai nemcsak energiát tudnak felvenni a hálózatból, hanem vissza is tudnak táplálni abba. Ez a funkció messze túlmutat az autózáson, a közlekedésen. Lehetővé teszi az energiafogyasztás kiegyensúlyozását, a csúcsidőszakok terhelésének csökkentését, valamint az újrahasznosítható energiaforrások, például a nap- és szélenergia jobb integrációját.
Éveken belül természetessé válhat, ígérik a szakemberek, hogy áramszünet esetén nem kell a családnak amiatt aggódnia, hogy nem lesz melegvíz, télen meleg, mert áram nélkül nem működik a kazán, hiába a gázfűtés. Az elektromos autók gigantikus méretű akkumulátorai elegendő elektromos áramot tárolnak ahhoz, hogy egy ideig ellássanak árammal egy háztartást.
A német állami Fraunhofer Intézet tavaly év végén jelentette meg legfrissebb tanulmányát arról, milyen hatása és haszna lehet annak, ha az elektromos autókat nemcsak közlekedési eszközökként, hanem akkumulátorként, tartalék áramforrásként használnák a tulajdonosok.
Nemcsak az elektromos autók tulajdonosai számára lesz azonban hasznos a tanulmány szerint a V2G rendszer, bár valószínűleg ők érzik majd elsőkként és közvetlenül a zsebükön a technológia áldásos hatását. Feltéve persze, hogy olyan házban, lakásban élnek, ahol az elektromos áramot részben legalább napelemek (esetleg szélkerekek) termelik, ők akár több száz eurót (forintban 200-400 ezret is akár) is spórolhatnak évente.
Azonban a V2G rendszer legalább ennyire előnyös az egyes országok és az Európai Unió számára. Utóbbi egyes számítások szerint akár 20 milliárdos megtakarítást érhetne a rendszer elterjedésével az újrahasznosítható energiaforrások integrációja és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése révén.
Mindazonáltal a történelemben talán először a V2G technológiának köszönhetően az autózás és a környezetvédelem érdekei egy irányba mutatnak.
További előnye, hogy a V2G rendszerek révén a jövőben nappal a háztartások kevesebb általuk termelt elektromos áramot töltenének a hálózatba, így csökkentve annak leterheltségét, az esti csúcsfogyasztás idején pedig az autójukban tárolt (saját termelésű, olcsó) árammal csökkentenék a hálózat terheltségét. A nagy nyári hőségek idején ezzel csökkenhetne a légkondicionálók miatti túlterhelés és az azzal összefüggő áramkimaradások valószínűsége, száma.
A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint a 2024 első negyedévében világszerte negyedével több elektromos autót adtak el, mint az előző év azonos időszakában, és három hónap alatt annyi elektromos autót értékesítettek a világon, mint 2020 egészében. Bár az elektromos autók vásárlását ösztönző támogatások országonként eltérők, és az utóbbi években jelentősen csökkentek is, az elektromos autók térnyerése, ha a korábban vártnál lassabban is, de folytatódik.
A tanulmány szerint a V2G technológia amellett, hogy jelentős mértékben hozzájárulhat az EU szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez, javíthatja a megújuló energiaforrások (nap és szélerőművek) nagyobb arányú kihasználásához azáltal, hogy:
- Csökkentik a csúcsidőszakok terhelését: az elektromos járművek által szolgáltatott energia a csúcsidőszakokban csökkentheti a hagyományos erőművek terhelését.
- Növelik a megújuló energiaforrások arányát. A nap- és szélenergia gyakran nem egyenletesen áll rendelkezésre. A V2G rendszerek felvehetik a „felesleget” vagy annak egy részét, amikor süt a nap és/vagy fú a szél s sok megújuló energia áll rendelkezésre. Később pedig a háztartások felhasználhatják azt vagy akár vissza is tölthetik a hálózatba. Mindkettőnek adottak ma már a technikai feltételei.
- Csökkentik a hálózati kiadásokat: a lokális energiatermelés és -fogyasztás csökkenti az infrastruktúra-fejlesztési költségeket, miközben a csúcsidőben felhasználható energia egy részét magánfinanszírozásban (elektromos autók akkumulátoraiban) tárolódik el.
Persze a V2G technológia sem írja felül az energia-megmaradás törvényét. Értelemszerűen csökken annak az elektromos autónak a hatótávolsága, amely éjjelente vagy krízishelyzetben (mint például egy hosszabb áramszünet) árammal látja el a háztartást. Ezért minden esetben a jármű tulajdonosának kell gondoskodnia arról, hogy a visszatáplált energia ne veszélyeztesse a jármű későbbi használatát!
A legtöbb V2G rendszer beállítható úgy, hogy a jármű akkumulátorának töltöttségi szintje soha ne csökkenjen egy előre meghatározott határ alá. Például beállítható úgy, hogy az akkumulátor mindig rendelkezzen elegendő töltöttséggel egy bizonyos távolság megtételéhez. Például, hogy maradjon annyi, amennyivel biztonságosan el tud menni egy gyorstöltőig.
A V2G rendszerek kihasználása mindenkinek az érdeke. Gondoljunk csak bele: az elektromos autókat sem használjuk hosszabb ideig egy átlagos napon, mint a hagyományos hajtásúakat. Elmegyünk a munkahelyünkig, és ott áll a nap végéig. Ám, ha megoldható nap közben, hogy olcsó (nap) energiával feltöltsék az elektromos autókat, a nap végén tele akkumulátorra indulhatnak haza az e-autótulajdonosok.
Nyilvánvaló, ha valaki előre tudja, hogy másnap hosszabb útra indul az elektromos autójával, akkor ne használja a V2G üzemmódot. Ám az ilyen alkalmak ritka kivételektől eltekintve tervezhetők, így a rendszer széles körű elterjedésének és használatának nem lehet akadálya, ha reggelre esetleg nincs teljesen feltöltve az autó aksija.
Szakértők szerint megfelelő beállításokkal és stratégiával a V2G rendszer minimális hatással lehet az autók napi használhatóságára, ellenben komoly előnyöket nyújthat a tulajdonos és az elektromos hálózat üzemeltetője számára egyaránt.
F.Gy.A.