Szabálytalan kamionokra és buszokra vadásznak
- Miért előznek a magyar és a külföldi kamionosok nálunk az autópályákon napközben, ha már tíz éve tilos?
- A rendőrség egyre gyakrabban vadászik drónokkal is a szabálysértőkre az utakon; a drónt nehezebb kiszúrni és bárhol lehet vele ellenőrizni.
- Az előzési tilalom megsértésére, a követési távolság be nem tartása nem magyarázat az, hogy sietnie kellett az áruval.
Tíz éve tilos Magyarországon előzni „az azonos irányú forgalom számára csak két forgalmi sávval rendelkező autópályákon és autóutakon 7,5 tonnát meghaladó legnagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsival reggel 6 és este 10 óra között, és azóta érvényes az a szabály is, hogy a szóbanforgó utakon legalább 70 méter követési távolságot kell tartaniuk egymástól a tehergépjárműveknek”, de hiába. A 70 méteres követési távolságot szinte senki nem tartja be az érintett járművek vezetői közül, és az előzési tilalmat is gyakran megszegik a kamionosok.
A hét végén a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság tartott fokozott közúti közlekedési ellenőrzést, melynek keretében a 7,5 tonnásnál nagyobb össztömegű tehergépkocsikra vonatkozó előzési tilalom betartását drónokkal is ellenőrizték az M7-en. Több kamiont is sikerült filmre venniük, amelyek vezetői láthatóan nem törődtek az előzési tilalommal.
Ma már a rendőrség országszerte egyre gyakrabban vet be drónokat is a közlekedésbiztonság érdekében. A drón bárhol feltűnhet, viszont még Pofátlan(TAN)íráshoz használt civilnek látszó, de valójában minden közúti ellenőrzéshez, illetve a közlekedési szabálysértések bizonyításához szükséges berendezéssel felszerelt rendőrautóknál is nehezebb őket kiszúrni. Így kisebb annak az esélye is, hogy a közlekedők egymást figyelmeztethessék, ha valahol rendőri készülődést látnak.
Somogy megye rendőrsége jelezte, a hétvégi akció csak a kezdet, és drónjaik a jövőben is folyamatosan pásztázzák majd az utakat, ahogy a civil és a rendőrség feliratú autóik. Ezen a héten például bizonyosan kell számítani ellenőrzésekre, és nemcsak Somogy megyében. Február 8. és 14. között tartja a Truck & Bus elnevezésű, az autóbuszokat és a teherautókat ellenőrző akcióját az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata. Az akcióhoz a magyar rendőrség is csatlakozott.
Az európai szinten összehangolt akció keretében a rendőrség Magyarország egész területén ellenőrzi a nehéz tehergépkocsikat és az autóbuszokat. Elsősorban a vezetési- és pihenőidővel, valamint a veszélyes áruk szállításával összefüggő szabályok betartását vizsgálják az akció idején. És persze azt is, hogy betartják-e a KRESZ rájuk vonatkozó speciális előírásait, így például az előzési tilalmat vagy a követési távolságot.
A rendőrség azonban minden közlekedőt figyelmeztet: az, hogy a héten a teherautók és a buszok ellenőrzésére koncentrálnak, nem jelenti azt, hogy nem figyelnek az esetleg másfajta járművekkel elkövetett szabálysértésekre – ha már úgy is akcióban vannak.
Az előzési és a távolságtartási szabályok be nem tartása nem újkeletű probléma. A kamionok számára reggel hattól este tízig tartó előzési tilalmat elrendelő KRESZ-módosítás 2011. január elsejei hatályba lépése óta a rendőrség számtalan figyelemfelhívó kampányt tartott, négy éve több nyelvű táblákat helyeztek ki a parkolókban és szórólapokat osztogattak a kamionosoknak, de hiába. A korlátozás egyaránt hidegen hagyja a magyar és a külföldi kamionosok jó részét.
Anno a korlátozást balesetvédelmi megfontolásból és a kétszer kétsávos gyorsforgalmi utak belső sávjának a forgalomgyorsítása érdekében vezették be. A jogalkotó abból indult ki, hogy az egymást előző kamionok különös veszélyt jelentenek a közlekedésbiztonságra nagy tömegük és a köztük még előzéskor sem jelentős sebességkülönbség miatt. A kamion-kamion előzés jóval hosszabb ideig tart, mint ha két autó előzné egymást, pláne, ha autó előzne autót, emiatt pedig a belső sáv forgalma is lelassul.
Sok úrvezető eleve nem engedi előzni a kamionokat az autópályákon. Nem feltétlen azért, mert tudják, hogy nap közben nekik az tilos, inkább praktikus okokból. Személygépkocsival 130 km/h sebességgel szabad közlekedni az autópályán, míg a kamionoknak maximum 80-nal. Ez a jelentős sebességkülönbség az egyik oka annak, hogy az úrvezetők nem szívesen engedik előzni az országúti vasalókat. Túl hosszú ideig tart, amíg egy kamion megelőz egy másikat, és emiatt nekik 130-ról 80-ra kell lassítaniuk.
És ez az egyik oka annak is, hogy a kamionosok olykor – majdhogynem amolyan lesz, ami lesz alapon – egyszer csak bevágnak a belső sávba, ha úgy látják, hogy az ott közeledő személygépkocsi még – ha egy kicsit erősebb fékezés árán is, de – biztonságosan le tud lassítani. Ezzel azonban sokszor életveszélyes helyzeteket idéznek elő a belső sávban 130-cal közeledők számára.
A másik ok, ami miatt a kamionosok rendszeresen előznek a sztrádákon akkor is, amikor tilos, és amikor a forgalom is túl nagy ahhoz, hogy a manőverüket a többi közlekedő joggal érezhesse veszélyesnek, hogy a kamionosok mindig sietnek. Azt mondják, hajtja őket a főnök, a megbízó, időre meg kell érkezni a célállomásra mert, ha nem ér időben célba egy alkatrész-szállítmány, annak árát a fuvarozó céggel, végső soron velük fizettetik meg.
Ez persze nem feltétlen és nem mindig van így, de lehet benne igazság. Ám, ha így is van, akkor sincs joga egyetlen kamionvezetőnek sem semmibe venni a KRESZ-t és pláne nincs veszélyes manőverekbe fogni az autópályán!
Arra azonban semmiféle magyarázat nincs, hogy egyes kamionosok miért vonatoznak. Vonatozásnak nevezik, amikor két-három vagy több kamion – már elnézést, de – szinte egymás fenekébe érve haladnak kilométereken keresztül. Nem, hogy egy járműszerelvény nem férne be közéjük – márpedig a KRESZ szerint legalább ekkora követési távolságot kellene tartaniuk egymástól –, olykor még egy motoros se. És itt most nem arról beszélünk, hogy egy motoros be tudna-e hajtani menetből két kamion közé, mondjuk, hogy szabad utat adjon a belső sávban egy még nála is gyorsabb járműnek, hanem arról, hogy fizikailag elférne-e egy motor két kamion között!
Kamionosok állítják, vonatozni kizárólag hosszú úton és egymást jól ismerő kamionosok szoktak, üzemanyag-takarékossági megfontolásból. Az elől haladó kamion felfogja a menetszelet a többiek elől, így azok kevesebb gázolajat fogyasztanak. Ha egy három kamionból álló „vonat” járműveinek sikerül arányosan beosztani, hogy ki mikor „mozdony” és mikor „vagon”, akkor az út kétharmadát szélárnyékban teheti meg, ami szerintük jelentős üzemanyag-megtakarítással jár.
Azt már nem teszik hozzá, hogy ez egy köz- és önveszélyes játék. Volt már rá példa, hogy az egyik „vagon” vezetőjének elkalandozott a figyelme és nem tudott időben megállni, amikor az előtte haladó kamion fékezett. A követési távolság még annyi sem volt, mint amekkora távolságot a kamion megtett a sofőr reakcióideje alatt.
A kamionokkal szemben még a személygépkocsikban utazók is védtelenek. A motorosokról nem is beszélve. A 2011-es KRESZ-módosítás előkészítésekor épp az volt az egyik fő indoka az előzési tilalom elrendelésének, hogy a kamionok már csak méretükből és más járművekhez képes körülményesebb manőverezésük miatt is fokozott veszélyt jelentenek a közlekedésbiztonságra. Számos baleset bizonyítja, hogy amikor egy kamion bármilyen más járművel ütközik, a karambol kimenetele általában jóval súlyosabb, mint bármely más járműfajták összeütközéskor. Ez alól talán csak a közúti és a vasúti járművek összeütközése a kivételek.
Mentségükre legyen azonban mondva: a hivatásos sofőrök azért általában jobban vezetnek és – még a fennemlített szabálysértésekkel együtt is – jellemzően szabályosabbak, és elővigyázatosabbak a legtöbb úrvezetőnél. Más kérdés, hogy ha ők hibáznak, akkor garantáltan bekerülnek a hírekbe! Sokkal nagyobb bajt képesek ugyanis okozni az elszabadult tonnák és lóerők, mint egy Suzuki vagy akár egy városi terepjáró. Másfelől pedig abban is lehet némi igazság, hogy sok autóvezető ab ovo tart a nehéz-tehergépkocsiktól, mert azok nagyok, nagy szelet kavarnak, hangosak, és „különben is…”, és már akkor is rendőrért kiállt, ha azok vezetői mindent szabályosan tesznek. Ez ellen nem igazán van orvosság.
Ezzel együtt az elkövetkező napokban célszerű különösen körültekintőnek lenniük a kamionosoknak és betartani a szabályokat. A rendőrség egy héten át elsősorban (de nem kizárólag) az ő szabályszegéseikre koncentrál.
F.Gy.A.