Szakoktatók a vezetéstámogató eszközök oktatásáról

  • Sokan azért nem használják az autójuk vezetéstámogató eszközeit, mert nem tudják mire is valók.
  • Kinek a dolga lenne megtanítani a tanulóvezetőket a különböző eszközök szakszerű használatára?
  • A Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete megkérdezte, mit gondolnak erről az oktatók.
  • Az oktatók többsége bemutatja és a gyakorlati képzés alatt használja is vezetést segítő eszközöket.

Miközben egyre több és több vezetéstámogató rendszert építenek be a gyártók már az alsó- és a középkategóriás autóikba is, a baleseti helyszínelők és a balesetek okait kutató szakértők tapasztalatai szerint sok autós nem használja azokat. Amit lehet, már a jármű átvétele után azonnal kikapcsoltatják, vagy később, olykor nehezen hihető okokra hivatkozva maguk kapcsolják ki.

Amikor megkérdezték a járművezetést megkönnyítő eszközöket nem használó autósokat, miért kapcsolták ki az egyik vagy a másik rendszert, miért nem figyeltek a jelzéseikre, a többség azt válaszolta: zavarták a rendszerek sípolásai, és hogy időről időre „beleszól” a vezetésbe. Különösen sokan szidták a sávtartó automatikát és a „folyton csipogó” sávelhagyást jelzőt.

Olykor még az olyan fontos eszközöket is kikapcsoltatnak azonban az autótulajdonosok, amelyek szélsőséges esetekben megmenthetnék az életüket vagy más közlekedők életét. A 2023. július elsején egy vétlen kerékpáros halálát okozó 600 lóerős Mercedes menetstabilizátorát például kikapcsolt állapotban találták a helyszínelők. Utóbb a rendőrség azt közölte, ha az ESP működött volna a sofőr vélelmezett vezetéstechnikai hibája ellenére sem történt volna meg a baleset.

Mi az oka, hogy a nyilvánvaló előnyök ellenére sokan mégis inkább zavaró tényezőként, semmint, segítőként tekintenek a vezetéstámogató rendszerekre? Nem reprezentatív felméréseink szerint a legfőbb ok az, hogy a legtöbben nem tudják pontosan mire is valók az autójukba épített kütyük, mikor lépnek működésbe, amikor működésbe lépnek egészen pontosan „mit csinálnak” és erre nekik, hogyan kell reagálniuk.

A vezetéstámogató eszközök nem része a tananyagnak a gépjárművezető-képzésen. A legutóbbi időkig nem is volt rá igény. Sok személygépkocsiba csak extrákként lehetett rendelni az efféle kütyüket, és a tanulóknak is fontosabb volt, hogy átmenjenek a vizsgán, mint hogy sávtartóval is megtanuljanak vezetni vagy megértsék az adaptív tempomat működését, főleg, ha az oktatójuk autójában sem volt.

Nem volt, és talán sokak szemében ma sem központi kérdés az új autó vásárlásakor sem, hogy „milyen vezetéstámogató kütyü van az autóban” és az hogyan működik. A személygépkocsi „használati útmutatójából”, gépkönyvéből minden kiderül – feltéve, ha az új tulajdonos szán rá időt, hogy megnézze. De a sokan nem szánnak. „Majd, ha megszoktam az autót sort kerítünk azokra is, egyelőre élvezni akarom!”, mondják és már az átvételkor minden „kütyüt” kikapcsoltatnak, amit csak lehet.

A szalonok próbálnak ellenállni, de végül mégis csak a vevő akarata érvényesül.

Azonban az idő és az élet új helyzetet teremtett azzal, hogy ma már nemcsak a felsőkategóriás autókban találhatók szériatartozékként vezetéstámogató eszközök. Már vezetni tanulni is egyre kevésbé lehet olyan autón, amiben ne lenne néhány kütyü. És a gyártók is mindinkább arra is ügyelnek, hogy ezek a rendszerek ne legyenek egyetlen gombnyomással kikapcsolhatók, függetlenül attól, hogy a használatuk jogilag nem kötelező.

A Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesülete (SZAKOE) a közelmúltban felmérte, mit gondolnak a gépjárművezető-oktatók a vezetéstámogató rendszerek oktatásáról és a vizsgákon történő használatáról. Használják-e a rendszereket a képzés és a vizsgák alatt, és milyen változtatásokat tartanának indokolnak a gépjárművezető-oktatásban ezen a téren.

A múlt év végén két hét alatt 1066-an töltötték ki a kérdőíveket. Voltak, akik csak a kérdések egy részére válaszoltak, 897-en valamennyire. Több, mint kétszázan írásban kommentárt is fűztek a részben-egészben kitöltött kérdőívhez.

A válaszadók 21%-a 5 év alatti, 23%-a 5-15 éves, míg 56%-a 15 évnél is hosszabb ideje dolgozik szakoktatóként. A felmérésből mind emellett az is kiderült, hogy a válaszadók oktatásra használt autóknak 31%-a ötévesnél fiatalabb, míg a 15 évesnél öregebb aránya 16%.

A gépjárművezető-oktatók autóiban a legtöbb vezetést támogató rendszer megtalálható. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk a legjellemzőbbeket.

Vezetéstámogató rendszer Használatának a gyakorisága
Blokkolásgátló (ABS) 97%
Menetdinamikai szabályozó rendszer (ESP) 62,5%
Ütközés veszélyére figyelmeztető rendszer 22,7%
Vészfékező (ütközéselhárító) rendszer 19,1%
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer 20,5%
Sávtartó 14,1%
Sebességtartó (tempomat) 55,8%
Követési távolság szabályozó (adaptív tempomat) 14,5%
Holttérfigyelő 9,2%
Visszagurulásgátló 40,3%
Elektromos működtetésű rögzítőfék 12,9%
Elektromos rögzítőfék AutoHold funkcióval 10,8%
Akusztikus parkolástámogató (Tolatóradar) (hátul) 45,1%
Akusztikus parkolástámogató (elől) 19,8%
Tolatókamera 37,9%
Táblafelismerő rendszer 14,6%
Automata világításkapcsoló 39,9%
Távfényasszisztens 12,3%
Esőérzékelős ablaktörlő 39,5%

Forrás: szakoe.hu

A kérdőívet kitöltő szakoktatók 52,9% azt írta, elmondja tanítványainak, hogy milyen vezetéstámogató rendszerek vannak az autójában. Tízből négyen emellett más rendszerektől és azok jelentőségéről, sőt a folyamatban lévő fejlesztésekről is beszélnek.

Csupán minden tizedik oktató vélte úgy, hogy a vezetéstámogató rendszereket nem szükséges oktatni, mert a tanulóknak azok segítsége nélkül kell tudniuk megoldani a feladatokat, megtanulni vezetni, vagy mert nem része a tananyagnak. A többség (72%) azonban legalább egyszer megmutatja valamennyi rendszer működését, sőt, voltak, akik folyamatosan használták oktatás közben a járművükben lévő eszközöket, hogy a tanulók megismerhessék azokat.

Egy kérdésre válaszolva mindössze a kérdőívet kitöltők 6,1%-a mondta azt, hogy ha módjában állna inkább tiltaná ezeknek az eszközöknek a használatát, mert a tanulóiknak ezek nélkül kellene megtanulni vezetni. Minden negyedik válaszoló a szakoktatókra bízná ezt a döntést. Voltak, akik csak az ismeretterjesztés szintjén foglalkoznának az efféle eszközökkel a képzés alatt, a nagy többség (38,2%) azonban kötelezővé tenné, nemcsak az egyes rendszerek bemutatását, hanem a használatuk oktatását is!

A legtöbben a vizsgán is megengednék a támogató eszközök használatát. Azokban a típusokban, amelyekben egy vagy több vezetéstámogató eszköz nem kikapcsolható, nem is igen van lehetőség más választásra. Sőt, a legtöbben úgy vélekedtek, a vezetéstámogató rendszer működésbe lépése csak akkor számítson a jövőben bukási oknak, ha a tanuló olyan súlyos hibája miatt lép működésbe, ami önmagában is pontlevonást vagy azonnali bukást vonna maga után.

Akik írásos kommentárt fűztek a kérdőívhez ezzel összefüggésben azt hangsúlyozták, hogy megfelelő módszertan kidolgozásával a vizsgabiztosokat is fel kell készíteni arra, hogy a vezetést támogató rendszerek használatát, adott esetben a működésbe lépésüket komplex módon tudják értékelni, azaz igazságosan eldönthessék, hogy a rendszer beavatkozását a vizsgázó hibája okozta vagy más körülmény.

Többen felhívták a figyelmet arra is, hogy mivel sok új autóban a vezetéstámogató eszközök már nem kikapcsolhatók, a használatuk nem elhatározás kérdése. Különben is, haladni kell a korral. Meg kell tanítani a tanulókat az új eszközök használatára, de arra is, hogy szükség esetén azok nélkül is képesek legyenek vezetni.

A felmérés kérdéseit és az azokra adott legjellemzőbb válaszokat itt érhetik el.

F.Gy.A.