Szépkorúak az autópiacon

  • A legújabb autók tágasabbak, de rosszul átláthatók és túldigitalizáltak.
  • A trendek egy része kedvez az időseknek, mások már-már leküzdhetetlen akadályt jelentenek a számukra.
  • A közeljövő autóiban kötelező lesz a legfontosabb funkciókhoz fizikai kezelőszerveket társítani.

A világ a fiataloké: nekik szólnak a reklámok, őket akarják rábeszélni a divatos viselet, divatos életmód, divatos kütyük használatára. Aki már nem teljesen fiatal, az is jól teszi, ha úgy tesz, mintha fiatal lenne, különben hamar megkapja, hogy divatjamúlt, boomer. Az üdülőhelyek promenádjain sétálgató turisták ezért aztán mind nagyon fiatalosak, akár huszonévesek, akár túl vannak a negyvenen, netán a hetvenen is. De van, amikor mégis csak színt kell vallani, mielőtt megnyitná az ember a pénztárcáját. Például amikor autót választ magának.

Mert az idősebbek autóinak – bár ez szemre nem látszik azonnal – számos kívánalomnak feltétlenül meg kell felelniük. Nekik kevéssé számít, hogy egy autó hány lóerős, vagy hogy mennyire képviseli az élvonalbeli csúcstechnológiát. Ennél sokkal fontosabb a kényelmes üléshelyzet, valamint az, hogy görnyedezés nélkül be- és kiszállhassanak. A lehető legegyszerűbbnek kell lennie a kezelésnek, és a körkörös láthatóság is kulcsfontosságú. A gigantikus méretű terepjárók ezért éppúgy szóba sem jöhetnek esetükben, mint a sportos, stílusos kétülésesek.

Hogy még jobban leszűkíthessük a szenioroknak szóló autók körét, az ADAC tesztelői pontos méreteket is meghatároztak. Az autó hossza ne legyen több, mint 4,50 méter, magassága ne legyen kevesebb, mint 1,5 méter, a vezetőülés távolsága a talajtól legyen legalább 47 centiméter, ugyanakkor a csomagtartó rakodópereme, amin át kell emelni a bőröndöket vagy bevásárló kosarakat, legfeljebb 78 centiméter magasan legyen.

Ezek tehát a fizikai paraméterek, de van még néhány sajátosság, amire a gyártóknak figyelniük kell, ha időskorú vásárlókra is számítanak.

Mert hogy számítanak. Az utóbbi öt év legfontosabb tendenciái között ott van a személyautók árának drasztikus, mintegy 100 százalékos drágulása. Ha pedig az elmúlt tíz évet vesszük figyelembe, akkor a drágulás mértéke több mint háromszoros. (Skoda Fabia 1.0 Easy ára 2015-ben 2,78 millió, Fabia 1.0 TSI Selection ára most akciósan 8,76 millió Ft.) A vásárlóerő tehát döntő tényező, és a szeniorok egy része komolyan számba veendő tényező az újautó piacon. A nyugdíjkorhatárhoz közeli aktív munkavállalók jobb anyagi helyzetben vannak, mint a gyerekeket nevelő generációk, és ilyenkor gyakran beesik egy-egy örökség is. Egyszóval a hatvanasok, nyugdíjkorhatáron innen és túl olyan vásárlói réteg, amelyre gondolniuk kell az autógyártóknak és a kereskedőknek.

A SUV-divat kétségtelenül a szenioroknak kedvező irányban változtatta meg a karosszériák formáját. Ma már az értékesített személyautók fele világszerte valamilyen utcai terepjáró, ami azt jelenti, hogy a vezetőülés és a jármű teteje magasabban van, mint a hagyományos kompaktoké. De van egy másik tendencia, ami viszont nem kedvez a merevebb derekú korosztályoknak: egyre kisebbek az ablakok, különösen a hátsó sorban, a hátsó ablak pedig gyakran nem több, mint lőrés. A tolatásnál sokat segít a kamera, az érzékelők, a háromdimenziós virtuális nézet, de egy áruház forgalmas parkolójában, ahol járművek, bevásárlókocsik és gyalogosok kaotikus kiszámíthatatlanságban jönnek-mennek, mégis csak a legbiztosabb a szemrevételezés. Az áramvonalas karosszéria formánál tehát fontosabb az átláthatóság, még ha megjelenés nem is olyan sportos.

A 21. századi autóipar másik fontos trendje a digitalizáció, ami szemmel láthatóan teljesen átalakította a most árult személyautók utasterét, különösen a pedig a sofőr előtti felületet és a kezelőszerveket. A digitalizáció azt ígérte, hogy a járművezető minden fontos információhoz hozzájut, ami a pillanatnyi haladásához szükséges. Ez többé-kevésbé megvalósult, és a legfiatalabb korosztályok már a mobiltelefonjuk navigációs szoftverére támaszkodnak, ha ismeretlen úton kell autózniuk.

Ugyanakkor a digitalizáció idősek számára kifejezetten hátrányos következménye a fizikai kezelőszervek drámai visszaszorulása. Az elektromos autózás úttörője, a Tesla hozta divatba a minimalista, egyetlen nagy érintőképernyőn kezelhető funkciókat. Sok új modellből eltűntek a légkondicionáló, a zenelejátszó, navigáció és még tucatnyi más funkció fizikai gombjai. Eltűnt az automata sebességváltó markolata, billenőkapcsoló lett a kézifékből és még sorolhatnánk. Egy Golf VII. (2017) pilótafülkéje után a VIII-as legutóbbi, tavalyi frissítése teljesen zavarba hozhatja a járművezetőt. Különösen, ha szenior korú, ha nem okostelefonnal a kezében kel és fekszik, és nem érdeklődik kifejezetten a kütyük világa iránt. Az idősebbek jól teszik, ha olyan márkákat részesítenek előnyben, amelyek konzervatívak a kezelőszervek tervezése és megvalósítása során. Jó hír – nem csak a szeniorok, de a juniorok számára is -, hogy az Euro NCAP, azaz a forgalomba kerülő modellek biztonságosságát minősítő szervezet bejelentése szerint a 2026-tól életbe lépő direktíva értelmében az ötcsillagos értékeléshez megkövetelik majd a fizikai kezelőszervek meglétét a kulcsfontosságú funkciók eléréséhez. Ezek közé tartozik az ablaktörlőn kívül az irányjelző, a vészvillogó, a duda, valamint a segélyhívó. Az indoklás szerint a fizikai gombok használata csökkenti azt az időt, amíg a sofőr nem az útra figyel, továbbá elősegítve a biztonságos közlekedést.

N.V.