Szeptembertől emelkednek a közlekedési bírságok

  • Ősztől nemcsak annak kerül többe a gyorshajtás, akit megállít a rendőrt!
  • Most tényleg különösen érdemes lesz figyelni milyen úton közlekedünk!
  • Drágul a piroson áthajtás és a kötelező haladási irány semmibe vétele is!

Augusztus 14-én megjelent a 117-es számú Magyar Közlönyben a 393/2023 (VIII. 14.) számú kormányrendelet, amely mások mellett módosította a közigazgatási bírsággal sújtható közlekedési szabálysértésekről szóló 410/2007 (XII. 29.) számú rendeletet. Amint az várható volt, nemcsak a szabálysértési, hanem a közigazgatási eljárásban kiszabható bírságok is emelkednek szeptember elsejétől.

E tekintetben tehát nem járnak jobban a rendőrök által megállított, majd szabálysértési eljárásban megbírságolt közlekedőkhöz képest azok, akiket például egy automata VÉDA-kapu ért gyorshajtáson (vagy más e körbe tartozó szabályszegésen) és fotózott le.

Az új bírságtételek szeptember elsejétől lépnek hatályba, azaz az azt követően elkövetett közigazgatási bírsággal büntetendő közlekedési szabályszegésekre alkalmazandók.

[A Magyar Közlöny 117. száma innen is elérhető. A vonatkozó rendelet a 6801. oldaltól olvasható.]

Ott, ahol a megengedett maximális sebesség 50 km/h alatt van, a sebességtúllépés mértékével arányosan, 10 km/h óránként, sávosan nő a fizetendő közigazgatási bírság összege. Ahogy eddig, a jövőben sem kell bírságcsekkre számítaniuk azonban azoknak, akik az adott úton megengedett maximális sebességet 15 km/h-nál kisebb mértékben lépik túl.

Felette azonban nő a bírság. 15 és 25 km/h közötti sebességtúllépésnél, azaz, akit egy 50-es úton 65-75 km/h-val mérnek be 39.000 forint büntetést fog fizetni szeptember elseje után. 25 és 35 km/h közti sebességtúllépés esetén 58.000, 35-45 között 76.000 forint bírságot kell fizetni. És így tovább.

Aki 75 km/h-val vagy annál nagyobb mértékben lépi túl a megengedett sebességet egy olyan úton, ahol 50 km/h vagy annál kisebb a megengedett maximális sebesség: 390.000 forintos csekket kap majd.

Lakott területen belül, illetve olyan úton, ahol legfeljebb 100 km/h sebességgel szabad közlekedni – azaz a megengedett sebesség felső határát 50 és 100 km/h között állapították meg – 15 és 30 km/h között 39.000 forint, és utána 15 km/h-s sávonként emelkedik.

A plafon itt is 390.000 forint, amit 105 km/h vagy annál nagyobb sebességtúllépéssel lehet kiérdemelni.

Fontos azonban, hogy a közlekedők mindig pontosan tudják: az adott útszakaszra milyen előírások vonatkoznak. Ugyanis attól még, hogy lakott területen belül autózik valaki, érheti kellemetlen meglepetés, ha nem tartja tiszteletben az adott útszakaszra érvényes korlátozásokat, és mondjuk 50 km/h-val hajt, mondván: lakott területen belül annyival lehet.

169.000 forintja bánhatja azonban például annak, akit lakó-pihenő övezetben azon kapnak, hogy 75 km/h sebességgel száguldott. Ott ugyanis a KRESZ 39/A§ (2) bekezdése szerint járművel (Figyelem: a kerékpár is jármű) legfeljebb 20 km/óra sebességgel szabad közlekedni, ahhoz képest számít az 55-65 km/h-s sebességtúllépés. Aki egy ilyen, a KRESZ által kiemelten védett útszakaszon 75-tel hajt, annyit fizet, mint aki az 50-es tábla mögött 105-115 km/h sebességgel hajt.

Kimondja ugyanakkor a KRESZ azt is, hogy [14§ (1) z1] „Korlátozott sebességű övezet” jelzőtábla azt jelzi, hogy a „Korlátozott sebességű övezet vége” jelzőtábláig az úton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel haladni tilos.

Akit egy ilyen tábla mögött érnek gyorshajtáson, annak a matek (a fizetendő közigazgatási bírság összegének megállapítása) értelemszerűen a táblán feltüntetett sebességértéktől kezdődik!

Külön is érdemes figyelni – nemcsak a forgalomcsillapított övezetekben – arra is, hogy van, vannak-e kiegészítő tábla/táblák a sebességkorlátozást jelző alatt. A kiegészítő táblák jellemzően időjárási viszonyokat vagy időkereteket határoznak meg. Azaz, hogy a sebességkorlátozás csak esőben vagy hóesés idején, havas útviszonyok esetén, avagy bizonyos nap vagy időszakokban érvényes. Esetleg csak egyes járműkategóriákra vonatkozik.

Ott, ahol a megengedett maximális sebesség nagyobb mint 100 km/h, például autópályán, 20 km/h sebességtúllépésig nem kell közigazgatási bírságra számítani. Ennél nagyobb mértékű gyorshajtás esetén – 20-35 km/h sebességtúllépésnél 39.000 forint a közigazgatási bírság. 35-50 km/h között 58.500, 50-65 km/h sebességtöbblet esetén 78.000 forint a bírság, és így tovább. 110 km/h sebességtúllépés esetén pedig 390.000 forint.

Fontos tudni: nincs 15, illetve 20 km/h toleranciasáv akkor, ha a rendőr megállítja a gyorshajtáson ért sofőrt. Akkor, már akár 51, 91, 131 km/h sebességnél is szabályértési eljárás indulhat a közlekedővel szemben.

Azzal is jó, ha tisztában van mindenki, hogy minden egyes dokumentált sebességtúllépés önálló szabálysértésnek minősül. Márpedig a rendőrök gyakran tartanak úgynevezett lavina rendszerű ellenőrzéseket, amikor is néhány kilométeren belül több sebességmérő-pontot is felállítanak. Nem egyszer megtörtént, hogy ugyanaz az autós oda-vissza négy bírságot gyűjtött be gyorshajtásért. Kettőt oda, kettőt vissza.

Ha valaki egy 50-es úton 70 km/h-val hajt 39.000 forintot kell fizetnie. Ha oda-vissza bemérik, 78.000-et.

39.000 forintba kerül az is, ha valaki nem áll meg a vasúti átkelőnél, amikor szükséges. Mint ismert, tavaly különösen sok útátjárós baleset történt és követelt halálos áldozatot, olykor négyet, ötöt és még többet is. A KRESZ 39§ (3) bekezdése kimondja:

A vasúti átjáró előtt a jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik, a teljes sorompó vagy a félsorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog, a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad, a teljes sorompót kiegészítő berendezés hangjelzést ad, fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad, vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést ad, ha a folyamatos áthaladásra nincs lehetőség, mert például a túloldalon feltorlódott a forgalom, vagy ha „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van.

78.000 forintra büntetik szeptembertől azt, aki megszegi azt a KRESZ szabályt [39§ (5) a), b)], miszerint: Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a teljes sorompó mindkét sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelző és/vagy hangjelző berendezése jelzést nem ad, a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad.

Piroson áthajtani szeptembertől 65.000 forint közigazgatási bírságot von maga után. Aki az autópályák leállósávjában közlekedik 130 ezer, aki a behajtási tilalom ellenére behajt egy övezetbe 39.000, aki a kötelező haladási irányt nem tartja be 65 ezer forintra büntetendő szeptember elsejétől.

F.Gy.A.