Szeret száguldozni? Szokott mobilozni vezetés közben? – Akkor jobban jár, ha a héten inkább otthon marad!
- Még nem telt be a pohár! Ez csak egy szokásos európai közlekedésbiztonsági akció.
- Péntekig a vezetés közben mobilozókra és a gyorshajtókra vadásznak a rendőrök.
- A koronavírus-járvány alatt jelentősen nőtt a gyorshajtás okozta balesetek száma.
„Figyelem az útra!” név alatt egyhetes akciót indított a rendőrség szeptember 14-től elsősorban a vezetés közben mobilozó sofőrök kiszűrésére. Csütörtökön azonban ezen felül lesz még egy koordinált sebességmérési akció is, ami azonban nem jelenti azt, hogy más napokon nyugodtan lehet száguldozni. A VÉDA-kapuk az év 365 napján működnek, és folyamatosan mérik a közlekedők sebességét mobil eszközökkel is, és a speciális eszközökkel felszerelt Pofátlan(TAN)ító autókban is van „traffipax”.
Ez még nem az az akciósorozat, amit a vájt fülűek a rendőrség illetékeseinek az utóbbi időben tett nyilatkozataiból már sejthettek. Ez most egy európai akció, amit az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózta (ROADPOL) hirdetett meg szeptember 14-től 20-ig. Bár a 17-ére bónuszként beiktatott magyarországi koordinált sebességmérés már egyfajta válasz a rendőrség részéről arra, hogy az elmúlt hónapokban megnőtt a gyorshajtásra visszavezethető közlekedési balesetek száma.
A mostani ROADPOL akció után azonban számítani lehet már arra, hogy a rendőrség újabb akciókba kezd a közlekedésbiztonságot leginkább veszélyeztető gyorshajtók ellen. De persze nemcsak ellenük. Közel negyedével nőtt ugyanis az általuk okozott személyi sérüléses balesetek aránya az év első nyolc hónapjában az előző év azonos időszakához képest. És bár a baleseti statisztika – nem kis részben persze a koronavírus-járványnak és az amiatt tavasszal elrendelt kijárási korlátozásoknak is köszönhetően – jóval „szebb” a tavalyinál, a rendőrség nem szeretné, ha a notórius száguldozók miatt az év hátralévő részében tovább növekedésnek indulna a halálos, súlyos és könnyű sérülésekkel járó közlekedési balesetek száma.
A rendőrség honlapján olvasható bejelentés szerint azonban nemcsak azok számíthatnak ellenőrzésre és büntetésre, akik kézben tartott mobiltelefonon beszélve autóznak. Figyelnek és reagálnak majd minden másra is, ami elvonhatja a sofőrök figyelmét a vezetéstől.
Nyilván figyelmeztetést, de akár büntetést is vonhat maga után például, ha valaki vezetés közben csetel, videót néz, vagy szelfizik. Ez ugyanis meg nem engedett mobilhasználatnak minősül. De az álmoskönyv szerint az sem kockázatmentes vállalkozás, ha valaki túl hangosan hallgat zenét vezetés közben, főleg akkor, ha azt fej- vagy fülhallgatóval teszi. Ilyenkor ugyanis nem hallja meg időben, ha mások veszélyre figyelmeztetik, vagy ha egy mentő, rendőr- vagy tűzoltóautó közeledik, aminek szabad utat kellene adni.
Bár ma már mind több személygépkocsiban szériatartozék a mobiltelefon-kihangosító, de azokba is könnyen beszerelhető egy ilyen készülék, amelyekben nem, mégis gyakran látni kézben tartott telefonon hosszan csevegő sofőröket az utakon. A rendőrség ezzel kapcsolatban arra figyelmezteti az érintetteket, hogy „a járművezetés önmagában is koncentrációt igénylő tevékenység, ezért komoly veszélyforrás, ha bármi elvonja a vezető figyelmét. A kézben tartott mobillal telefonáló sofőrök kevésbé, vagy egyáltalán nem képesek a környezetükre figyelni”.
Még veszélyesebb azonban, ha a sofőr vezetés közben üzenetet ír vagy olvas, esetleg a közösségi oldalakon barangol vagy filmet néz.
Mindezek sajnos nem számítanak ritkaságnak manapság.
Ahogy a gyorshajtás sem. A megengedett sebesség túllépése szintén kiemelt veszélyforrás, figyelmeztet az ORFK. A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek legnagyobb részének (az idén az év első nyolc hónapjában az esetek 36 százalékának) a hátterében a gyorshajtás áll.
F.Gy.A.