Szöges gumiabroncs? Itthon tilos, északon természetes!

  • Bár a szöges téli gumiabroncsok használata kontinensünk számos országban engedélyezett, a legnagyobb szükség Skandináviában van rájuk;
  • Ezek az abroncsok rendkívüli tapadást képesek biztosítani havas, jeges és latyakos utakon egyaránt, de extrém viszonyok mellett is jól teljesítenek;
  • Kísérletek igazolják, hogy jeges utakon a legrövidebb féktávolság szöges gumiabroncsokkal érhető el, ami a balesetek és tragédiák megelőzése szempontjából alapvető fontosságú;
  • Átlag feletti biztonsága miatt különösen ajánlottak a vidéki utakon közlekedők, a tapasztalatlan sofőrök, valamint a családi autók számára.
  • A finnek 70%-a télen szöges gumiabroncsokkal közlekedik, elsősorban annak a NOKIA cégnek az abroncsait részesítik előnyben, amely a 90-es években mobiltelefonjairól vált világszerte ismertté.

Számos európai országban szabad szöges gumiabroncsokkal közlekedni a téli hónapokban. Nem csak északon, valamint a balti államokban, hanem bizonyos feltételekkel az Egyesült Királyság, Írország, Franciaország, Svájc, Ausztria, de még a déli Spanyolország útjain is. A legnagyobb szükség ugyanakkor vitathatatlanul a skandináv országokban van rájuk, ahol télen ezek nélkül – főleg a középső és az északi területeken – nem tanácsos közlekedni. Finnországban jogszabály írja elő a téli gumiabroncsok kötelező használatát december 1. és március 31 között, ugyanakkor a téli gumikat már egy hónappal korábban, november 1-től fel lehet szerelni (ekkor még nem kötelező), s a Húsvét utáni első hétfőig fenn lehet hagyni – függetlenül attól, hogy az út felületét hó, illetve jég burkolja, avagy sem. Amennyiben az időjárási körülmények indokolják, a téli gumiabroncsok használatának engedélyezése ennél hosszabb időszakra is kiterjedhet.

Bár lehet kapni „hagyományos” téli gumiabroncsokat is, a többség mégis a fémszögekkel ellátott változatot részesíti előnyben. Ez érthető, hiszen a szöges gumiabroncsok rendkívüli tapadást képesek biztosítani a havas, jeges és latyakos utakon egyaránt, különösebb gond nélkül kezelik az eltérő tapadású útfelületeket, kevésbé csúsznak meg a kanyarokban, és különösen jól jönnek az útkereszteződésekben vagy emelkedőn történő elinduláskor, köszönhetően annak, hogy nem kapar ki a kerék. A szöges gumiabroncsok jelentősen fejlődtek az elmúlt néhány évben, így a sofőrök ma már jóval komfortosabban vezethetnek, mint korábban bármikor, és a lágyabb csapkontaktusnak köszönhetően az újabb gumik jobban kímélik az utakat. A finn közlekedésbiztonsági szervezet (Liikenneturva), az összehasonlító teszteket végző autós magazinok, valamint az egyes gyártók a közlekedési balesetek kockázatát csökkentő hatása miatt ajánlják újra és újra a szöges gumik használatát.

Tény, hogy a „hagyományos” téli gumiabroncsokkal a közlekedés komfortosabb, zajtalanabb, és még az autó is valamivel kevesebbet fogyaszt, de az ilyen gumik alapvetően friss hóban biztosítanak átlag feletti tapadást (és tegyük hozzá azt is, hogy az északi útviszonyokra tekintettel a proaktívabb és óvatosabb vezetés igénye miatt inkább a tapasztaltabb és megfontoltabb sofőröknek való). Amikor azonban az út csúszóssá válik, a sima téli gumik a szöges változatokkal már nem képesek felvenni a versenyt. Finn kísérlet alapján jeges útfelületen 50 km/h sebességgel haladva szöges gumiabroncsok használatával 43 méter, hagyományos (skandináv utakra tervezett) téli gumiabronccsal pedig 60 méter volt ugyanannak a gépjárműnek a féktávolsága. Szöges abroncsokkal tehát a személygépkocsi akár 17 méterrel, csaknem négy autóhosszal korábban képes megállni még ilyen viszonylag alacsony sebességnél is, ami a balesetek megelőzése, illetve a súlyos, vagy halálos sérülések elkerülhetősége szempontjából nyilvánvalóan hatalmas jelentőséggel bír.

Érdemes kihangsúlyozni, hogy nagy különbség van a kifejezetten északi körülményekre tervezett, valamint a közép-európai viszonyokra szánt „normál” téli gumiabroncsok között. Az északon forgalmazott abroncsokat alapvetően alacsonyabb sebességértékekre tervezik, ugyanakkor kialakításuknál és összetételüknél fogva kemény hidegben és jeges felületeken is sokkal jobban teljesítenek. (Az előzőekben ismertetett kísérletben 50 km/h sebességről a közép-európai téli gumiabroncsos személygépkocsi például nem négy, hanem nyolc autóhosszal állt meg később, mint a szöges skandináv gumikkal szerelt társa). A sebességkategóriára visszatérve: a közép-európai súrlódó gumiabroncsok sebességosztálya általában H (210 km/h), vagy V (240 km/h), ezzel szemben a skandináv országokra szánt gumiabroncsok oldalfelületén lévő jelölésből kiderül, hogy azok jellemzően a Q (160 km/h), vagy R (170 km/h) osztályba tartoznak. Érdekesség, hogy a jelenlegi uniós gumiabroncs-jelölési rendszer egyáltalán nem veszi figyelembe az északi országokra jellemző téli időjárást. A hatályos jelölések kizárólag a nedves tapadással kapcsolatban tartalmaznak információt, a jégtartásra vonatkozó hivatalos jelölések azonban teljesen hiányoznak.

És még egy fontos tényező: a szöges abroncsok nagyobb oldalstabilitást tesznek lehetővé, az autó mozgása oldalirányú megcsúszás esetén könnyebben korrigálható, ezért a szögekkel ellátott gumik kifejezetten ajánlottak a kezdő, illetve gyakorlatlan sofőrök téli közlekedéséhez. Hasonló a szakmai álláspont az alacsonyabb aktív védelmi felszereltséggel rendelkező járművek, valamint a családi autók esetében is, hiszen a szöges abroncsok egyfajta biztonsági tartalékkal rendelkeznek még extrém viszonyok mellett is.

Ha a rendszeres használat során egy-egy szög kiesik a helyéről, akkor az nem jelent különösebb gondot, hiszen egyrészt sok van belőlük (a hatályos előírás alapján a 2013. július 1. után gyártott abroncsoknál kerületméterenként legfeljebb 50 db, átlagban maximum 1,5 mm magasságban kiemelkedő szögezettség engedélyezett), másrészt a szögek pótolhatók. Attól pedig egyáltalán nem kell tartani, hogy a kiesett szög helyén eltávozik levegő, mert ez a félelem valótlan (ennek ellenére itthon gyakran szokták kérdezni).

A finnek leginkább a hazai gyártmányú NOKIAN gumiabroncsokat tartják a legbiztonságosabbnak, és a mobil telefonjairól világszerte elhíresült gyár termékei évről-évre rendszerint meg is nyerik a szöges gumis teszteket (a NOKIA eredetileg traktorgumikkal, gumicsizmákkal, és autógumikkal kezdte piaci működését, ezeket a termékeket jelenleg is gyártja). A szöges gumiabroncsok használata mellett szól az is, hogy Finnországban környezetvédelmi okok miatt rendkívül ritkán sózzák az utakat (és ha sóznak is, a nátriumos helyett inkább a drágább, de kíméletesebb káliumtartalmú változatot használják), ezért jellemzően gépekkel tolják le az útról a havat, illetve egészen apróra zúzott kőtörmeléket, vagy homokot szórnak rá annak érdekében, hogy a tapadási tényezőn valamelyest segítsenek.

Végezetül: szöges gumiabroncsokat nem csak gépkocsikra készítenek, hanem kerékpárokra is. Skandináviában ugyanis a bringát a hideg téli napokon, kemény mínuszokban is használják, főleg iskolába, vagy munkába menet. Mert ott ez a természetes, az ott élők ehhez szoktak hozzá.

G.I.