Szondát minden autóba!
- A privát szonda nem konkurálhat a rendőrökével, ám sok kellemetlenségtől megóvhat.
- Pár tízezer forintért bárki vásárolhat egy önellenőrzésre alkalmas, megbízható eszközt.
- Városi legendák helyett hallgasson a műszerre: legyen saját szondája a kesztyűtartóban!
- Az ittas vezetők fele másnapos sofőr; jól érzik magukat, de a szonda szerint még ittasak.
Ez a cikk a nyugalom megzavarására alkalmas információkat is tartalmazhat azok számára, akik eddig úgy hitték: tudják mikor kell abbahagyni az italozást, ha éjszaka vagy másnap reggel vezetniük kell.
Nem tudják! Nem tudhatják!
Egy dolog, hogy ők maguk mit éreznek, mennyire érzik magukat gépjárművezetésre alkalmasnak, és egy másik, hogy egy esetleges rendőri ellenőrzésen mit mutat a szonda!
Még mindig sok gépjárművezető bízik abban, hogy tudja hol a határ, egy korsó sör, egy pohár bor vagy más szeszes ital elfogyasztása után mennyi idővel ülhet újra volán mögé. Elhiszik, pontosan ki tudják számítani mikortól mutat majd náluk már garantáltan nulla légalkohol-szintet még a legérzékenyebb szonda is.
Sokaknak vannak biztos receptjeik is arra, miket kell enni, inni az alkoholizálás előtt, mennyi C-vitamint kell lenyelni ahhoz, hogy a szesz ne szálljon a fejükbe és akár egy-két órás ásványvízkúra után is nyugodt szívvel volánhoz ülhessenek.
Csakhogy, amikor a rendőrség megállítja azokat, akik csak pár kortyot ittak, mert tudták, hogy később vezetniük kell, a legtöbb a csodareceptről derül ki, egyáltalán nem olyan megbízható megoldás, mint (mások, akik állításuk szerint ezzel a módszerrel korábban minden ellenőrzésen átjutottak) állították róla.
Nem véletlen. Egy pohár bornak (azaz a benne lévő alkoholnak) jó esetben egy-két óra kell, hogy kiürüljön a szervezetből. Két-három korsó sörnek, három-négy óra, ha még rövid italt is fogyaszt valaki, az alkohol kiürülésének az ideje órákkal meghosszabbodhat.
Nem véletlen kezdik azzal a közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rendőrök, „Fogyasztott-e alkoholt az elmúlt 12-24 órában?”
A Közlekedésbiztonság többször foglalkozott már az ittas vezetés és annak lehetséges következményei mellett azokkal a tévhitekkel, városi legendákkal is, amelyek az ittas vezetéssel kapcsolatban terjednek. [Például ebben az írásunkban.)
Aki biztosra akar menni az az utolsó pohár ital után 12 órán belül ne üljön volánhoz. Nagyobb italozás után érdemes egy napra tényleg szögre akasztani a slusszkulcsot.
Lenne persze más megoldás is, amivel azonban – ki tudja miért – csak kevesen élnek. Az önszondáztatás!
Semmi nem tiltja, hogy a sofőrök szondát tartsanak az autójukban. Egyes közlekedésbiztonsági szakértők szerint hasznos, sőt kívánatos lenne, ha minden autóban lenne egy szonda a kesztyűtartóban! Ez esetben nem feltétlen kellene kivárni azt a bizonyos 12-24 órát indulás előtt; feltéve persze, hogy a szonda is „úgy látja”.
Fontos tudni azonban, hogy a kereskedelmi forgalomban kapható legjobb szondák sem konkurálhatnak a rendőrség eszközeivel. Nemcsak, mert azok a legjobbak (és persze a legdrágábbak is). Akinél jelzett már ittasságot a szonda, tudja, a rendőrök senkiről sem egy mérés alapján mondják ki, hogy ittasan vezetett. Ha az alkoholszonda szerint a sofőr ittas, újabb mérés következik egy hitelesített mérővel vagy vérvizsgálatra viszik.
Ma már 300-450 ezer forintért a kereskedelmi forgalomban is kaphatók ugyanazok az alkoholszondák, amelyeket a rendőrök is használnak, és azoknál nem sokkal kisebb teljesítményűek. Akinek fontos a pontos mérés és „biztosra akar menni” ugyanolyat is vásárolhat, mint amivel a rendőr ellenőrizheti. Tudnia kell azonban, hogy eltérő mérési eredmények esetén a „rendőr szondájának lesz igaza”.
Arra, hogy eldönthessük, vezethetünk-e vagy sem, elég egy 20-30 ezer forintos eszköz is. A magáncélra javasolt egyszerűbb szondák általában kevésbé pontosak, mint a rendőrségi vagy ipari szondák, ezért is olcsóbbak. Azonban, ha az előírásoknak megfelelően karbantartják és kalibrálják őket, általában ±0,1-0,2 g/l pontossággal mérnek.
A rendőrségi szondák – nem beszélve a laboratóriumi készülékekről – ennél sokkal pontosabbak lehetnek. Aki biztosra menne vásároljon Dräger vagy BACtrack szondát. Ezeket tartják a legmegbízhatóbbnak, de ha csak időnként szeretnék ellenőrizni magukat, akkor az AlcoDigital és Cecotec modellek is megfelelőek lehetnek. Ezekből is többféle létezik többféle árkategóriában, néhány tízezertől több néhány százezer forintig.
Aki saját célra vásárol szondát, lehetőleg olyat keressen, amely fúvókán keresztül vezeti a műszerbe a kifújt levegőt (vagy azon is) és nemcsak olyan „belebeszélős”, mint amilyeneket első méréskor a rendőrök is használnak, hogy még véletlen se csalhasson. A saját szonda átverésével, például, ha mellette fújja el valaki a levegő egy részét, valójában önmagát csapja be. Pontatlan lesz a mérés. A rendőr előtt ugyanez nem sikerülhet.
„Szondaszakértők” ugyanakkor óva intenek a kulcstartóként is funkcionáló néhány ezer forintos (jellemzően tízezer forintnál olcsóbb) holmiktól. A tesztek szerint azok inkább tippelnek, nem mérnek pontosan és hamis illúziót keltenek azokban, akik a gyanúsan olcsó áruk ellenére hisznek nekik.
Persze a drágább, pár tízezer forintos és általában ±0,1-0,2 g/l pontossággal mérő eszközök is megtréfálhatják a sofőröket, azok mérése is eltérhet a rendőrök szondájáétól, de jóval kisebb mértékben és eséllyel. Márpedig az sem mindegy, hogy mekkora a különbség a két szonda mérése között.
Ha az eredmény „negatív”, „0” vagy zöld „✔︎” (általában ezeket használják annak jelzésére, hogy a sofőr szervezetében igen nagy valószínűséggel nincs kimutatható mennyiségű alkohol), vezethet. Persze lehet, hogy az érzékenyebb rendőrségi szonda mást mutat majd, de még mindig jobb, mintha egy 10-20-30 ezer forintos bírságba fut bele a sofőr, mint, ha az derül ki, hogy – bár ő maga fittnek-frissnek érzi magát -, valójában még annyi alkohol van a vérében, ami már bűncselekménynek minősül.
Ha a szonda bármi mást mutat, mint hogy „negatív”, „0” vagy zöld „✔︎”, nem szabad vezetni. Akkor se, ha 0,1-et, mivel Magyarországon nulla tolerancia van érvényben, azaz a sofőrök egy korty alkoholt sem ihatnak vezetés előtt és közben.
Növeli a sofőr biztonságát, ha indulás előtt nemcsak megszondáztatja magát, hanem azt is végiggondolja, mit és mennyi ivott korábban, és pontosan mikor fogyasztotta el az utolsó pohár italt!
Nem léteznek csodaszerek. Csodák sem. Az emberi szervezet óránként egy gramm alkoholt képes feldolgozni testsúly-kilogrammonként, mondta fennemlített cikkünkben dr. Funk Sándor addiktológus. De inkább kevesebbet. A szervezet egyetlen enzimje foglalkozik az alkohol feldolgozásával, annak pedig ennyi a teljesítőképességének maximuma.
Az alkohol lebontásának üteme ráadásul nem egyenletes, hanem kiszámíthatatlan és erősen személyfüggő. Sok más mellett függ az italozó testsúlyától, az elfogyasztott alkohol mennyiségétől és minőségétől is. Ugyanaz a sör-bor-pálinka mennyiség az egyik embernél egy-két óra alatt eltűnik a szervezetből, míg a másiknál öt-nyolc óra múlva is kimutatható.
A szondával együtt azonban már működhet a matek, kisebb a tévedés valószínűsége.
Közkeletű tévhit, hogy ivás előtt enni kell és akkor nem fog berúgni az ember. Tény, az ivás előtt és közben elfogyasztott étel lassítja az alkohol felszívódását, azaz a véralkoholszint növekedési ütemét, semmilyen hatással nincs azonban az alkohol kiürülésére, lebomlására. Az egész estét betöltő ivászat közben így lassabban részegedik le az ember, viszont tovább is marad ittas.
Ezért van olyan sok másnapos sofőr az ittas vezetésen ért sofőrök között.
A közlekedési rendőrök házi statisztikái szerint egyes vármegyékben az ittas vezetésen ért (balesetet nem okozó) autósok több, mint felét tehetik ki a másnaposok. Ők azok, akik egy átmulatott éjszaka után tiszta fejjel, frissen-fitten ülnek autóba és mosolyogva mondanak igent a rendőrnek, amikor az a szondát nyújtja feléjük. Aztán jön a hidegzuhany.
A másnapos sofőröket megmenthette volna a bírságtól egy pár tízezer forintos szonda, ahogy attól is, hogy másnapos-ittasan balesetet okozzanak. Vagy vétlen résztvevői legyenek egy balesetnek, de mivel ittasak voltak, őket is a vádlottak padjára ültetik.
F.Gy.A.