Tavaly harminceggyel kevesebben haltak meg az utakon, mint egy évvel korábban

  • Itt a végleges baleseti statisztikai adatsor: 602 halálos áldozat, 5485 súlyos és 16114 könnyű sérült
  • Kimagaslóan sokan isznak, ha vezetnek Bács-Kiskunban és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
  • Több mint kétszer annyi 14 évesnél fiatalabb gyermek halt meg tavaly közlekedési balesetben, mint 2018-ban
  • A legfőbb baleseti okok ugyanazok, mint évek óta mindig: a gyorshajtás, valamint az elsőbbségadási és a kanyarodási szabályok megsértése

Az év utolsó napján még úgy tűnt: a fokozódó rendőrségi akcióknak, de még inkább a baleset-megelőzési propaganda hadjáratnak és az autósok nagyobb odafigyelésének köszönhetően sikerül 600 alatt tartani a közlekedési balesetekben elhunytak számát. Az év utolsó napján még úgy tűnt, hogy a számláló, amit a Magyar Autóklub helyezett ki a  főváros több forgalmas csomópontján, 598-nál megáll.

Sajnos a végeredmény ennél kicsit rosszabb lett.

Az ORFK végleges, a KSH-nak is megküldött 2019-es baleseti statisztikája szerint tavaly január elseje és december 31. között 530 halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetben 602 ember vesztette életét az útjainkon. Egy évvel korábban, az akkori 567 halálos balesetben 633 halálos áldozat volt. S bár egyetlen baleset, haláleset is sok, a csökkenés így is figyelemreméltó.

Harminceggyel kevesebben haltak meg az utakon közlekedési balesetben, mint egy évvel korábban.

Sajnálatos módon azonban tizenhárom, a 14. életévét még be nem töltött gyermek halt meg 2019-ben közlekedési balesetben, míg 2018-ban csak hat.

Az elsődleges és a végleges statisztikai adatsor közti különbséget (a közúti közlekedési balesetekben elhunytak számát tekintve a végleges szám héttel nagyobb az előzetesnél) az okozza, hogy baleseti halálnak kell tekintetni azokat az eseteket is, amikor a sérült a balesetet követően 30 napon belül, a baleset során szerzett sérüléseibe hal bele.

Az elmúlt évben összességében minden baleseti kategóriában csökkent az esetszám és a sérültek száma egyaránt. Országosan tavaly 16627 olyan közúti közlekedési baleset történt Magyarországon, amelyben legalább egy fő megsérült. Ez 1,9 százalékos csökkenést jelent az előző évihez képest, amikor 16951 hasonló balesetet jegyeztek fel.

A halálos, a súlyos és a könnyű sérüléssel végződött balesetek száma ugyancsak csökkent. A már említett 630 halálos baleset mellett 4834 súlyos sérüléseket okozó balesetben 5485-en sérültek meg, míg a 11263 csak könnyű sérüléssel végződő esetben 16114-en).

A számok azt mutatják, hogy a halálos áldozatok esetében 4,9, a súlyos, illetve könnyű sérülésekkel végződötteknél 1,3, illetve 2 százalékos a csökkenés az előző évi adatokhoz képest.

Csökkent, még ha csak 3,2 százalékkal is, az ittasan okozott balesetek száma is.

Tavaly 1396 közúti tragédiában játszott szerepet az alkohol, míg 2018-ban 1442 esetben. Így elmondható, hogy az összes közúti közlekedési baleset 8,3 százalékát okozták az ittasan közlekedők. 2018-ban ez az arány 8,5 százalék volt.

Persze az ittasan okozott balesetek aránya megyénként jelentős eltérést mutat. Messze az országos átlag felett voltak ittasak a balesetet okozók Bács-Kiskun (13,1 %) és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében (12,7 %). Ugyanakkor a legjózanabb országrész, már ami az ittasan okozott balesetek számát és arányát illeti, a főváros. Budapesten átlagosan száz balesetből ötben (egészen pontosan az esetek 4,6 százalékában) játszott szerepet az alkohol.

A balesetek főbb okainak sorrendjében az elmúlt évekhez képes érdemi változás nem történt. Az összes baleset 31 százalékában (azaz 5112 esetben) a gyorshajtás volt a legfőbb baleseti ok. A második fő baleseti ok az elsőbbségadás szabályainak megsértése 4221 esetben, azaz minden negyedik baleset emiatt történt. További 2774 esetben, azaz a balesetek 17 százalékában a kanyarodási szabályok megsértése volt a fő baleseti ok.

A balesetek okozóinak járműkategória szerinti aránya sem változott jelentősen. Tavaly a 16627 balesetből 11052-t a személygépkocsi-vezetők okozták. Igaz, a hazai utakon közlekedők között az ő arányuk kiemelkedően magas. A tehergépkocsi-vezetők az összes baleset hét százalékát okozták (1218), a buszvezetők százból egy esetben voltak balesetokozók (egész évben 170 esetben).

Minden tizedik közlekedési balesetet kerékpárosok okoztak (az ő részarányuk az balesetet okozó között nem változott 2018-hoz képest). A gyalogosok az összes baleset öt százalékát okozták, azaz 2019-ben 822-t.

F.Gy.A.