Távfelügyelet a fedélzeten
- Az ember a leggyengébb láncszem.
- A humán járművezető helyettesítése még sokáig nem lehetséges.
- A sofőr valós idejű távfelügyeletét már lehetővé teszi a technológia.
A telemetria fogalma a versenysportból terjedt el, lényege, hogy a vezetővel egyidőben a távoli segítő stáb is értesül minden fontos információról: a motor fordulatszáma, hőmérséklete, a sebességváltó fokozata, a fékek állapota, a gázpedál elmozdulása mellett a jármű aktuális sebessége, helyzete a versenytársakhoz képest, az út vonalvezetése mind a rendelkezésükre áll. Néha bizony nem ártana, ha a mindennapi közlekedésben is kapna effajta segítséget a vezető egy mindentudó tanácsadótól, például, hogy belekezdjen-e egy bizonytalan kimenetelű előzésbe, küszködjön-e egy szűk parkolóhelyen vagy 50 méterre kényelmesen leállhat?
A manapság kapható új autókban számos sofőrsegéd érhető el, leveszik a vállunkról egy sor eszköz kezelésének a terhét, azért, hogy mi csak az útra, a forgalmi helyzetekre koncentrálhassunk. A balesetek okai között azonban sokszor az a döntő, hogy a vezető tudatosan nem tartja be a KRESZ szabályokat. Tipikusan ilyen a gyorshajtás, az elsőbbségadás elmulasztása, a zebrán, tilos jelzésen áthajtás. Ezekben a helyzetekben nem segít az okos navigáció, a vészfék asszisztens vagy a sávtartó automatika és társaik, mert a vezető egyszerűen mellőzi a szolgáltatásaikat.
A szabályokat félresöprő, deviáns magatartás kiküszöbölésére csak a büntetések állnak a rendelkezésünkre, vagy törekedhetünk arra, hogy a sofőröket teljesen kiiktassuk a rendszerből. A büntetések sajnos gyakran nem akadályozzák meg az újabb szabálysértést, az autonóm vezetés pedig még sokáig a jövő zenéje lesz.
Átmeneti megoldásként kínálkozik a fedélzeti felügyelet, a videóalapú sofőrfigyelő technológia. Ez persze nem alkalmazható teljeskörűen, hiszen ki az, aki szívesen aláveti magát egy szoros ellenőrzésnek. Vannak azonban olyan területei a közúti közlekedésnek, ahol a hivatásos sofőr nem mondhat nemet, ha a munkáltatója ellátja a – gyakran nagy értékű – járművét ilyen biztonsági eszközzel. Alapvetően nem sokban különbözik ez a ma már egyre jobban terjedő fedélzeti kameráktól, amelyek rögzítik a kényes helyzeteket, és utóbb, ha vita lenne, döntő bizonyítékként szolgálhatnak. Csakhogy a sorfőrfigyelő kamerák még a járművezető cselekedeteit is rögzítik. Korábban afféle képes tachográfként működtek, ám a nagy mennyiségű felvétel kezelése, használata nem volt praktikus. A mesterséges intelligenciával, arcfelismeréssel, sok más egyéb többletfunkcióval ellátott eszközök ma már megközelítően képesek arra, hogy helyettesítsenek egy távolból folyamatosan figyelő ellenőrt.
A járművek telemetriája már ma is alkalmas arra, hogy a jó vezetési magatartást jutalmazza, olyan tényezők alapján, mint a sebesség, a gyorsulás és a fékezés – alacsonyabb biztosítási díjakkal – tette közzé az EngineeringNews.co.za. A videomegfigyelést párosítva az automatizálással, a mesterséges intelligencia alkalmazásával azonban ez a távfelügyelet egy magasabb szintre juthat el. A berendezések automatikusan rögzítik a videofelvételeket egy esemény előtt és után, előre beállított szabályok alapján, és valós idejű riasztásokat továbbítanak a flottakezelőknek. Ezek párosulnak a sofőr működésének az elemzésével és értékelésével, valamint lehetővé teszik, hogy egy-egy vezetőfülkébe előzetes figyelmeztetés nélkül bepillanthasson az ellenőr.
Emellett a rendszer az arcfelismerés révén folyamatosan figyelemmel kíséri a sofőrt, és valós időben riasztják egy hangszórón keresztül, reagálva az olyan rizikós tényezőkre, mint az álmosság, a figyelmetlenség, a biztonsági övek bekapcsolása és a mobiltelefon-használata. Mindezek segítik a járművezetőket, hogy éberek maradjanak és elkerüljék a baleseteket.
Egy olyan környezetben, ahol általánossá válik a haszongépjármű-flották esetében a sofőrök távfelügyelete, bizonyára kevesebb konfliktus alakul ki az utakon, csökken a stressz, és végső soron kevesebb lesz a baleset.
N.V.