Téli gumival nyáron? Nem tilos, de…

  • Amíg a téli abroncsok használata kötelező a hideg évszakban számos országban, a nyári időszak gumi használatára nincs jogszabályi előírás.
  • Lehet téli abronccsal járni nyáron, de az úton szerzett tapasztalatok alapján ez mégis ellenjavallt.
  • A lágy futófelületű abroncsok a nyári hőségben annyira felpuhulnak, hogy a jármű irányíthatósága bizonytalanná válik mind fékezéskor, mind kanyarodás esetén.

Téli gumikkal közlekedni nyáron? Ez talán csak azoknak juthat az eszébe, akik meg akarják spórolni a gumiabroncsok cseréjével járó ügyintézést és költségeket. Elvileg nem tilos a téli gumiabroncsokkal való közlekedés nyáron. De mégsem jó ötlet, amint azt az ADAC tesztje is bizonyítja.

Imrének már kissé régebbi a téli gumija, amely már nem bírná ki a következő téli szezont. Nem csoda, ha elgondolkodott azon, hogy tavasszal egyszerűen rajta hagyja a gumikat, és a nyár folyamán szépen elhasználja őket. Ez nem tilos, és a fenntarthatóság szempontjából is van értelme, hiszen a nyári abroncsok azalatt sem kopnak. A német autóklub azonban tesztpályára vitte a téli abroncsokat nyáron, és az ott szerzett tapasztalatok miatt nem tanácsolja ezt Imrének, sem másnak, aki hasonló cipőben jár.

Tény, hogy miközben a járművezetők számos európai országban a téli szezonban alpesi szimbólummal (stilizált hegyvonulat hópehellyel) ellátott speciális téli (vagy négyévszakos) gumiabroncsokat kötelesek használni, addig nyáron semmilyen jogszabály nem tiltja, hogy egyszerűen továbbra is a téli gumikkal közlekedjenek.

A téli gumit az oldalfalba préselt hópehely szimbólum mellett a számos lamelláról lehet felismerni, amelyek megfelelő tapadást biztosítanak havas és jeges körülmények között. A téliek a nyári gumiabroncsoknál lágyabb gumiból készülnek, hogy fagypont alatti hőmérsékleten is biztosítsák a tapadást, és ezzel a menetstabilitást és a rövid fékutat.

Nyáron azonban nem jó ötlet téli gumikkal közlekedni. Ezek ugyanis melegebb hőmérsékleten olyan gyengeségeket mutatnak, amelyek akár veszélyesek is lehetnek. Ezt állapította meg az ADAC egy speciális gumiabroncs-összehasonlító teszt során.

A tesztpályán három különböző profilmélységű használt téli gumiabroncs-modellt hasonlítottak össze a nyári gumiabronccsal. A hangsúlyt arra a kérdésre helyezték, hogy a nyári külső hőmérséklet mennyire befolyásolja a téli gumiabroncsok teljesítményét.

A száraz utakon végzett teszteket egyszer tavaszias 10-13 Celsius-fokos, másszor pedig nyárias 35 Celsius-fokos hőmérsékleten végezték. A nedves utakon való vezetés során a külső hőmérséklet 10-13, illetve 25 Celsius-fok volt.

Mindhárom tesztelt téli gumiabroncs nyilvánvaló gyengeségeket mutatott fékezéskor. Legkevésbé vizes úton, ahol a téli abroncsok egészen elfogadható értékeket értek el. Száraz úton azonban teljesen más az eredmény: a hőmérséklettől és a kopás állapotától függően a téli abroncsok fékútja jelentősen hosszabb volt, mint a nyáriaké. Egy példa ennek szemléltetésére: míg a nyári gumikkal felszerelt autó időben megállna egy akadály előtt, addig a téli gumikkal még mindig körülbelül 37 km/h sebességgel haladna ugyanott.

Érdekes, hogy minél nagyobb a téli gumiabroncsok profilmélysége és minél magasabb az aszfalt hőmérséklete, annál hosszabb a fékút. Az olyan, erősen kopott téli gumiabroncsokkal, amelyeken csak négy milliméternyi futófelület maradt, a féktávolság különbsége öt méterre csökkent.

A kanyarodási viselkedésben is észrevehető különbségek vannak. A külső hőmérséklet növekedésével a téli gumik tapadása az úton érezhetően romlott. A kormányzás szivacsossá és bizonytalanná vált. A csúszkálás már kis kormánymozdulatoknál is tapasztalható volt hosszú kanyarokban.

A téli gumiabroncsok nyári használatakor kritikus helyzet alakulhat ki, ha a jármű teljesen meg van terhelve, például nyaraláskor. A magas hőmérséklet és a nagy terhelés a futófelület fokozott felmelegedéséhez, és ezért elégtelen tapadáshoz vezet.

A teszt konklúziója, hogy bár csábító lehet bizonyos esetekben, mégsem tanácsos fennhagyni a téli gumikat nyáron. Különösen igaz ez a majdnem teljes profilmélységű, vagyis kevéssé használt téli gumiabroncsokra.

Sokkal okosabb dolog megtartani a következő télre.

N.V.