Teljesen új KRESZ

  • Nem a jobbról jövőnek, hanem a nagyobb, erősebb járművel gyorsabban, nagyobb elszántsággal érkezőnek van előnye.
  • A taxisoknak, futároknak, áruszállítóknak, hibaelhárító furgonoknak van előnyük a munkába járókkal, gyereküket óvodába, iskolába vivőkkel szemben.
  • A bármilyen járművel (kamiontól villanyrollerig) közlekedő előnyt élvez minden közterületen – beleértve a járdát, zebrát – a gyalogosokkal szemben.

A fentiek természetesen nem olvashatók a világ egyetlen jogszabályában sem, nincs az a KRESZ-módosítás, amelyikbe beférne egy ilyen szellemű vagy szövegű rendelkezés.

Csak éppen érvényben van ma, Budapesten.

Persze mind ebben nyilván van egy kis túlzás, de mindez nem változtat azon a tényen, hogy a szabályok annyit érnek, amennyi megvalósul belőlük. A mindenkori KRESZ rendelkezéseiből annyi valósul meg, amennyit a közlekedők hajlandók betartani, vagy amennyit a hatóságok képesek betartatni.

Nem lehet vitatni, hogy a mai KRESZ alapját adó jobbkéz-szabály jelentősen erodálódott, és a folyamatnak nincs vége. Persze, ha baleset történik, és a szabályok betartását a hatóság vagy a független magyar bíróság ítéli meg, akkor érvényesek az előírások az utolsó betűig. De, ha csak a közlekedők pillanatnyi helyzetétől, kedvétől, idegállapotától függ a döntésük, akkor az elvont jogszabályok hatása a történésekre bizony csekély.

És ezen nem változtat semmilyen módosítás, vagy akár egy teljesen új KRESZ sem. Legjobb lenne megérteni, hogy a szabályok értünk, közlekedőkért – gyalogosokért, kerékpárosokért, motorosokért, autósokért – vannak.

N.V.