Tényleg azért vásárolt méregdrága okostelefont, hogy egy villamos elé sétáljon vele?
- A közlekedők fele rendszeresen babrálja a telefonját, pedig állítólag ismeri a KRESZ-t és tudja, hogy veszélyes és tilos.
- Nem lehet minden élethelyzetre külön jogszabályt alkotni, olykor a józan észre is szükség volna a közlekedésben.
- A mikromobilitás terén az élet elviharzott a jogalkotás mellett, de akkor hol lehet közlekedni az új elektromos akármikkel?
- Az igazi érték te vagy, nézz tovább a telefonodnál! – Már nemcsak az autósoknak szól az Aegon Biztosító és az ORFK-OBB kampánya.
„Se szeri, se száma”, válaszolta a Közlekedésbiztonság kérdésére Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője az ORFK-OBB és az Aegon Biztosító közös közlekedésbiztonsági kampánynyitóján arra a kérdésre, hogy a Pofátlan(tan)ítók hány vezetés közben mobilozót kapcsoltak le az elmúlt hónapokban. Óberling fenti kijelentése azt sugallja, hogy a súlyos, nem egyszer halálos kimenetelű balesetek és az azok kapcsán keltett hírverés, és minden jószándékú, olykor fenyegető, máskor kifejezetten humoros figyelemfelhívás ellenére kevés foganatja volt a tavalyi kampányszlogenjüknek, hogy tudniillik
Az autóban a telód nem a haverod!
Pedig a YouTube-on és a Facebookon több mint 4,5 milliószor nézték meg a témában készült humoros kampányfilmeket.
A tavalyi kampány gyakorlati kudarcát (ha jobban tetszik: viszonylagos sikerét) igazolja az Aegon Biztosító megbízásából az Opinio közvélemény-kutató által 1121 fő megkérdezésével végzett reprezentatív közvélemény-kutatás eredménye is.
Eszerint manapság a közlekedők fele több-kevesebb rendszerességgel használja a telefonját, miközben autózik, motorozik, kerékpározik vagy valamilyen újfajta „izén” közlekedik.
És itt álljunk is meg egy szóra!
Az „izé”, bármennyire is furcsa, ebben az esetben a hatályos jog alapján az egyik legpontosabb körülírása azoknak az elektromos vagy éppen emberi erővel hajtott, közlekedésre (is) alkalmas akármiknek, amik az utóbbi években ellepték az utakat. Szokták még mikromobilitásként is emlegetni ezeket az új típusú, gyors és hangtalan, ezért épp ezért okkal-ok nélkül veszélyes eszközöket, amik valójában olyanok, mint Columbo felesége – fordítva. Mindenki látja őket, de senki nem tudja megmondani, hogy pontosan mik is ezek valójában, hol a helyük a közlekedésben.
Az ORFK-OBB és az Aegon közös online sajtótájékoztatóján Óberling József ezredes rámutatott: a gördeszka, az elektromos egy- és kétkerekű ülve vagy állva használható eszközök nem gyalogosok, tehát semmi keresnivalójuk a járdán. Ugyanakkor nem is kerékpárok, nem segédmotoros kerékpárok és nem is gépjárművek, így semmi keresni valójuk az utakon. Még azok sem minősülnek gépjárműnek, amiket motor hajt, lévén, hogy nem felelnek meg a gépjárművekkel szemben támasztott műszaki követelményeknek.
De akkor hol közlekedhetnek a mikromobilitás eszközei?
Óberling ezredes válasza, hogy a hatályos KRESZ szerint kizárólag ott, ahol mások nem közlekednek. Az ezredes elismerte, hogy az élet elrohant a jogalkotás mellett. Egy sor eszközzel közlekednek – és nemcsak fiatalok – országszerte, amikről a KRESZ említést sem tesz.
A helyzetet csak bonyolítja, hogy ezek a jogszerűen elvileg sehol sem használható eszközök legális kereskedelmi fogalomban megvásárolhatók Magyarországon.
„Sokan felteszik a kérdést, hogy »akkor most hol használhatjuk az e-rollert«, amire nem mondhatunk mást, mint hogy ezt a kérdést még a vásárlás előtt kellett volna feltenni például a kereskedőnek.”
Ma már a felmérés szerint minden második ember használ kerékpárt, rollert vagy valamilyen más „mikromobilitási eszközökként” ismert eszközt. Közülük minden ötödik, azaz a teljes lakosság tíz százaléka szokott telefonozni közlekedés közben. És ez esetben a telefonozás már elsősorban nem a telefonálást jelenti, sokkal inkább a csetelést, a videónézést. Gyaloglás közben szinte mindenki használja az okostelefonját, a beszélgetés mellett zenehallgatásra, csetelésre. Teszik ezt annak ellenére, hogy a megkérdezettek közel 80 százaléka veszélyesnek tarja a mobiltelefon használatát kerékpározás vagy rollerezés közben. Ennek ellenére a közlekedés közbeni mobilozást veszélyesnek tartók negyedével már előfordult, hogy okostelefonozott menet közben.
A felmérés adatait ismertetve Szombat Tamás az Aegon vezérigazgató-helyettese elmondta: a kerékpárral és rollerral közlekedők között minden második válaszolóval előfordult már, hogy menet közben használta az okostelefonját, de 30 százalék fölötti azok aránya is, akik saját bevallásuk szerint rendszeresen, vagy néha használják a telefonjukat. 42 százalék ugyanakkor azt válaszolta, hogy soha nem használja a kütyüjét, miközben közlekedik.
Reményt keltő adat az is, hogy a gyalogosok háromnegyede elteszi az éppen használt okostelefonját, ha gyalogos átkelőhöz ér.
A megkérdezettek 45 százalékának egy vagy több olyan ismerőse is van, aki szokta használni az okostelefonját a forgalomban. Az emberek több, mint 85 százaléka szerint valamennyire veszélyes jelenségről van szó, a kutatás adatai szerint tehát rengetegen hánynak fittyet a saját biztonságukra.
Bár őt nem kérdezték meg a közvélemény-kutatók, Kovács András Péter Karinthy-gyűrűs humorista, akik Janklovics Péterrel ismét kinyitotta a humorládát, hogy ha már az ész érvek nem hatnak, a közlekedők rekeszizmán keresztül próbálja célba juttatni az ORFK-OBB és az Aegon közös kampányának üzenetét: Az igazi érték te vagy, nézz túl a telefonodon!
Kovács András Péter, avagy KAP elismerte, hogy vele is megesett már, hogy azt csinálta, amiről amúgy tudja, hogy veszélyes, szabálytalan, tilos. Amikor rajtakapja magát mindig nagyon dühös, mondta. Ha a rendőr kap rajta minket, végtelenül fel tudunk háborodni, hogy „miért, nem is beszéltem, éppen csak odapillantottam, még meg se fogtam…” Bezzeg, ha mást látunk vezetés közben telefonálni, „add ide a mobilomat, felveszem azt a büdös bunkót, mit képzel ez itt…”
Kérdés, hogy akik nem akarják megvárni amíg a jog (esetünkben a KRESZ) utoléri az életet, mit tegyenek, milyen szabályt kövessenek? Nos, ami a közlekedés közbeni telefonhasználatot illeti, arra azért már ma is van egy, a hagyományos eszközöket használók számára kötelező, a többieknek pedig irányadó szabály a KRESZ-ben.
[3.§ (2)] A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.
„Nem lehet minden élethelyzetre szabályt alkotni a közlekedésben sem”, szögezte le Óberling József, olykor nem árt a józan ész szavát követni. A mobilhasználat minden formája elvonja valamilyen mértékben a figyelmet a vezetéstől, és ezzel növeli a balesetveszélyt, mondta az ezredes.
F.Gy.A.