Tényleg baj van az utakon! De miért is?

  • A rendőrség adatai szerint Magyaroszágon minden 100. sofőr ittasan ül volánhoz.
  • Tényleg baj van! – ugyanis folyamatosan emelkedik a közlekedési balesetek száma.
  • Nehéz eldönteni, hogy a biciklisták vagy a tehergépjármű-vezetők a veszélyesebbek.
  • Miért nem nyalhattak el több mint 150 ezer gombóc fagyit gyermeknapon a gyerekek?

„Baj van”, fogalmazott Gál Kristóf, az ORFK szóvivője a drámai mértékben növekvő vasúti átjárós balesetek miatt tartott szombati sajtótájékoztatón. És nemcsak az út-vasút kereszteződésekben van baj – tette hozzá. Elmondta, hogy idén (május 28-ig) 732-vel több személyi sérüléses közlekedési baleset történt, mint egy éve, és a halálos áldozatok száma is 29-cel magasabb.

Nos, a nem hivatalos májusi adatokra még pár napot várni kell, a hivatalosakra pedig még bő egy hónapot, de már az első négy hónap adatai sem adnak okot az elégedettségre. A police.hu oldalon is fellelhető adatsor szerint 3420-ról 3873-ra nőtt április 30-ig a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma, a sérülteké és a balesetekben elhunytaké ugyanakkor 4504-ről 5211-re.

A legnagyobb arányú balesetszám-növekedést Zalában jegyezték fel (38,1 %), ott az elmúlt év azonos időszakához képest 84-ről 116-re nőtt a balesetek száma. Borsodban 37,7 %-kal, Nógrádban 30,5 %-kal nőtt a közlekedési balesetek száma.

Április végéig 7-tel többen haltak meg az utakon, mint 2021 első négy hónapjában, országosan 111 halálos kimenetelű balesetben 128-an.

Kisebb mértékben nőtt az év első négy hónapjában 2021 azonos időszakához képest a súlyos sérüléses balesetek száma és a sérülteké is. A balesetek száma 960-ról 1013-ra, a súlyos sérülteké 1080-ról 1202-re. A könnyű sérülést okozó balesetek és a nyolc napon belül gyógyuló sérültek száma azonban jelentősen emelkedett. A balesetek száma 2351-ről 2749-re, a sérülteké 3303-ról 3881-re.

Az összes baleset 9,7 százalékát ittas vezetők okozták, a tavalyi 298-cal szemben idén az év első négy hónapjában 327 személyi sérüléses balesetben játszott szerepet az alkohol. A legtöbb ittasan okozott balesetet Pest megyében (46), Budapesten (36), Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében (28) és Bács-kiskunban (27) jegyzeték fel.

Talán nem mindenki tudja, a rendőrség, amennyiben intézkednie kell egy baleset helyszínén – azaz, ha valaki megsérült vagy a felek nem tudták egymás között tisztázni, hogy ki a felelős a balesetért és ezért rendőrt hívtak – minden érintett sofőrt megszondáztat. Ezért fordul elő olykor-olykor, hogy a baleset okozója és elszenvedője az eljárás végén egymás mellett ülnek a vádlottak padján. A vétlen fél ilyenkor jellemzően ittas vezetésért.

Időközben a rendőrség szép csendben bekeményített az idén. Ugyanis a pandémia alatt jelentősen visszaesett a közúti forgalom és a közlekedési balesetek száma, az ittasan okozott balesetek aránya azonban nőtt. Nem is kis mértékben! Mintha az ittas vezetők a pandémia alatt többen és többet vezettek volna, mint a többiek.

Míg a 2019 első négy hónapjában regisztrált 4451 közlekedési baleset 7,8 százalékát okozták ittasan, a rákövetkező évben, amikor csak 3721 esetben intézkedtek a rendőrök, ez az arányszám 9,7 százalékra nőtt. S bár a rákövetkező évben a balesetek száma tovább csökkent, (3420 történt) az ittasan okozottak aránya még mindig 8,7 százalék volt. Az idén pedig a tavalyinál nagyobb balesetszám mellett sem csökkent 8,4 százalék alá.

Emiatt is emelte fel a rendőrség a tavalyihoz képest a közel a másfélszeresére a szondáztatások számát. 2021 első négy hónapjában 545.746 alkoholszondás ellenőrzést végezek melyek közül 6047 lett pozitív (azaz ennyi ittasan közlekedő sofőrt szűrtek ki akkor a forgalomból). Az idén a múlt év azonos időszakához képest 42 százalékkal több szondát fújattak meg a járművezetőkkel (773.381-et) és ezekből 7334 jelzett ittasságot. Ez 21 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest.

Összességében elmondható, a statisztika szerint nagyjából minden századik autós ül ittasan a volán mögé. Jellemzően hasonló eredményekkel zárulnak az úgynevezett finn típusú ellenőrzések is, amikor egy adott időben adott útszakaszon közlekedő minden járművet megállítanak és megszondáztatják a vezetőiket.

És hogy miért nem nyalhattak el több mint 150 ezer gombóc fagyit gyermeknapon a gyerekek? Ide kattintva megtudhatja!

F.Gy.A.