Tévedésből ittas vezetők…

  • Mit mondanak a leggyakrabban az enyhe ittasságért utánképzésre küldött sofőrök?
  • Melyek egy átlagos ittas gépjárművezető leggyakoribb tévedései Magyarországon?
  • Számoljuk ki, pontosan mennyibe kerül, ha ittas vezetésért eljárás indul Ön ellen!
  • Napjaink legdrágább tévedése – Mi történik, ha elektromos rollert vezetnek ittasan?

„Bárcsak ettem volna valamit mielőtt autóba ülök…, valami jó zsírosat, akkor most nem lennék itt.”

„Azt hittem, már rég elmúlt annak az egy korsó sörnek a hatása. Teljesen rendben voltam, nem éreztem, hogy bármi gond lenne velem. A szondát is minden ellenkezés nélkül, mosolyogva fújtam meg. Aztán elvették a jogosítványomat.”

„Este volt egy kisebb összejövetel, lecsúszott pár pohárkával, utána azonban több mint nyolc órát aludtam, és mégis. Másnap, szinte a kapunk előtt állított meg a rendőr, amikor munkába indultam. Megszondáztatott, majd közölte, hogy a szonda túl sokat mutat és ott helyben el kell vennie a jogosítványomat.”

Tipikusnak mondható történetek, amelyekről az utánképzések résztvevői számoltak be a foglalkozásokon. Kamuti-Gondár Vivien, a KAV Pályaalkalmassági Vizsgálati Igazgatóság osztályvezető pszichológusa szerint a közlekedők, legalábbis közülük azok, akiknek utánképzésen kell részt venniük, sok mindent nem, vagy rosszul tudnak arról, hogy mennyit ihatnak este, ha másnap reggel autóba kell ülniük.

Hatalmas tévedéseik vannak azzal kapcsolatban, hogy ténylegesen meddig tart egy korsó sör hatása, és meddig mutatható ki az elfogyasztott szeszesital a szervezetükben.

Nem voltak ismereteik arról és a foglalkozások előtt még csak megbecsülni sem tudják, az utolsó pohár után körülbelül még mennyi ideig mutathat pozitív jelzést a szonda.

[Az ittas vezetés Európában a második baleseti halálok. A témában a közelmúltban Budapesten tartott konferenciáról készült tudósításunk itt érhető el.]

Magyarországon közúti gépjárművezetők utánképzésén kell részt venniük azoknak, akiknek az előéleti pontjai (büntetőpontjai) meghaladták a 18-at, valamint akiket súlyos szabálysértésért vagy súlyos, halálos kimenetelű közlekedési baleset okozásáért a bíróság arra kötelez.

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontnál (KAV) hét különböző utánképzési program végezhető el, ezekből három kizárólag az ittas vezetőkkel foglalkozik. Más-más programot kell teljesíteniük ugyanis az enyhén, a közepesen ittas sofőröknek és a súlyosan ittas vagy visszatérő ittas vezetőknek.

Sokan azt hiszik, egy korsó átlagos sör (tehát nem valami magas alkoholfokú kézműves sörre gondolnak) egy órán belül kiürül a szervezetből. Kamuti-Gondár Vivien szerint ez az egyik leggyakoribb, ha nem a leggyakoribb tévedés. Egy átlagosnak mondható, 80 kg-os férfi szervezetéből ugyanis 2,5-3 óra elteltével is kimutatható még „a szesz”.

Azonban az alkohol lebomlásának idejét számos tényező befolyásolhatja, például az egyén pillanatnyi egészségi állapota. Az utánképzésen megtanulják kiszámolni a résztvevők, valójában mennyi idő alatt ürül ki teljesen a szervezetből az alkohol. Menyi időnek kell eltelnie az utolsó pohár után, hogy már majdnem biztosak lehessenek abban: ha megállítja a rendőr, nem jelez majd ittasságot a szonda.

Fontos! Ez a matek sem tökéletes! Érdemes a leghosszabb idővel kalkulálni és még arra is rátenni egy keveset a biztonság kedvéért. Az sem árt, sőt, talán az a legjobb, ha van az autóban egy saját szonda, 20-40 ezer forintért már egészen jók kaphatók, és később kiderül majd az is, mennyit spórolhat vele a sofőr!

[Egy megszívlelendő megoldás, hogy tévedésből ne lehessen Önből ittas vezető.]

De nézzük a matekot! Egy félliteres korsó 5%-os sörben 20 gramm alkohol van. Egy egészséges máj egy óra alatt 10 testsúlykilogrammonként egy gramm alkoholt képes „feldolgozni”, azaz egy 80 kg-os férfi szervezete nyolc grammot bont le óránként. A korsó sör elfogyasztása után tehát 2,5 órával ülhet először a sofőr a volánhoz, amikor már nagy valószínűséggel nem mutatja ki a szervezetében a sört a legérzékenyebb rendőrségi szonda sem!

Feltéve, hogy az illetőnek egészséges a mája. Kamuti-Gondár Vivien elmondta, találkoztak olyan esetekkel is, amikor a rendőri ellenőrzéskor enyhén ittasnak bizonyult sofőrről – egy sportolóról, aki teljesen egészségesnek érezte magát, esetében tehát akár jól is működhetett volna a matek – kiderült, baj van a májával.

Ugyancsak jelentősen módosíthatja „számított várható józanodási időt” két tévhit. Az egyik, hogy ha ivás előtt zsíros ételeket fogyaszt valaki, nem rúg be olyan nagyon. A másik pedig, ha szunyókál a sofőr elindulás előtt, nem érheti meglepetés szondáztatáskor.

Egyik sem igaz! A nehéz ételek csupán lassítják az alkohol felszívódását – lassabban fog berúgni az italozó, viszont tovább is marad ittas. Lehetséges, hogy ő már nem érzi a „fejében” az ital hatását, fittnek-frissnek tartja magát. Csakhogy a rendőri ellenőrzésen nem ez számít. Végig is cigánykerekezhet akár a felezővonalon, ha a szervezetében alkohol van, ittas vezetőnek minősül, bármilyen bravúrokra is képes.

Ami pedig az alvást illeti: amikor alszunk, a májunk is pihen, és ilyenkor lassabban dolgozza fel az alkoholt.

A szauna, az intenzív testmozgás, sok-sok víz fogyasztása, hogy átmosódjon a szervezet valamelyest felgyorsíthatja az alkohol kiürülését, de nem számottevő mértékben.

De, mint már írtam, a fennemlített számítások eredményét sem tanácsos minden körülmények között készpénznek venni. A fenti képlet csak nagyjából 50 grammnyi elfogyasztott alkoholig működik. Minél többet és többfélét iszik az ember és minél hosszabb ideje, annál nehezebben küzd meg a vele a szervezet. Annál nehezebb kiszámolni is, mikorra ürül ki a szervezetből az alkohol.

Nem érdemes tehát sem a városi legendákban, sem a matekban bízni. Aki vezet ne igyon! Nem véletlen teszik fel a rendőrök igazoltatás előtt úgy a kérdést, hogy „fogyasztott-e alkoholt az elmúlt 12-24 órában?” Dr. Funk Sándor addiktológus korábban többször felhívta a figyelmet arra, ahány ember, annyiféleképpen hat rá az alkohol. És annyi féle lehet a lerészegedés és a kijózanodás gyorsasága is.

Nem lehet bárki számára használható receptet adni, hogyan kerülje el valaki a túlzott lerészegedést, ahogy azt sem lehet megmondani, mikor kerül vezetésre minden tekintetben alkalmas állapotba. Funk doktor szerint az utolsó pohártól számított 12 óra elteltével már valószínűleg volánképes a sofőr, de ő inkább 24 órát mond. 24 óra a szélsőségesen lerészegedettek kivételével bárkinek elég a kijózanodáshoz.

[Erről korábban itt írtunk!]

Európában, az Európai Unióban a második legfőbb baleseti halálok a gyorshajtás után az ittas vezetés. Nálunk szerencsére lényegesen jobb a helyzet, ami vélhetően annak is köszönhető, hogy Magyarországon nulla tolerancia van érvényben. Kamuti-Gondár Vivien szerint az utánképzések résztvevői viszont gyakran hivatkoznak arra, hogy más országokban ihatnak a sofőrök. Ami igaz is, de messze nem annyit, mint amennyit nálunk sokan gondolnak.

De miért isznak a sofőrök, amikor tudhatják, a rendőrség rendszeresen szondáztat? Olykor még az iratokat sem kérik el a sofőröktől, csak megfújatják velük a szondát és ha nem jelez, már mehetnek is tovább. Ez az úgynevezett finn módszer.

Az utánképzéseken elgondolkodtató magyarázatokat kapnak a fenti kérdésre a pszichológusok.

„A faluban mindenki iszik és vezet”.

„Nálunk sosincs rendőr, ha véletlenül mégis felbukkanna egy, az nem foglalkozik az ittas vezetőkkel”.

És persze ott vannak a klasszikus érvek:

„Pár sör után még simán hazavezetek bármeddig.”,

„Én már sok éve iszok és vezetek, és még soha nem volt balesetem”.

A többség számára azonban több tanulsággal is jár az utánképzés. Mindenekelőtt rádöbbennek, hogy az ital és a vezetés kapcsolatáról mi mindent tudtak rosszul, olyasmiket, amiket mások meséltek, olvastak valahol, hallottak valakitől.

Másfelől amikor kiszámoltatják velük, mibe is került valójában az ittas vezetésük.

Van, akinek kétmillió forintba került egy 3 km-es ittas autózás. Ha taxit hív vagy sofőrszolgálatot sokkal, de sokkal olcsóbb lett volna, nem mellesleg biztonságosabb is.

És az „az ittas vezetés miatti anyagi veszteség” legtöbbször nem merül ki a pénzbüntetés és az utánképzés költségeiben. Gyakran további kiadásokkal is számolniuk kell az érintetteknek, és azok gyakran jóval magasabbak, mint a büntetés és az utánképzés. Ügyvédi költségekkel például, ami egy hosszabb eljárásban, főleg, ha az ittas sofőr súlyos kimenetelű közlekedési balesetet okozott ittasan és a védő szakértők bevonását is szükségesnek tartja, szintén tetemes összegre rúghat.

Nem beszélve arról, hogy az eljárás miatt hosszabb-rövidebb időre kiesik az ittas vezető a munkából. Szabadságot kell kivennie, ha van neki, nem tud az elvárásoknak megfelelően teljesíteni, amit nem minden munkahely tolerál hosszú ideig. Sofőrt kell fogadni, már, aki ezt megengedheti magának, taxit kell használnia a mindennapi ügyintézésekhez, amikhez máskor saját autót használt. Vagy utazhat persze busszal, vonattal is, de annak is ára van, amit az idejével fizet meg.

Egyesek számára megoldás a jogosítvány nélküli vezetés. Ezt azonban senkinek nem javasoljuk. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a rendőrök felismerik a sofőrt (főleg, ha ők vették el jogosítványát) és ennek bizony már akár börtön is lehet a vége. Ahogy egy spontán ellenőrzéskor történő lebukásnak is. A vezetés eltiltás hatálya alatt ugyanis bűncselekmény. Attól függően, hogy a rendőrség vagy a bíróság tiltotta el a sofőrt a vezetéstől, akár három évre is rács mögé kerülhet az eltiltott.

Fontos tudni, a bíróságok egyre gyakrabban alkalmazzák is ezt a szankciót. A büntetés-végrehajtási intézmények közlekedési bűncselekményért elítélt fogvatartottjai között a második legnagyobb csoport az eltiltottaké!

És akkor még nem esett szó a biztosításról. Amennyiben balesetet okoz, az ittas vezetőnek kell megtérítenie az általa okozott, miatta keletkezett károkat. Ilyen esetben ugyanis sem a kötelező, sem a CASCO biztosítás nem fedezi a költségeket. Ki-ki gondoljon bele, mibe kerül egy felsőkategóriás autó rendbetétele, amikor egy olcsóbb szériakocsi visszapillantója is 2-300 ezer forintba kerül ma már!

Charlie számára (nevezzük így az utánképzési program egyik résztvevőjét) 350 ezer forintba került egy 300 méteres autózás spiccesen. Két kilométert autózott volna, de kevéssel az indulás után megállította egy rendőr.

Edward erősen ittasan, 3,38 ezreléknyi alkohollal a szervezetében gondolta úgy, hogy éjszaka hazaautózik. A 7 kilométeres útból hatot sikerült is gond nélkül megtennie. Már csak egy kilométert kellett volna megtennie úti céljáig, amikor balesetet okozott. 30 hónapra eltiltották a vezetéstől, ezért kellett utánképzésen részt vennie. Az eset kapcsán felmerült költségei végül meghaladták az 5 millió forintot.

Részt vett azonban utánképzésen egy olyan fiatal is, aki csak át akart állni az autójával egy biztonságosabb parkolóhelyre, ahol nem próbálják meg kinyitni, feltörni azt. Már ivott, és ideges is volt a kocsi körül matatók miatt. Padlógázzal startolt át a kiszemelt új parkolóhely felé, de az autó kipörgött és felborult. Később derült csak ki, hogy valaki még az indulás előtt befeküdt a hátsó ülésre. Ő a baleset következtében kirepült az autóból és meghalt.

Fiatal hölgyek autóval mentek a buliba, de hazafelé nem akartak ittasan vezetni, kibéreltek két elektromos rollert. Meglepődtek, amikor megállították és megszondáztatták őket a rendőrök. Úgy mesélték az utánképzésen, a helyszínen azt mondták nekik pénzbírságra és büntetőpontokra számíthatnak. Végül elvették a B-kategóriás jogosítványukat is. Ekkor tudták meg (vagy csak akkor tudatosult bennük), hogy ittasan e-rollerezni sem szabad.

[A témában korábban megjelenti cikkeink itt és itt olvashatók.]

Kamuti-Gondár Vivien szerint sokan akkor szánják csak rá magukat, hogy változtatnak addigi vezetési-italozási gyakorlatukon, amikor bevonják a vezetői engedélyüket. Emiatt megnehezül a mozgásuk, más családtagnak kell vezetnie, már, ha van, aki vezethet, emiatt pedig rendszeressé válhatnak a veszekedések. Válás közeli állapotba kerülhetnek házasságok, van, akinek a munkája kerül veszélybe.

Az utánképzési csoportokban egymás eseteiből is sokat tanulnak a résztvevők – mondja a KAV osztályvezető pszichológusa. Kamuti-Gondár Vivien szerint azonban vannak olyan esetek is, amikor a résztvevők súlyos alkoholproblémájukból fakadóan nem képesek az utánképzés szinte egyetlen megkerülhetetlen feltételének sem megfelelni: nem tudnak egymást követő napokon józanul megjelenni a tréningeken. Ilyen helyzetekben az utánképzés eszközei már nem elegendőek a segítségnyújtáshoz.

A folytatás azonban már nem a segítő szakembereken múlik. Sokkal inkább a képzések résztvevőin, és az őt támogató környezetükön, a családjukon, a barátaikon.

F.Gy.A.