The Underline – egy látványos projekt Miami-ban, holland közreműködéssel

  • Látványos közlekedési infrastruktúra fejlesztés zajlik napjainkban Miami-ban.
  • A 16,9 km hosszúságú területet magába foglaló The Underline projekt a tökéletes funkcionalitás és az egészséges életmódra törekvés jegyeit viseli, és biztonságos közlekedést biztosít a védtelen úthasználók számára az egyébként forgalmas területen.
  • Emellett a The Underline a szabadidő eltöltésére, a mozgásra, a sportolásra, a művelődésre, a kikapcsolódásra és a feltöltődésre is a nagyszerű lehetőséget teremt.
  • A parkosításra, a zöld területek kialakítására külön ügyeltek, őshonos növények tízezreit ültették be az eddig átadott szakaszokon.
  • A projekt tervezésében és előkészítésében holland szakemberek is részt vettek, a kerékpározásban és az infrastruktúra kialakításában szerzett jelentős tapasztalataik birtokában.
  • Az eddigi tapasztalatok igen kedvezőek. A „The Underline” nagyobb biztonságot nyújt a közlekedők számára, megváltoztatja a közelben lakók életét, egészséges életmódra ösztönözve őket, továbbá megkönnyíti és biztonságosabbá teszi a gyermekek mindennapi életét az iskolába járás és a szabadidős tevékenységek terén egyaránt.

„The Underline” a neve annak a 10,5 mérföld (kb. 16,9 km) hosszúságú lineáris parknak, amely három ütemben épül Miami városában, és Dél-Miamit, valamint Coral Gables-t köti össze a belvárossal, könnyű közlekedést kínálva az egyébként forgalmas területen. Az első szakaszt 2021-ben, a másodikat 2024-ben már átadták, a végső befejezés 2026-ban várható.

A képeket látva vitathatatlan, hogy egy rendkívül látványos és modern városi projektről van szó, emellett a tervezés és a megvalósítás a tökéletes funkcionalitás és az egészséges életmódra törekvés jegyeit is viseli. Alul alakították ki a közúti forgalom területét. Középen egy zárt kerékpárút teszi lehetővé a gondtalan, gyors, és biztonságos haladást a kerékpárosok számára. A gyalogosok forgalmát többnyire fizikailag – járdaszegélyekkel, növényekkel, rusztikus burkolattal stb. – elkülönítették, míg a széleken, egyirányú forgalom mellett a gépjárművek és egyéb járművek haladhatnak. A gyorsvasút szerelvényei pedig felül, a közúti forgalom keresztezése nélkül, az emelt vasúti pályákon gyakorlatilag akadálytalanul közlekedhetnek. A The Underline dizájnja jelentős élőhely-kialakítási és növényültetési terveket foglal magába, ennek megfelelően – többnyire a gépjárműforgalomtól elkülönítő részeken, illetve a kerékpáros és gyalogutak fizikai elválasztásánál – igényes parkosított övezeteket alakítottak ki, a területen egykor uralkodó őshonos növények tízezreit felhasználva (csak a tavaly átadott második ütem kialakítása során több mint 100 ezer növényt, közöttük fákat, bokrokat és egyéb növényeket telepítettek a sávokba).

A „The Underline” az általános közlekedés mellett tökéletes lehetőséget nyújt a biztonságos kerékpározásra, kocogásra, gyaloglásra, valamint a pihenésre és szórakozásra. Emellett számos helyen – ahol a gépjárműforgalmi irányok közötti terület akár a 30 méteres szélességet is meghaladja – sportolásra, valamint jóga és fitnesz órák, művészeti bemutatók, kiállítások és kisebb koncertek megtartására is lehetőség van.

A Rain Garden nevű szabadtéri amfiteátrum új színtere az előadásoknak, míg az úgynevezett Ribbon Rink első sorban a gördeszkások, rolleresek és kerékpárosok paradicsoma, kanyargós szakaszokkal és ügyességi pályákkal. A Brickell Backyard a természetben kialakított, parkosított „szobák” sorozatát foglalja magába, amely egyfajta közösségi érzést nyújt a helyiek és az áthaladók számára egyaránt, de baráti találkozók és grillpartik számára is ideális helyszínként szolgál.

A „The Underline” környezetében ingyenes a Wi-Fi, és a teljes vonalon számos nyilvános mellékhelyiség, valamint kerékpárszerviz is rendelkezésre áll. A tervezésben és a kialakításban a hollandok (a Dutch Cycling Embassy munkatársai) is közreműködtek, a kerékpározás és a kerékpáros infrastruktúra terén szerzett jelentős tapasztalataik birtokában.

Érdekesség továbbá, hogy a projektet egy mérföldes szakaszokra bontották, és minden egyes mérföld tartalmán egy-egy építészmérnök egyetemi hallgató dolgozott egy szemeszteren át, megfelelő szakmai segítséggel a háttérben. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a „The Underline” megváltoztatja a közelben lakók életét, egészséges életmódra ösztönzi az embereket, továbbá sok gyermek számára lehetővé teszi az önálló közlekedést, az iskolába történő kíséret nélküli kerékpározást, a játszótér megközelítését, a barátokkal való találkozást, valamint a sportolást. A „The Underline” alapelvei példaértékűek lehetnek más nagyvárosok hasonló projektjei számára, amelyek a közúti közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, a védtelen úthasználók biztonságának növelésére, valamint egy egészségesebb és élhetőbb környezet kialakítására irányulnak.

G.I.