Tíz perccel a hazaindulás után négyen már halottak voltak
- Kilencen haltak meg az utakon a szilveszteri hétvégén – egyetlen balesetben négy fiatal lelte halálát.
- Egy kisteherautó vezetője ismeretlen okból áttörte a sorompót és a piros jelzés ellenére az érkező vonat elé hajtott.
- Öt fiatal egy szilveszteri buliból autózott haza, amikor a piroson áthajtva egy sebesvonattal ütköztek.
24 órán belül öt ember vesztette életét út-vasút kereszteződésben történt közlekedési balesetben 2021 és ’22 fordulóján. A múlt év utolsó napján délelőtt 9 óra 17 perckor a Győr-Moson-Sopron megyei Bágyogszovát közelében egy kisteherautó vezetője eddig tisztázatlan okból a piros jelzés ellenére a sínekre hajtott és vonattal ütközött.
A kereszteződésben nemcsak fényjelzés figyelmezteti az autósokat, ha a vonat közeledik, hanem sorompó is az útjukat állja. A kisteherautó vezetője azonban azt áttörve hajtott a sínekre az érkező szerelvény elé, ami több tíz méteren keresztül tolta maga előtt az ütközés hatására ronccsá tört teherautót, melynek sofőrje a helyszínen életét vesztette.
24 órával később, 2022. január elsején délelőtt nem sokkal kilenc óra után a Tapolcáról Budapest felé közlekedő 9797-es jelzésű sebesvonat gyűrt maga alá egy Škodát. Öt, 17-20 év közötti fiatal utazott benne, akik egy nemesgulácsi házibuliból tartottak haza felé.
A vonat közel 60 méteren keresztül tolta maga előtt a felismerhetetlenségig összeroncsolódott Škodát. Egyedül a hátsó ülésen középen ülő 17 éves lány, Dóra, az autót vezető 20 éves Gy. Zoltán húga élte túl az elementáris erejű ütközést. A lányt kevéssel a karambol után tűzoltók feszítővágóval szabadították ki a Škoda maradványaiból, majd mentőhelikopterrel szállították kórházba, Szombathelyre. Később vele kapcsolatban a kórház csak annyit közölt, hogy megműtötték, és az állapota stabil.
A baleset körülményeit a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság szakértők bevonásával vizsgálja. Az eljárás keretében kell majd tisztázni egyebek között, hogy a sofőr ittasan vezetett-e és betartotta-e a KRESZ vasúti kereszteződésen történő áthajtásra vonatkozó előírásait.
Egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy a fiatalok egy nemesgulácsi bulin búcsúztatták az óévet, majd lepihentek és pár órával később indultak haza. Ketten eredetileg nem is ebben az autóban utaztak volna, még a buli előtt másokkal beszélték meg, hogy majd hazafuvarozzák őket, de – mint egyikük hozzátartozója a Blikknek fogalmazott – valahogy elkeveredtek, s végül Gy. Zoltán ment értük, hogy haza vigye őket.
Tíz perccel az után, hogy a Škoda öt utasával elindult Nemesgulácsról, öt utasából négy már halott volt.
Ismerőseik, barátaik, jóravaló, szorgalmas, sportoló fiatalokként jellemezték az áldozatokat, elképzelni sem tudják róluk, hogy leitták volna magukat a buliban, Gy. Zoltánról, a sofőrről sem feltételeznek ilyesmit.
Sümeg, Tapolca és Csabrendek polgármestere – e három településről származtak az áldozatok – január 2-át gyásznappá nyilvánította.
Dobó Zoltán, Tapolca polgármestere a tragédia másnapján a vasúti átjáróban tartott megemlékezésen újságíróknak elmondta: Kezdeményezni fogja a MÁV-nál, hogy a fénysorompó mellett rendes sorompót is telepítsenek az átjáróba, mert azt utóbbi időben ott több baleset is történt.
Évente átlagosan 50-60 baleset történik út-vasút kereszteződésben, szinte kivétel nélkül a közúton közlekedők figyelmetlensége miatt. Gyakori, hogy a sofőrök figyelmen kívül hagyják a fénysorompó piros jelzését, és azzal a meggyőződéssel hajtanak az átjáróba, hogy „még kényelmesen átérnek a közeledő szerelvény előtt”.
A közhiedelemmel ellentétben a vonat-gépjármű karambolok nem mindegyike követel emberéletet. Sok esetben a közúton közlekedők megússzák súlyos sérülésekkel, bár sok példa van arra is, hogy végül ép bőrrel szállnak ki a járművükből.
Tipikusnak mondható baleseti ok a figyelmetlenség ott is, ahol sem fény-, sem félsorompó nem biztosítja az átjárót. Sokan az ilyen átkelőkön körültekintés nélkül hajtanak át a balesetek miatt lefolytatott vizsgálatok megállapításai szerint.
Többször írtunk már arról, hogy a közlekedők – függetlenül attól, hogy gyalog, kerékpárral vagy autóval közlekednek – a sebességet jellemzően alul, a távolságot pedig túlbecsülik. Ez is, sőt, elsősorban ez játszik közre abban is, hogy a kereszteződéshez közeledve az úton haladók gyakran elhibázzák, hogy elegendő helyük és ideijük van-e még ahhoz, hogy átérjenek a vasúti átjárón.
A másik tényező, amivel nemigen számolnak. a vonat manőverező képessége. Azzal elméletben mindenki tisztában van, hogy a vonat kötött pályán halad, azaz a vezetőjének nincs lehetősége kicsit jobbra vagy balra kormányozva kitérő manővereket végrehajtani egy ütközés elkerülése érdekében. Ellentétben két autó „találkozásával”, a vonat-autó karambolt nem lehet elkerülni azzal sem, ha a vonat vezetője „csak egy pillanatra leveszi a lábát a gázról”. A vonatnak tömegtől és sebességtől függően száz, vagy akár több száz méter is kell ahhoz, hogy megálljon.
Az óév utolsó és az új év első munkanapja között, azaz december 31. nulla óra és január 2. éjfél között Magyarországon 58 személyi sérüléses közlekedési baleset történt. Hat halálos kimenetelű, melyekben 9-en vesztették életüket, továbbá 10 súlyos, és 42 könnyű sérülésekkel végződött. Eljárást indított továbbá a rendőrség még 20 ittas vezetővel szemben is.
Pedig az új év első napjaiban is mindenkit hazavártak!
F.Gy.A.
Frissítés:
Nem a sofőr húga a túlélő
Tévedés történt. Nem a sofőr húga, Gy. Dóra a tapolcai vonatbaleset egyetlen túlélője. A Sümegi Szó portál kedd reggel az autóban utazó másik lány, Sz. Melani szüleire hivatkozva közölte: A rendőrség hétfőn késő este felkereste őket, hogy nem az ő lányuk halt meg a balesetben. Melani él és már azonosították a szombathelyi kórházban, ahová a tragédia után mentőhelikopterrel szállították a vonattal történt ütközés során ronccsá történt Škodában kiszabadított lányt. A rendőrség a Sümegi Szó információjára reagálva a police.hu-n azt írta:
„Az eset kapcsán a sajtóban és a közösségi médiában tévesen jelent meg az a hír, hogy a négy elhunyt egyike Sz. M. csabrendeki lakos. Ezzel szemben a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányságon folyamatban lévő büntetőeljárásban eddig végrehajtott vizsgálatok alapján megállapítható, hogy a baleset egyetlen túlélője Sz. M., akit jelenleg is kórházban ápolnak.”